tomi2 Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Jeg har to disker, en med windows XP-pro og en med Linux (Red Hat 8.0). Etter å ha formatert (fjerna) linux fra den ene disken (har ingenting i mot linux) får jeg ikke starta windows (så klart). Jeg starter maskinen med Windows XP-cd for å reparere oppstarten med kommandoen "fixmbr". Problemet er at jeg kommer ikke så langt som til menyen i set up. Set up starter normalt med å sjekke filer og slikt, men den henger, etter en stund, det står da nede i staus-linja "set up is starting windows" , jeg kommer ikke videre. Bios er oppdatert, jeg har vært i bios å slått av og på det som er på hovedkortet men til ingen nytte. Hovedkortet er et Asus A7N8X Delux, skjermkort Radeon 9700 pro. Jeg har ikke kunnskap til å fikse dette problemet, kanskje noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Enda et eksempel på dårlig bruk av emne-linjen :x Dette rusker til forumet! Lenke til kommentar
tomi2 Skrevet 9. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2003 Enda et eksempel på dårlig bruk av emne-linjen :x Dette rusker til forumet! Beklager at dette problemet mitt "rusker til forumet". Det er første gang jeg bruker det og er kanskje ikke helt sikker på hvor det skal. Konstuktiv kritikk er helt greit, men en avfeiing av det jeg legger inn hjelper ikke meg. Fortell meg heller hva jeg skal gjøre. Beklager igjen Lenke til kommentar
Blib Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Enda et eksempel på dårlig bruk av emne-linjen :x Dette rusker til forumet! Beklager at dette problemet mitt "rusker til forumet". Det er første gang jeg bruker det og er kanskje ikke helt sikker på hvor det skal. Konstuktiv kritikk er helt greit, men en avfeiing av det jeg legger inn hjelper ikke meg. Fortell meg heller hva jeg skal gjøre. Beklager igjen 1: Les retningslinjene 2: Les netetiketten 3: Bruk emnefeltet fornuftig. Å si at du har et problem er IKKE et bra emne, da folk som ikke har anelse om HDDer kanskje titter innom posten din når de tror det kanskje handler om noe helt annet. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 helsikke.... om hans emnefelt ikke passer så driter eg i det, å henge seg opp i det er en smule tullete mener eg. Og viss man først skal klage på emnefeltet så bør det fåregå på denne måten. 1. vurder om du VIRKELIG skal gidde å bry deg, denne problemstillingen er jo mer av en smaksak egentlig. 2. klag høfligt 3. kom med et forrslag på hvordan hans emnefelt burde se ut som ( xp starter ikke etter fjerning av linux ) 4. Gi svar på hans innlegg ( i denne saken, kom med hjelp til hans xp problem ) greit at folk har en dårlig dag og kanskje derfor lett blir irritert over småting, og gjerne føler at nå fant de noe å påpeke, men da er forum på forbanna.com et bedre sted. slike ting som dette fører bare til sure oppstøt, og et surt miljø på forumet. Tenk om alle skulle ha klagt? for det er nok av tullete emnefelt rundtomkring. Nå er det allerede minst fire innlegg om dette tullet. Bortkastet tid og plass når problemstillingen er interessang. Liker ikke innlegget? ikke svar. Når det gjelder XP problemet, så har eg ikke none gode svar. Har hørt noe lignende før med linux. Jeg vet ikke hvilken disk som står først, den med xp eller den med linux? Hvilket boot manager hadde du? Kan hende verktøy som partition magic kan hjelpe viss det er krøll på master booten eller noe sånnt. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Får du kommet så langt i booten (uten CD) at du får trykt F8? Lenke til kommentar
tomi2 Skrevet 9. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2003 Får du kommet så langt i booten (uten CD) at du får trykt F8? Takk for hjelpen folkens, etter mye om og men fant jeg ut at en må trykke F7 i starten av set up , når en får valg om å trykke F6 for third part et eller annet, en kommer da til menyen og får kjørt reperasjon. Snakker meg om !! Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Det er det frekkeste, dette burde XP ha skjønt sjøl...latterlig at vi må PÅPEKE at den skal reparere seg selv.....2003 folkens, nei å nei.... Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Hallo! Det du kan prøve er å laste ned en 98 bootdisk fra www.bootdisk.com Boot med denne og skriv (når du er i DOS) fdisk /mbr. Dette sletter master boot recorden og tvinger windows til å lage en ny. Dette er litt skummelt (har jeg hørt - aldri hatt noen problemer selv), men det skal funke. Håper det ordner seg. Tronaldo Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 jeg gjorde også det samme som han gjorde sletta linux fra disken min og lot win ligge igjen, gikk bare i install programmet og fjerna Linux partisjonene mine, restarta maskina, og alt var bra igjen, uten noe særlig tull. eneste at jeg ikke fikke gjort den andre win partisjonen min til den størrelsen som det var på før jeg installerte linux, men det gjør ikke så mye. som sagt etter linux slettinga så restarta jeg, og den gamle bootmenyen kom opp med en gang, slapp å skrive fix/mbr også. eller var det fdisk/mbr jeg slapp å skrive, uannsett når jeg hadde sletta linux så ble at som før, iallefall til meg. bare at jeg hadde litt uheldig hendelse før jeg sletta linux og det var at når jeg skulle installere en annen linux så klikka installasjonen og bootmenyen min ble borte, da reparerte jeg bare windows installasjonen og alt ble som før. en ting du kunne prøvd var å sette inn en gammel bootdisk også går inn i dos derifra og slette partisjonene der, og deretter installere windows på nytt. Jaja, håper at dette hjalp deg litt videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå