Gå til innhold

E-520: Godt makro objektiv

Anbefalte innlegg

Hei! Nettopp kjøpt meg mitt første kamera, Olympus E-520. Har funnet ut at jeg definitivt synes det er artigere å ta bilde så nært som mulig av diverse ting. Tenkte derfor jeg skulle se om jeg kanskje skal ta å investere i et ordentlig makro objektiv (det det heter er det ikke?).

Noen som kan anbefale et som er godt til en god pris? Vil ikke blakke meg helt liksom, men bruker gjerne litt mer fremfor å bli frustrert over resultatene med en gang :p

Hva ser en egentlig på når en kjøper et makro objektiv? Hvilke tall er viktige? Hva tall tilsier gode makro objektiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus laver 2 makroobjektiver, et i standardserien og et i den prof serie. Desuden har Sigma 2 macroobjektiver.

Skal du MEGET tæt på, er det bedst egnede (og billigste) nok Olympus ZD 35mm f/3,5, hvor du kan fokusere indtil 14,6cm fra lyssensoren - ca. 5 cm fra objektivet.

ZD 50/2,0 er optisk bedre, mere lysstærkt og dyrere, nærgrænsen er 24cm.

Sigmaz har to tele-macroobjektiver - 105mm f/2,8 og 150/2,8, hvor nærgrænsen er 31 hhv. 38 cm.

Lenke til kommentar

Olympus har to makroobjektiv - 35mm f3,5 og 50mm f2. 35 mm forstørrer 1:1 og kostar kr 1900,-. 50mm forstørrer 1:2 og kostar ca kr 5000,-.

Om du ikkje vil betale skjorta er 35mm eit veldig godt val. 50mm går for å vere eit av dei beste og skarpaste objektiv som er laga, uansett merke, men så kostar den også ein god del meir.

Lenke til kommentar

Hei,

Når du skal velge makro-objektiv, så det viktig å tanke litt over brennvidden. Olympus 35mm og 50mm er begge fine til blomsterfotografering, og 50mm er også knallbra til portretter.

Men - om du vil ta nærbilder av insekter, så blir "arbeidsavstanden" til selv 50mm'ern for kort: Du kommer til å skremme bort insektene før du får tatt bilde av dem. Da vil Sigma 105mm eller 150mm være et bedre valg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Personlig har jeg veldig gode erfaringer med 50mm-en til Olympus, så der har jeg allerede bestemt meg for mitt neste objektiv. Har ikke prøvd 35mm, men har små mistanker om at dette blir litt for knapt til fotografering av f.eks innsekter, samt er lysstyrken noe som kommer til å "irritere" meg dersom jeg velger 35mm. Men dersom lommeboka er litt skrall, så tviler jeg sterkt på at du gjør et dårlig kjøp på 35milimeteren. ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville bare legge til at Olympus 70-300 er en litt rimeligere og mer anvendbar (i dagslys) vei mot makro på litt avstand enn Sigma-alternativene. Forstørrelsen der er 1:1, etter 35mm-målestokk.

Edit: Jeg har ikke brukt det til så mye denslags, men her er iallefall to bilder jeg har tatt med 70-300.

post-171067-1246225014_thumb.jpg

post-171067-1246225052_thumb.jpg

Ikke veldig makro det siste der men..

Jeg er fornøyd med 70-300. Det er lett og kompakt og gir god rekkevidde når det er godt med lys, og det er jo stort sett når det er godt med lys det er interessant med lang rekkevidde for min del, selv om 50-200 lokker veldig på meg.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Den 70-300 har jeg faktisk også. Og har fått til en god del gode meget close-up bilder med den. Og må si det er meget godt poeng at det ofte kan være en stor fordel å nettopp ikke måtte helt inntil ting. For eksempel tok jeg et stilig bilde av vann som kommer ut av en spreder. Og det hadde jo vært noe risikabelt uten slikt teleobjektiv... :p Problemet var jo da nettopp lyset. I alle fall når jeg skrudde opp lukkerhastigheten en masse for å prøve å "stoppe" vanndråpene i lufta. Måtte skru ISO opp til maks for at det skulle bli sånn passe lyst, og resultatet ble jo da deretter...

Uansett, den til 5000,- er nok litt dyr for meg for øyeblikket men den til 1900 var jo definitivt innen rekkevidde. Greit å ikke blakke seg helt på et objektiv en ikke er sikker på om en trenger :p (Men uansett i alle fall vil teste ut, hehe).

Lenke til kommentar
I denne tråden vil du finne makrobilete med både 35mm, 50mm og Sigma:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=32253676

Oj, ville bilder! Hvordan har de fått til så bra bilder? Hva bruker de? Stativ? Ikke stativ? Blits? Ikke blits? Hva stativ? Hva blits? Tas de ute i naturen, eller har de plukket med seg ting inn? Satt insektene på knappenåler liksom?

Endret av Svish
Lenke til kommentar
Hva stativ? Hva blits?

Hvilket/hvilken FFS!!!

... Uansett: Jeg har vært litt der du er. Har et E-3 med noen objektiver, men for en stund siden, var E-500 doublezoom kit det eneste jeg hadde. Skaffet meg closeupfilter til disse objektivene som fungerte noenlunde greit. 40-150mm (eller 70-300 som du har) med mellomring er en bedre løsning. Dersom du har mulighet til det...; prøv det. En mellomring gjør at du kan fokusere på ting som er nærmere enn vanlig, men du får ikke fokusert på ting som er langt borte. Det er mange ting som dette som kan hjelpe deg med "fattigmannsmakro" uten at du må kappe av en arm for å ha det gøy.

I tilegg til EX-25 mellomringen (som jeg kan bruke med flere objektiv) har jeg også ZD 50mm f/2, og dette er et fantastisk objektiv.., men koster jo litt da. Mellomringen passer også på 50mm'en og gir meg 1:1 da.

Lenke til kommentar
I denne tråden vil du finne makrobilete med både 35mm, 50mm og Sigma:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=32253676

Oj, ville bilder! Hvordan har de fått til så bra bilder? Hva bruker de? Stativ? Ikke stativ? Blits? Ikke blits? Hva stativ? Hva blits? Tas de ute i naturen, eller har de plukket med seg ting inn? Satt insektene på knappenåler liksom?

Firefox med Exif Viewer er en fin plattform for å spionere litt på hva slags innstillinger kamera hadde da folk tok et bilde. Høyreklikke på bildet du vil spionere på, og velg så "view image exif data".

Lenke til kommentar
Jeg ville bare legge til at Olympus 70-300 er en litt rimeligere og mer anvendbar (i dagslys) vei mot makro på litt avstand enn Sigma-alternativene. Forstørrelsen der er 1:1, etter 35mm-målestokk.

Feil. Uten mellomring vil 70-300 til olympus gir en forstørrelse på 1:2 uansett hvilket format du snakker om. tar du bilde av ett insekt som er 10mm langt vil det tegne 5mm på sensoren, uanset om sensoren er 2xcrop som olympus har eller 35mm film.

Lenke til kommentar
Hva stativ? Hva blits?

Hvilket/hvilken FFS!!!

... Uansett: Jeg har vært litt der du er. Har et E-3 med noen objektiver, men for en stund siden, var E-500 doublezoom kit det eneste jeg hadde. Skaffet meg closeupfilter til disse objektivene som fungerte noenlunde greit. 40-150mm (eller 70-300 som du har) med mellomring er en bedre løsning. Dersom du har mulighet til det...; prøv det. En mellomring gjør at du kan fokusere på ting som er nærmere enn vanlig, men du får ikke fokusert på ting som er langt borte. Det er mange ting som dette som kan hjelpe deg med "fattigmannsmakro" uten at du må kappe av en arm for å ha det gøy.

I tilegg til EX-25 mellomringen (som jeg kan bruke med flere objektiv) har jeg også ZD 50mm f/2, og dette er et fantastisk objektiv.., men koster jo litt da. Mellomringen passer også på 50mm'en og gir meg 1:1 da.

Haha, sorry! Skal prøve å lære meg det der. Tenkte faktisk ikke litt over det en gang... Starta med hva, så da dro jeg liksom bare på med hva på resten også :p

Uansett, takker for bra med info. Den ZD 50mm virker meget fristende ja, men som du sier er litt dyr. Så tror jeg venter litt med den. Hva er disse mellomringene for noe egentlig? Har sett noen som er sånn 1.4x og 2.0x og slikt, men antar det er noe annet? Bare forstørrer liksom? Hvilket jo forsåvidt er greit nok det også kanskje. Men hva gjør egentlig en slik mellomring som EX-25? Hva er et closeup filter? Ser at de på JapanPhoto har noe som heter Hoya HMC +4 Close-Up filter. Er det dette det er snakk om? Og hva i alle dager gjør et slikt filter?

Lenke til kommentar

Feil. Uten mellomring vil 70-300 til olympus gir en forstørrelse på 1:2 uansett hvilket format du snakker om. tar du bilde av ett insekt som er 10mm langt vil det tegne 5mm på sensoren, uanset om sensoren er 2xcrop som olympus har eller 35mm film.

Riktig. Og 5mm av bildediagonalen på 4/3 tilsvarer 10mm av bildediagonalen på 35mm. Det vil altså dekke en like stor andel av bildet som det ville med et 1:1-objektiv på 35mm. Det er ingen som bryr seg om hvor stort noe er på sensoren, det har jo null praktisk betydning.

Lenke til kommentar
Haha, sorry! Skal prøve å lære meg det der. Tenkte faktisk ikke litt over det en gang... Starta med hva, så da dro jeg liksom bare på med hva på resten også :p

Uansett, takker for bra med info. Den ZD 50mm virker meget fristende ja, men som du sier er litt dyr. Så tror jeg venter litt med den. Hva er disse mellomringene for noe egentlig? Har sett noen som er sånn 1.4x og 2.0x og slikt, men antar det er noe annet? Bare forstørrer liksom? Hvilket jo forsåvidt er greit nok det også kanskje. Men hva gjør egentlig en slik mellomring som EX-25? Hva er et closeup filter? Ser at de på JapanPhoto har noe som heter Hoya HMC +4 Close-Up filter. Er det dette det er snakk om? Og hva i alle dager gjør et slikt filter?

De du nevner som gir 1.4x og 2x er telekonvertere; mellomringer med optikk inni som gjør at du kan gange brennvidden på optikken din med en faktor...; f.eks; 300mm * 2x teleconverter * 2x cropfaktor = 1200mm. ..., men en mister blendertrinn på det da. For mer info; let etter teleconverter etc.... det er IKKE det du skal ha når du vil ha makro :).

EX-25 er en mellomring uten noen form for optikk i. Den gjør bare at du kan fokusere nærmere..., og med 50mm makro, vil den da kunne gi 1:1 makro = 1cm i virkeligheten = 1cm på brikken. EX-25 kan du bruke med de aller fleste 4/3 objektiver. (Les mer hos olympus!). Merk at fokusering blir ørlite vanskelig ettersom DOF'n krymper drastisk. Bruker stort sett manuell fokus med den.

Av en eller annen årsak skal f.eks Japan Photo ha 1499,- for den akkurat nå..., hvilket jeg synes er litt dyrt...., men den er morsom å leke med da. Særlig på 70-300'n din vil jeg tro. :)

Du nevner +4 closeupfilter hos JapanPhoto. Å kjøpe et +4 filter til 350kr anser jeg som et ørlite ransforsøk; Prøv EBAY!! Merk at det du trenger til din 70-300 er 58mm enten det står "for canon" eller "for nikon", så blås i det så lenge det er 58mm. Se for eksempel dette! +1, +2, +4 og +10. 15$ + 5$ shipping = 20$ = ca 150kr!!

DET er billig. ... og det er tilstrekkelig kvalitet til at du kan leke med det. +4 filter er ofte litt vel "mye" og gir optiske forstyrrelser, mens +1 og +2 er ganske ok å leke med. Anbefaler dette. Jeg har selv slike..., og de duger (til den prisen er det "må ha" dersom du ikke gidder å bruke masse penger på makroobjektiv).

Kort forklart er disse "+1 +2 +4 +10" filterene bare forstørrelsesglass av ulik styrke en setter forran objektivet. Ingen state-of-the-art løsning, men det lar deg utforske makroverden for å finne ut om du vil investere mer.

Have fun!

Lenke til kommentar
Riktig. Og 5mm av bildediagonalen på 4/3 tilsvarer 10mm av bildediagonalen på 35mm. Det vil altså dekke en like stor andel av bildet som det ville med et 1:1-objektiv på 35mm. Det er ingen som bryr seg om hvor stort noe er på sensoren, det har jo null praktisk betydning.

Det er ingen andre som regner slik som du gjør, så den holder desverre ikke. 1:1 er 1:1 uansett. Ved å surre med disse ekvivalent-omregningene som enkelte er glad i, så skaper dere kun forvirring for de fleste andre.

Det som er viktig å vite for trådstarter, er at hvis han kjøper 35mm-en så vil han få en dobbelt forstørrelse (1:1) i forhold til 70-300mm-en (1:2) . 50mm-en vil gi han samme forstørrelse (også 1:2), så det er objektiv som bør vurderes ut ifra optisk kvalitet, ikke forstørrelsesgrad.

Sigma 105mm og 150mm vil gi 1:1 (det samme som 35mm-en); med andre ord det dobbelte av 70-300mm.

Jeg vil tro at hvis trådstarter ønsker å fotografere insekter, så vil Sigma 105mm f/2.8 macro være et godt valg i9 forhold til pris og ytelse.

Tom

Lenke til kommentar
Så for eksempel noe som disse her?

Jepp!

Da var de bestillt. Skal bli spennende å prøve :D

@tomsi42: Takker for tips og oppklaring. Ikke helt sikker på om jeg forstår dette 1:1 og 1:2 greiene helt da... For er jo forstørrelser og forminskelser i alle bauer og kanter :p og med tanke på hvor lite et insekt kan være så er vel 1:1 ikke helt ønskelig. Og det vil det jo heller ikke være om jeg har forstått rett. Men hva er det da som er 1:1 og 1:2 osv?

Lenke til kommentar
@tomsi42: Takker for tips og oppklaring. Ikke helt sikker på om jeg forstår dette 1:1 og 1:2 greiene helt da... For er jo forstørrelser og forminskelser i alle bauer og kanter :p og med tanke på hvor lite et insekt kan være så er vel 1:1 ikke helt ønskelig. Og det vil det jo heller ikke være om jeg har forstått rett. Men hva er det da som er 1:1 og 1:2 osv?

Tallene angir forstørrelses grad. Med ZD 70-300mm så vil et insekt som er 34.6mm* langt fylle hele bildets lengde (forhold mellom sensor:objekt er 1:2). Med en 35mm som har 1:1 forstørrelses grad, så vil et insekt som er 17.3mm fylle hele bildet.

Ved å bruke nok mellomringer, så kan du øke forstørrelsesgraden mer f.eks. 2:1, da vil et insekt på 8.65mm fylle bildet. Osv. osv.

Andre kamerasystemer har større sensorer slik at de må ha en større forstørrelsesgrad for å fylle hele bildet. Faktorer som 1:1 brukes da det en kjent målestokk som er lett å forklare. Hvis man ser på Sigma 105mm f/2.8 macro, så er den 1:1 på alle systemene du får den til.

Tom

*) Sensorens bildeflate er 17.3x13mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...