Gå til innhold

kan du data?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan utfører man en password recovery på en Cisco 2621 router?

 

Hva gir HEX verdien FF i Binær og Desimal?

 

Hva heter algoritmen som blir brukt av OSPF routing protokoll for å rekne ut shortest path first?

 

Hvor mangen av lederene i en Cat5 TP kabel blir brukt ved 1000base-T?

 

Hva er standard enkapsulering ved en seriell link mellom Cisco 1721 og en Cisco 2511 routere?

 

Hva er rekkevidden på en bluetouth Class 1 adapter, og hva er båndbredden på denne linken?

 

Hvor mangen primary NTFS partisjoner kan man ha på en disk i WinXP?

 

Tenker noen av de skal være litt vrien å svare på! BTW alle kan svares på!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar
Eller be ham designe ett TCP/IP nettverk med 5 subnets, 1 klient i det ene subnettet skal settes opp som gateway til Internett, samt så skal det settes opp en mulighet hvor alle subnets skal kunne prate med alle subnets.

 

Subnet A skal ha 230 klienter

Subnet B skal ha 740 Klienter

Subnet C skal ha 53 Klienter

Subnet D skal ha 273 Klienter

Subnet E skal ha 1342 Klienter

 

Sett opp IP range og Subnets som åpner for ekspansasjon med 20% slik at man har noe å gå på. Samt så skal det også settes opp med Gateways. Subnets skal ikke kunne ha flere en det nærmeste antall klienter som det subnettet skal ha + 20%, det som blir nærmet over (eller det samme) på antall klienter skal være subnet.

 

***

HeHe, tror muligens at han må bryne seg på en slik oppgave, da det å regne ut antall klienter i subnet er litt spesiellt. Såfremt at han ikke jobber med å designe nettverk så kan nok det skape litt problemer for ham.  :D  

 

Noen andre som har lyst å skride til verket med løsningen?

 

Gjerne!

 

230+740+53+273+1342 = 2638 klienter

 

Class C er for lite så jeg velger meg et class B nettverk!

 

Dette blir vel et privat nett, så da må jeg velge fra 172.16..-172.31.255.255 skopene

 

Skulle tro det skulle blitt noelunde dette her:

 

Subnet A: 172.16.14.1 - 172.16.14.255 med maske: 255.255.255.0

Subnet B: 172.16.8.1 - 172.16.11.255 med maske: 255.255.252.0

Subnet C: 172.16.15.1 - 172.16.15.63 med maske: 255.255.255.224

Subnet D: 172.16.12.1 - 172.16.13.255 med maske: 255.255.254.0

Subnet D: 172.16.1.1 - 172.16.7.255 med maske: 255.255.248.0

 

Så må man ha en router til å snakke mellom subnettene!

 

Default gateway må bli en pr. subnet. Det er routeren, den kan igjen ha en maskin til default gateway om det er den som sitter med internet! Eksempelvis en maskin i Subnet A: med ip adresse: 172.16.14.10

 

Da blir ip instillingene til maskinene i subnet a:

Ip adresse: 172.16.14.xx

Subnetmaske: 255.255.255.0

Default gateway: 172.16.14.1

 

På routeren (eksempelvis en Cisco 1721)

Router(config)# Ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 172.16.14.10

 

Da går alle pakker som har en adresse utenfor det private nettverket til maskin 10 på SN A: som er den maskinen som sitter med internet connection!

 

Kabling blir router mot switch via et fastethernet interface, og 5 subinterfacer deretter med disse ip adressene: (tar det Cisco IOS vis)

Router>en

Router#conf t

Router(config)#interface fa0.1

Router(config-if)#ip add 172.16.14.1 255.255.255.0

Router(config-if)#no shut

Router(config-if)#int fa0.2

Router(config-if)#ip add 172.16.8.1 255.255.252.0

Router(config-if)#no shut

Router(config-if)#int fa0.3

Router(config-if)#ip add 172.16.15.1 255.255.255.224

Router(config-if)#no shut

Router(config-if)#int fa0.4

Router(config-if)#ip add 172.16.12.1 255.255.254.0

Router(config-if)#no shut

Router(config-if)#int fa0.5

Router(config-if)#ip add 172.16.1.1 255.255.248.0

Router(config-if)#no shut

^z

Router#copy run start

 

Skulle vel dekke det meste tenker jeg!

 

BTW, jeg jobber ikke med nettverksdesigne! Men om det er noen der ute som trenger en stakkar som kan jobbe innen IT, drift av nettverk, support eller nettverkdesigne, tar jeg gjerne jobben! Mail meg på [email protected] (evt. [email protected])

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar
Hvor mangen primary NTFS partisjoner kan man ha på en disk i WinXP?

4

 

Eneste av spørsmålene hittil jeg kan svare på...

:lol:

 

Jeg måtte jo legge inne et som var mulig å svare på for folk flest også! Men det stemmer ja!

 

De fleste tenker seg ikke om og sier 1!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Zaitan, nå kan du gjerne fortelle meg hva man bruker sysRg knappem til. Og i hvilken aplikasjoner "Pause Break" knappen blir brukt om noen vet det(jeg vet det ikke).

Ellers kan du spørre han hvordan AGP/PCI lock fungerer på Nforce2. Mener da ikke at den løser klokkefrekvensen på 33/66Mhz, men hvordan den gjør det? Lager den f.eks en divider som f.eks 33/97(tatt ut fra luften)?

Eller hvor stor "svar-pakken" er i TCP/IP. Den krever kansje litt forklaring før spørsmålet blitt forståelig. Når man motar pakker over internett foregår det noe som dette;

Mota

Mota

Mota

Mota

Sende bekreftelsespakke

Mota

Mota

Mota

Mota

Sende bekreftelsespakke

Mota

Mota

Mota

Mota

Sende bekreftelsespakke

OSV.

Det jeg lurer på er hvor store de pakkene man sender ut for å bekrefte er i forhold til de man motar, og om det i det hele tatt er et fast forhold. Eller for å si det på en annen måte, om du har 5kb/s ledig uppload, hvor mye kan du da laste ned med?

Og om noen vet svarene på dette så bare svar meg.

Lenke til kommentar
dette gjelder ikke alle, men herregud for en gjeng dere er... Dersom noen er dyktige må de da vel få lov til å si det. Lenge leve janteloven

Poenget var vel at han påstod at han kunne ALT om data. Ikke at han var dyktig. En biiiitte liten forskjell....

Som de fleste her sikkert også skjønner er det en hel drøss med dyktige data-folk men det finnes ikke en eneste som kan alt om data....

Lenke til kommentar
dette gjelder ikke alle, men herregud for en gjeng dere er... Dersom noen er dyktige må de da vel få lov til å si det. Lenge leve janteloven

Poenget var vel at han påstod at han kunne ALT om data. Ikke at han var dyktig. En biiiitte liten forskjell....

Som de fleste her sikkert også skjønner er det en hel drøss med dyktige data-folk men det finnes ikke en eneste som kan alt om data....

 

Helt korekt! Det finnes nok ingen som kan ALT om data! Jeg anser meg selv som dyktig på mitt felt, men jeg har ikke snøring når det gjelder enkelte andre felter! Ingen andre som har forsøkt seg på "subnet-oppgaven"??

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar
Eller be ham designe ett TCP/IP nettverk med 5 subnets, 1 klient i det ene subnettet skal settes opp som gateway til Internett, samt så skal det settes opp en mulighet hvor alle subnets skal kunne prate med alle subnets.

 

Subnet A skal ha 230 klienter

Subnet B skal ha 740 Klienter

Subnet C skal ha 53 Klienter

Subnet D skal ha 273 Klienter

Subnet E skal ha 1342 Klienter

 

Sett opp IP range og Subnets som åpner for ekspansasjon med 20% slik at man har noe å gå på. Samt så skal det også settes opp med Gateways. Subnets skal ikke kunne ha flere en det nærmeste antall klienter som det subnettet skal ha + 20%, det som blir nærmet over (eller det samme) på antall klienter skal være subnet.

 

Gjerne!

 

230+740+53+273+1342 = 2638 klienter

 

Class C er for lite så jeg velger meg et class B nettverk!

 

Dette blir vel et privat nett, så da må jeg velge fra 172.16..-172.31.255.255 skopene

 

Skulle tro det skulle blitt noelunde dette her:

 

Subnet A: 172.16.14.1 - 172.16.14.255 med maske: 255.255.255.0

Subnet B: 172.16.8.1 - 172.16.11.255 med maske: 255.255.252.0

Subnet C: 172.16.15.1 - 172.16.15.63 med maske: 255.255.255.224

Subnet D: 172.16.12.1 - 172.16.13.255 med maske: 255.255.254.0

Subnet D: 172.16.1.1 - 172.16.7.255 med maske: 255.255.248.0

 

Så må man ha en router til å snakke mellom subnettene!

 

Default gateway må bli en pr. subnet. Det er routeren, den kan igjen ha en maskin til default gateway om det er den som sitter med internet! Eksempelvis en maskin i Subnet A: med ip adresse: 172.16.14.10

 

Da blir ip instillingene til maskinene i subnet a:

Ip adresse: 172.16.14.xx

Subnetmaske: 255.255.255.0

Default gateway: 172.16.14.1

 

På routeren (eksempelvis en Cisco 1721)

Router(config)# Ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 172.16.14.10

 

Da går alle pakker som har en adresse utenfor det private nettverket til maskin 10 på SN A: som er den maskinen som sitter med internet connection!

 

Kabling blir router mot switch via et fastethernet interface, og 5 subinterfacer deretter med disse ip adressene: (tar det Cisco IOS vis)

Router>en

Router#conf t

Router(config)#interface fa0.1

Router(config-if)#ip add 172.16.14.1 255.255.255.0

Router(config-if)#no shut

Router(config-if)#int fa0.2

Router(config-if)#ip add 172.16.8.1 255.255.252.0

Router(config-if)#no shut

Router(config-if)#int fa0.3

Router(config-if)#ip add 172.16.15.1 255.255.255.224

Router(config-if)#no shut

Router(config-if)#int fa0.4

Router(config-if)#ip add 172.16.12.1 255.255.254.0

Router(config-if)#no shut

Router(config-if)#int fa0.5

Router(config-if)#ip add 172.16.1.1 255.255.248.0

Router(config-if)#no shut

 

Skulle vel dekke det meste tenker jeg!

 

Lot store deler av oppgaven + svaret bli igjen i quote'en grunnet lettere å se begrunnelser her. :)

 

Ser stort sett riktig ut her, på en måte, men du har utelatt en ting som gjør at svaret ikke blir riktig. Du glemte å legge til 20% på alle subnets. heh, der kom fallgruven. hehe

 

Subnet A vil ikke ha 230 klienter som max, men 276

Subnet B vil ikke ha 740 klienter som max, men 888

Subnet C vil ikke ha 53 klienter som max, men 64

Subnet D vil ikke ha 273 klienter som max, men 328

Subnet E vil ikke ha 1342 klienter som max, men 1611

(rundet opp til nærmeste hele tall)

 

Dette vil gi en max antall klienter om de ekspanderer med 20% totalt til 3167. Dette vil medføre at de må ha en klasse B nettverk (som kan ha ca 65000 klienter) eller 13 stk Klasse C nettverk (som da kan ha ca 3300 klienter). Men her må de også tenke å routerene som skal forbinde subnettene, samt gateway ut til internett, så antall IP adresser de trenger da er 3167+6=3173, hver gateway trenger også en IP, og routeren vil da ha 5 (evt 6 om den er internett gateway også). For om en PC skal kontakte en PC i ett annet subnet så må den først sende til sin gateway som blir routeren, og routeren forwarder pakkene til det subnett som det skal til.

 

Ergo så vil subnet for disse bli :

A = 255.255.254.0

B= 255.255.252.0

C= 255.255.255.192

D= 255.255.254.0

E= 255.255.248.0

 

Nå har jeg ikke satt opp oversikt over hvilke nøyaktige IP range som hvert eneste subnet skal ha, men om man bruker ett klasse B nettverk så blir det enklere. Også med tanke på om man bruker DHCP, pass på at Routeren klarer å forwarde DHCP packets også. hehe, hvis ikke så må vært subnet ha sin DHCP server.

 

Ellers så så dette ganske riktig ut, i allefall helt frem til IP range oppsettet, sitter på jobb nå så rekker ikke å se på mere, for nå tøyt på meg jobb her. hehe

 

Jeg jobber heller ikke innen IT nettverk. hehe, men har tatt noe MCP eksamener. :) Networking Essential, TCP/IP og NT 4.0 server, begynner å bli noen år siden nå. hehe. Jobber til daglig med teknisk support på faks maskiner. Og trives stort sett med det, hehe, avhenger av de som ringer inn. hehe

 

Men godt arbeid :woot:

Lenke til kommentar

Enkelt spørsmål som ikke så mange kan svare på: Hvordan ta screenshot av kun aktivt vindu?

 

Svar: Alt + Print screen :woot:

 

Eller... Hvordan får man M$ Access til å bruke bare måneddelen av et datofelt med formatet dd.mm.åå??

Hvis noen kunne svare på det vilel jeg vært takknemlig :roll:

Lenke til kommentar

 

Hva gjør "SysRq" knappen?

 

quote]

 

Print Scrn(SysRq) bruker jeg endel å ta bilde av skjermen' date=' rett? :-?[/quote']

 

Jada, Print Scrn brukes til det, men ikke SysRq.

 

SysRq ble opprinnelig innført av IBM og brukt på noen av de eldre maskinene deres. Den la en verdi inn i et register på cpu, sannsynligvis for å kunne be om et avbrudd e.l. I praksis har den aldri blitt brukt, og i dag gjør den faktisk ingenting :lol:

 

Den illustrerer imidlertid hvor konservativ keyboard-layout'en er. Der skjer det få eller ingen endringer... Visste dere forresten at QWERTY layout'en kommer fra skrivemaskinen sin tid og ble slik for å hindre at skrivemaskinene hengte seg opp (dere vet hva jeg mener dersom dere har sett en gammel skrivemaskin). I dag er ikke det et problem og en annen layout kunne økt skrivehastigheten. Men skjer det? Neppe...

Lenke til kommentar

 

Hva gjør "SysRq" knappen?

 

quote]

 

Print Scrn(SysRq) bruker jeg endel å ta bilde av skjermen' date=' rett? :-?[/quote']

 

Jada, Print Scrn brukes til det, men ikke SysRq.

 

SysRq ble opprinnelig innført av IBM og brukt på noen av de eldre maskinene deres. Den la en verdi inn i et register på cpu, sannsynligvis for å kunne be om et avbrudd e.l. I praksis har den aldri blitt brukt, og i dag gjør den faktisk ingenting :lol:

 

Den illustrerer imidlertid hvor konservativ keyboard-layout'en er. Der skjer det få eller ingen endringer... Visste dere forresten at QWERTY layout'en kommer fra skrivemaskinen sin tid og ble slik for å hindre at skrivemaskinene hengte seg opp (dere vet hva jeg mener dersom dere har sett en gammel skrivemaskin). I dag er ikke det et problem og en annen layout kunne økt skrivehastigheten. Men skjer det? Neppe...

 

Dvorak da? er ikke det laget for å skrive fortere? Det finnes kanskje ikke med æøå...?

 

Kan hende jeg tar helt feil, da får dere rette på meg!

Lenke til kommentar

 

Hva gjør "SysRq" knappen?

 

quote]

 

Print Scrn(SysRq) bruker jeg endel å ta bilde av skjermen' date=' rett? :-?[/quote']

 

Jada, Print Scrn brukes til det, men ikke SysRq.

 

SysRq ble opprinnelig innført av IBM og brukt på noen av de eldre maskinene deres. Den la en verdi inn i et register på cpu, sannsynligvis for å kunne be om et avbrudd e.l. I praksis har den aldri blitt brukt, og i dag gjør den faktisk ingenting :lol:

 

Den illustrerer imidlertid hvor konservativ keyboard-layout'en er. Der skjer det få eller ingen endringer... Visste dere forresten at QWERTY layout'en kommer fra skrivemaskinen sin tid og ble slik for å hindre at skrivemaskinene hengte seg opp (dere vet hva jeg mener dersom dere har sett en gammel skrivemaskin). I dag er ikke det et problem og en annen layout kunne økt skrivehastigheten. Men skjer det? Neppe...

 

Dvorak da? er ikke det laget for å skrive fortere? Det finnes kanskje ikke med æøå...?

 

Kan hende jeg tar helt feil, da får dere rette på meg!

 

http://www.stenling.no/dvorak/

 

 

Ser vanskelig ut, men sikkert mer effektivt når en får dreisen på det(?)

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Hvordan utfører man en password recovery på en Cisco 2621 router?

 

Det er faktisk ikke så veldig vanskelig..

 

Og en ting til, ser på neste posten din.. Liker du cisco routere? :D

 

Finnes det andre routere enn Cisco?? hehe!

 

Er BTW klar over at det ikke er noe problem å kjøre pasword recovery på en Cisco router, men om man ikke kan Cisco's IOS eller Set based, er det ikke så lett å vite!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...