Gå til innhold

Oppvarming før 3000-meter, er det nødvendig for utrente?

Anbefalte innlegg

Hørte en kommentar om at å jogge gjennom 3000-metersløypa rett før man begynte på den ikke var et sjakktrekk, dersom man er i dårlig form (14 minutter eller lengere tid ca.). Man ville bare brenne energi som man kunne brukt i løpet.

Stemmer dette? Synes selv dette hører fornuftig ut, men IANAA.

Hvordan bør man varme opp før en 3000-meter i såfall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hvis du kan jo bruke de første rundene som oppvarming. Regner med at du disponerer kreftene og ikke tar ut alt med en gang :) Funket fint for meg i hvert fall. Men, hvis du skulle løpt sprint derimot er god oppvarming kjempeviktig for å unngå skader.

Lenke til kommentar
Hørte en kommentar om at å jogge gjennom 3000-metersløypa rett før man begynte på den ikke var et sjakktrekk, dersom man er i dårlig form (14 minutter eller lengere tid ca.). Man ville bare brenne energi som man kunne brukt i løpet.

Stemmer dette? Synes selv dette hører fornuftig ut, men IANAA.

Hvordan bør man varme opp før en 3000-meter i såfall?

Om du ønsker å gjøre ditt beste i løpet MÅ du varme opp.

Jeg bruker å jogge rolig i 10 minutter, så ta 3 stk. 2 minutters drag i høyere tempo. Ikke riktig like fort som jeg skal løpe løpet i, men ikke mye saktere. Dette for å forbedre kroppen på det som skal skje, og dette vil forhindre at du stivner like fort som du vil gjøre uten oppvarming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...