Kagee Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 #!/bin/sh -e sudo alsactl restore sudo amixer set Master 100% amixer set Master 100% exit 0 Slik jeg ser det for meg vil sudo stoppe og vente på passord, og kommandoen(e) vil aldri bli utført. Denne fila kjøres vel som root, så da burde ikke sudo være nødvendig? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Vel, den stopper aldri for å spørre om passord, så da ser jeg for meg at dette scriptet ikke blir kjørt under oppstart. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 En annen mulighet er at pga sudo syntaxen, så resulterer det i en feil når den fila blir kjørt. Fjern sudo og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Hjelper ikke dessverre. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Scriptet blir garantert kjørt, så det aner meg at det er noe annet som stiller volumet ned senere i oppstarten. Kanskje noe i xfce. Det enkleste er vel sikkert å lagre følgende i en tekstfil, gjøre den kjørbar (chmod +x /sti/til/fil) og sørge for at xfce kjører filen etter innlogging. #!/bin/bash # # set correct mixer settings amixer set Master 80% Kall fila ".oppstart" eller noe i den duren og legg den i hjemmemappen din, så kan du legge til andre ting du eventuelt før bruk for å automatisere senere. Bruk xfce-autostart-editor og fyll inn stien til fila i "command"-feltet (/home/bruker/.oppstart). Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 xfce-autostart-editor? Hvordan bruker jeg den og hvor finner jeg den? Har laget fila, gitt den navnet .oppstart og slengt den inn i hjemmemappa mi. Kjørte også "chmod +x", ikke noe skjedde, men nå vet ikke jeg hva som skal skje heller. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Det er normalt at du ikke får noe output fra kommandoer som chmod. Fikk du ikke feilmelding, så gikk alt som det skulle og fila er nå et kjørbart script. du kan kjøre det ved å skrive ./.oppstart (eller /home/bruker/.oppstart) i terminalen. xfce-autostart-editor kan du starte ved å skrive akkurat det i terminalen eller kjør-dialogen (Alt+F2). Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) alt+f2 The command "xfce-autostart-editor" failed to run: Failed to execute child process "xfce-autostart-editor" (No such file or directory) terminal: eivind@eivind-laptop:~$ sudo xfce-autostart-editor[sudo] password for eivind: sudo: xfce-autostart-editor: command not found edit: Etter hva jeg kan forstå skulle den kommandoen fungere så lenge xfce4-session er installert, og det er det. Forslag? Endret 29. juni 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Prøv med xfce4-autostart-editor. Var nok bare on litt gammel guide jeg bladde frem tidligere.. Bruker ikke xfce selv så.. Alternativt skal det være mulig å finne programmet i menyene et sted. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Fungerer ikke det heller dessverre. Prøvde å google det, men ble ikke noe klokere. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Du får lete litt i menyene eller gjøre det manuelt da. Søk på xfce autostart applications eller lignende. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Spurte i den frie kafeen og fikk svar der. Har smekket inn .oppstart nå, kommer med tilbakemelding om hvordan det fungerte. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Har ikke xfce sin start greie "auto tab completion"? Skriv in xfce i alt+f2 boxen, og trykk tab. Da og finn noe i den lista som popper ned som kan stemme. Hvet ikke hvor lang den er da Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Jesus, fungerte ikke dette heller. Det må jo være et script eller noe slikt som starter etter at jeg har logget inn som muter lyden, men hvorfor og hvordan kan jeg endre det? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hva hender vis du kjører "amixer set Master 80%" direkte i terminalen? Vis det funker foranderer du startupen som skal fikse det til xterm -e "amixer set Master 80%" Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Når jeg skriver det så settes volumet til 80%, og jeg kan prøve. Sitter i windows nå, så det må bli litt senere. Lenke til kommentar
t0mm96 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/x...xer/+bug/378470 Ser ut som det er pulseaudio som er problemet. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Så alt jeg trenger å gjøre er å gå inn i pakkebrønnen, finne pulseaudio og slette det? Eller må jeg gjøre det via terminale? Om, hvordan? Sudo apt-get uninstall pulseaudio? Huff, aldri slettet noe via terminalen, derfor jeg spør. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Da er problemet løst! Takk så mye til alle som har bidratt. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 hahaha Pulseaudio er så jævlig dårlig. skjønner ikke at noen distroer følger med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå