Shagma Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 (endret) Jeg har vært gjennom et utall guider for å sette opp mailserver med Postfix og TLS. Jeg føler at jeg begynner å nærme meg målet. Jeg prøver nå å få Outlook til å akseptere sertifikatet som jeg har utstedt via cacert.org og har installert root sertificate for cacert i windows. Likevel får jeg beskjed om at sertifikatet ikke kan stoles på når jeg prøver å sende med outlook til serveren min. Pga. et litt for strengt content filter får jeg test-mailen i retur, men det gjør ikke noe. Men i meldingen jeg får i retur står det: Reporting-MTA: dns; mail.mittdomene.org.mittdomene.org Her skulle det vel stått mail.mittdomene.org? Er dette grunnen til at sertifikatet ikke fungerer i og med at CN må være korrekt på sertifikatet? Hvor oppstår problemet med at domenenavnet kommer med to ganger? Endret 28. juni 2009 av Shagma Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 postconf -n ville vært god hjelp. Lenke til kommentar
Shagma Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) postconf -n ville vært god hjelp. But of course. Jeg har forsåvidt fått fikset problemet med at domene stod to ganger. Det var hosts-filen som gjor det. Her har det vært mye copy/paste så det er ikke sikkert alt er helt logisk: alias_database = hash:/etc/aliases alias_maps = hash:/etc/aliases append_dot_mydomain = no biff = no broken_sasl_auth_clients = yes config_directory = /etc/postfix content_filter = amavis:[127.0.0.1]:10024 html_directory = /usr/share/doc/postfix/html inet_interfaces = all mailbox_size_limit = 0 mydestination = mail.mittdomene.org, localhost, localhost.localdomain mydomain = mail.mittdomene.org myhostname = mail.mittdomene.org mynetworks = 127.0.0.0/8 mittlokalnett myorigin = /etc/mailname proxy_read_maps = $local_recipient_maps $mydestination $virtual_alias_maps $virtual_alias_domains $virtual_mailbox_maps $virtual_mailbox_domains $relay_recipient_maps $relay_domains $canonical_maps $sender_canonical_maps $recipient_canonical_maps $relocated_maps $transport_maps $mynetworks $virtual_mailbox_limit_maps readme_directory = /usr/share/doc/postfix receive_override_options = no_address_mappings recipient_delimiter = + relayhost = ispsmtp smtp_tls_cert_file = /etc/postfix/tls/server.pem smtp_tls_key_file = /etc/postfix/tls/key.pem smtp_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtp_scache smtp_use_tls = yes smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name smtpd_recipient_restrictions = permit_mynetworks, permit_sasl_authenticated, reject_unauth_destination smtpd_sasl_auth_enable = yes smtpd_sasl_authenticated_header = yes smtpd_tls_ask_ccert = yes smtpd_tls_cert_file = /etc/postfix/tls/server.pem smtpd_tls_key_file = /etc/postfix/tls/key.pem smtpd_tls_received_header = yes smtpd_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtpd_scache smtpd_use_tls = yes transport_maps = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_transports.cf virtual_alias_domains = virtual_alias_maps = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_forwardings.cf, mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_email2email.cf virtual_mailbox_domains = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_domains.cf virtual_mailbox_maps = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_mailboxes.cf Jeg legger merke til at denne linjen dukker opp to ganger: smtpd_tls_cert_file = /etc/postfix/tls/server.pem smtpd_tls_key_file = /etc/postfix/tls/key.pem Hvordan har det gått til? Jeg kom på en ting... Jeg har ikke reversoppslag på IP'en. Det er kanskje litt viktig for at klient skal kunne verifisere sertifikatet... Endret 29. juni 2009 av Shagma Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 To ting: mydomain = mail.mittdomene.org myhostname = mail.mittdomene.org Bør endres til: mydomain = mittdomene.org myhostname = mail Eller (går mer eller mindre for det samme): mydomain = myhostname = mail.mittdomene.org (blank domain) Og du har ikke to smtpd_tls_cert_file: smtp_tls_cert_file smtpd_tls_cert_file Legg merke til at den ene inneholder en ekstra d. Parametre med smtpd er for innkommende epost, men de med kun smpt er for utgående. Håper det hjalp Lenke til kommentar
Shagma Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Aha. Vel da vet jeg i hvert fall det Jeg har nå satt opp en ny virutell maskin hvor jeg installerte vPostMaster. Det var utrolig enkelt i forhold til de guidene jeg fulgte. I det minste har jeg lært en del om postfix og diverse. Problemet med at domenet kom med to ganger fikk jeg også med vpostmaster, men nå vet jeg hvordan filen skal se ut med hensyn til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå