Gå til innhold

Nytt Prosjekt og dette er STORT

Gunfreak

Anbefalte innlegg

Ok, Skal endelig tilbake til yndlings perioden min, nemelig Napoleons krigene.

Jeg skal gjennskape Slaget ved Möckeren, som var et del slag av Slaget ved Leipzig eller Folke slaget ved leipzig.

Leipzig var det største slaget under Napoleons krigene og faktisk det største slaget i europa frem til WW1.

Med så mange som 550 000 soldater rundt og i Leipzig var det enormt Det var også flere tusen kanoner involvert.

Jeg skal da ta for meg krigingen som foregikk rundt Möckeren Selv om slaget var mindre enn enn hovedslaget var det nå mange som 80 000 soldater involert og 300 kanoner Av de 80 000 som var med var så mange som 10 000 kavalerister.

Jeg liker dette slaget da det har en spesiell betyding, da dette slaget var på en måte et micro kosmos av hele krigen i tyskland i 1813. Prøysen hadde blitt ydmyket i 1806 da franskmennene rullet over dem og det en gang mektige prøysen ble lite mer enn en satelitt stat av frankrike.

I 1813 startet oppresingen mot fransk hærredømme og prøyserne viste at de ikke var de samme tølperene som fikk bank i 1806. Möckern var ektremt blodig med 15000 drepte og skadde pluss 2000 franske fanger.

Så jeg skal gjennskape slaget.

Slaget hadde 128 Battaljoner, 72 Squadroner og 300 kanoner fordelt på 28 batterier.

Jeg gjennskaper slaget, Jeg skal ha 18 6mm figurer i hver battaljon og 10 figurer i hver sqaudron og 1 eller 2 kanoner pr. batteri.

Dette betyr at jeg vil ha godt over 3000 figurer på bordet samtidig når alt er ferdig malt.

Dette blir gjort mulig fordi figurene er så små og scalen er liten, 1" eller ca. 3cm er 100 meter.

Dette betyr at battaljoner kan bare skyte ca. 4 cm foran seg.

Dette gjør at selv om det er mange figurer på bordet kan man fremdeles flytte soldater uten at de blir skutt på av andre siden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du får følge med.

En liten update Det var tydligvis TO battle of möckern I samme år.

En i april og en i oktober. Jeg ville gjøre det i oktober, men jeg fant vist OOB for den i april og trodde det var samme slag. Så jeg jobbet utifra feil hær oppstilling.

Vel OOOPPPSS!!!

Jeg ble heldigvis rettett på av noen som viste bedre, og jeg har nå funnet riktig OOB

Slaget ble vist enda større enn jeg trodde.

I stede for 128 battaljoner blir det 171 battaljoner, 102 sqaudroner og 46 batterier.

Dette blir til sammen 3772 figurer og 46 kanon modeler, altså slaget blir enda større enn jeg trodde

Lenke til kommentar

Jepp følg med

Forventer å få de første 1400 i løper av uka(forhåpentligvis i mårra) Pluss 1600 til et annet prosjekt.

Dette er ca. 700 Prussians og 700 Franske

Det blir ca. nok til Første prøysiske korpsen og halvparten av av det første franske korpset,

Det er tilsammen 4 krops som må lages pluss et egent kavaleri korps på fransk side.

Hver av disse korpsene har mellom 2 og 5 divisjoner som igjen har mellom 2 og 4 brigader.

En brigade består igjen av 2-6 battaljoner.

Jeg forventer 1500 figurer til neste uke, så jeg får gjort ferdig det russiske korpset og det første franske korpset

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Ok, første test gruppe med figurer, disse er ikke til prosjektet, dette er noe jeg kjøpte før jeg bestemte meg for hva jeg skulle gjøre, dette er britiske syv års krig figurer, men de er 6mm så jeg tenkte jeg skulle øve med på dem, da jeg fremdeles ikke har fått de figurene jeg venter på.

De er ca. 1cm fra base til toppen av musketten, 6mm er målet på figuren fra føttene til hode.

Med målebånd ved siden av

6mm003.jpg

Med pekefingere min, for gi et mål som er mer visuelt for folk som har sin egen pekefinger

6mm005.jpg

Og figurene fra litt lengre avstand

6mm007.jpg

Man får ikke så mange detaljer på dem pga. størrelsen, det er antallet som gir fin effekt.

Her får jeg 20 figurer i to linjer på en 5x2.5 cm stor base, jeg kunne fint fått plass til 10 til for hele 30 figurer.

På prosjektet mitt blir basene mindre, med 3x1.5cm og får da bare plass til 18 figurer

Lenke til kommentar

Nope, i dag malte jeg 60 stykker på 3 timer og 10 minutter.

Med mange pauser i mellom.

Viss jeg får figurene jeg venter på i mårra(fikk ikke jævlene i dag) så skal jeg prøve å få malt 400 før jeg legger meg på søndag. Det er da 400 med de 60 jeg malte i dag, så jeg har 2 dager på meg å male 340.

Når jeg malte de 40 første i dag brukte jeg 1 time 47 mniutter, eller under 3 minutter på hver figur i gjennom snittet

Her er 40 stykker jeg malte i går, ferdig med basene limt og malt

6mm001.jpg

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Har malt opp to test striper,

Disse figurene er en del enkelere enn det andre merket(baccus)

Disse er fra irregular og er ikke like pene, dårligere skulpturer, dårlige detaljer osv.

F.eks. er musketten bare en liten avlang klup på disse.

Dette gjør desverre at de ikke er like pene på nært hold, men det har visse bonuser også.

De er da ektremt lette å male, jeg maler 6 irregular på 3/4 av tiden det tar å male 4 baccus.

Det er ganske mange ekstra % økning i produksjon.

Noe som er bra når jeg skal male 3800 av dem

Desverre gikk kamra tomt for batteri så jeg får ikke lagt ut bilder før i mårra

Lenke til kommentar

Ok første test batch med figurer.

18 Russiske linje infanteri som da skal forestille en battaljon(som egentlig har 600ish man )

Som sagt jeg skal tilsammen ha 172 av dem.

Disse er også som nevt ikke like pene som det andre merket, men jeg valgte dem da jeg får 6 figurer på samme vidde som 4 av det andre merket. så jeg kan da ha 18 på en base i stede for 12.

Noe som gjør at jeg kan ha 1000 flere figurer på bordet uten at det tar større plass.

6mmnappy2001.jpg

6mmnappy2005.jpg

6mmnappy2006.jpg

6mmnappy2007.jpg

Som sagt, de er VELDG basic'e musketten er bare en litt avlang klump, beina er ikke helt av skilt så man må male svart mellom dem for å få det til å se ut som det er to bein i stede for en klump, når det er sagt er det mer rikte proposjonert kropps messig, i det andre merket er hode enormt(tilsvarer en 40cm høyde og bredde) noe som er enormt, dette er for at man skal få detaljer, dette merket har valgt å gå mer realistiske veien, noe som gjør at hodene er veldig små i denne skalaen

Lenke til kommentar

Er ikke "leker" er miniatyrer, er en viss(om liten) forskjell.

Men man leker jo med dem(spiller) så det er på en måte leker, men det er mer som Risk/Axis and Allies, brett spill.

Eneste forskjellen er at man har hundrevis eller tusenvis at figurer og reglene er litt mer kompliserte enn risk, for å simulere krigen/slaget man gjennskaper så realistisk som mulig, men at det fremdeles er gøy å spille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...