Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreenes på ny amd rig

Anbefalte innlegg

hei!

bygde en amd dragon pc for 2 dager siden å alt funker kjempe bra, utenom en ting. Får bluescreens innimellom, mest når jeg gamer men også engang iblant når jeg er i windows.

først så trodde jeg det var cpuen som fikk for lite strøm siden jeg klokka den fra 2.8 til 3.2ghz, men etter å ha satt opp vcore fra 1.325 til 1.3625 så får jeg fortsatt bluescreens.

testa cpuen med prime98 i 40min uten errors, men da jeg valgte å teste ramen å med prime så fikk jeg error, tenkte kanskje det var ramen som drev å tulla istedet....

FATAL ERROR: Rounding was 0.49609375, expected less than 0.4

Hardware failure detected, consult stress.txt file. er feilen jeg får når jeg tester ramen i prime

specs: amd phenom 2 x3 720 @ 3.2

asus m4a79t deluxe am3

OCZ Platinum XTC DDR3 1333MHz 6GB

ati 4890 1gb

corsair 750w powersupply

windows 7rc 64bit

håper på noen gode forslag/råd her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei!

bygde en amd dragon pc for 2 dager siden å alt funker kjempe bra, utenom en ting. Får bluescreens innimellom, mest når jeg gamer men også engang iblant når jeg er i windows.

først så trodde jeg det var cpuen som fikk for lite strøm siden jeg klokka den fra 2.8 til 3.2ghz, men etter å ha satt opp vcore fra 1.325 til 1.3625 så får jeg fortsatt bluescreens.

testa cpuen med prime98 i 40min uten errors, men da jeg valgte å teste ramen å med prime så fikk jeg error, tenkte kanskje det var ramen som drev å tulla istedet....

FATAL ERROR: Rounding was 0.49609375, expected less than 0.4

Hardware failure detected, consult stress.txt file. er feilen jeg får når jeg tester ramen i prime

specs: amd phenom 2 x3 720 @ 3.2

asus m4a79t deluxe am3

OCZ Platinum XTC DDR3 1333MHz 6GB

ati 4890 1gb

corsair 750w powersupply

windows 7rc 64bit

håper på noen gode forslag/råd her :)

Opdater skjermokrt driver, det funka for meg når jeg hadde samme problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Enig med Sondre her på hvor feilen mest sansynlig ligger.

Hvilken ratio mellom CPU/RAM/FSB satte du da du overklokka?

Når du overklokker prosessoren, vil minnet automatisk følge etter når du bruker standard forhold mellom klokkefrekvensen til prosessoren og minnet.

Du må selv velge et forhold/ratio mellom CPU og RAM som gjør at RAM-brikkene ikke blir for kraftig overklokka. RAM-Brikkene bør helst kjøre sin normale klokkerekvens.

RAM-Brikkene må også ha nok strøm.

Sjekk hvilken volt RAM-brikkene kjører på, og sett frekvensen til dens normal.

Lenke til kommentar
Enig med Sondre her på hvor feilen mest sansynlig ligger.

Hvilken ratio mellom CPU/RAM/FSB satte du da du overklokka?

Når du overklokker prosessoren, vil minnet automatisk følge etter når du bruker standard forhold mellom klokkefrekvensen til prosessoren og minnet.

Du må selv velge et forhold/ratio mellom CPU og RAM som gjør at RAM-brikkene ikke blir for kraftig overklokka. RAM-Brikkene bør helst kjøre sin normale klokkerekvens.

RAM-Brikkene må også ha nok strøm.

Sjekk hvilken volt RAM-brikkene kjører på, og sett frekvensen til dens normal.

satt ned hastigheten på ramen fra 1333mhz til 1000no, å ser ut som det har funka, ingen problemmer så langt. men litt kjipt at vis jeg må kjøre dem på lavere hastighet for å holde systemet stabilt.

skal gi update litt senere når jeg får testa litt mer

Lenke til kommentar

Ser at folk begynner å kjøpe sett på 3 brikker som egentlig er tenk til "Triple Channel DDR3 - Optimized for Intel® Core™ i7 processor / Intel® X58 Express Chipset Tri-Channel Mode",istedenfor å kjøpe 2 eller 4 brikker til å kjøre Dual Channel.Om det er noen forskjell på brikkene laget til AMD eller Core™ i7,klarte jeg ikke å se(samme volt),bare at OCZ har laget Platinum brikker til hvert sitt formål.

Dine brikker skal foresten ha 1.65Volt,for å kjøre 1333mhz

Lenke til kommentar
Ser at folk begynner å kjøpe sett på 3 brikker som egentlig er tenk til "Triple Channel DDR3 - Optimized for Intel® Core™ i7 processor / Intel® X58 Express Chipset Tri-Channel Mode",istedenfor å kjøpe 2 eller 4 brikker til å kjøre Dual Channel.Om det er noen forskjell på brikkene laget til AMD eller Core™ i7,klarte jeg ikke å se(samme volt),bare at OCZ har laget Platinum brikker til hvert sitt formål.

Dine brikker skal foresten ha 1.65Volt,for å kjøre 1333mhz

det viste jeg faktisk ikke, det med ramen. men burde da fungere for det vel ?

etter at jeg satt ram hastigheten ned så har jeg ikke fått bluescreens, men nå har det blitt erstatta med random krasjer i programmer.

Lenke til kommentar

Er nok en del som sammenblander DDR3 (dual-channel) med DDR3 Triple-Channel, men som ask99 sier, triple-channel Kit er beregnet for Intel i7

Dog skal du "i nødsfall" kunne bruke 2 (og 4) av ram-brikkene på andre socket hovedkort.

edit; jeg ville nok brukt bare to brikker, og heller økt hastighet/redusert timings på disse

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Er nok en del som sammenblander DDR3 (dual-channel) med DDR3 Triple-Channel, men som ask99 sier, triple-channel Kit er beregnet for Intel i7

Dog skal du "i nødsfall" kunne bruke 2 (og 4) av ram-brikkene på andre socket hovedkort.

edit; jeg ville nok brukt bare to brikker, og heller økt hastighet/redusert timings på disse

vis jeg tar ut den ene ram brikka vil bios innstilingene forandre på seg? tenker da på slikt som cpu, volt, osv?

Lenke til kommentar
vis jeg tar ut den ene ram brikka vil bios innstilingene forandre på seg?

Ja, Bios skal automatisk avlese den såkallte SPD-informasjonen som ligger i rambrikker. (dog, her er snakk om triple ch. brukt som dual-ch. så hvem vet)

Ha rambrikkene i slot 1 og 2

Antar hovedkortet ditt har 1.5v som standard for minnet. Brikkene er oppgitt til (max) 1.65v (hvis det er > disse du har?) så mulig du må øke spenning litt (hvis den er 1.5v) for å få 1333MHz/CL7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...