Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Sigma har jo også en 18-50 med f/2,8 over hele fjøla som i større grad tilsvarer Tamronen. De to er regnet som relativt jevnbyrdige. Sigmaen har vel bildestabilisering, i motsetning til Tamronen. Til gjengjeld vet jeg ikke helt om det betyr noe som helst Prisen er vel ca identisk også ? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Sigma 18-50 f/2,8-4 har bildestabilisering. Sigma 18-50 f/2,8 har det ikke. Prisen på de to f/2,8-zoomene er rimelig identisk, ja. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Sigmaen har vel bildestabilisering, i motsetning til Tamronen. Nei, det har den ikke. Sigma har en f/2.8-4.5 OS, men den som er fast 2.8 har ikke det. Edit: For sein.. Endret 3. juli 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Ah For å si det slik, kommer jeg sannsynligvis til å savne bildestabilisering ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Hvis du vil ha f/2,8 for å korte ned lukkertiden i forbindelse med at kamerabevegelser er et problem så vil stabilisering være veldig kjekt, særlig på de lengste brennviddene. Canon og Nikon-brukere har dessverre få valgmuligheter i kategorien lyssterkt + stabilisering, og de valgmulighetene som finnes er som regel teleobjektiver og koster skjorta. Her er det eneste nærliggende til Canon: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM fra 8619 kr Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Ah For å si det slik, kommer jeg sannsynligvis til å savne bildestabilisering ? Tja. Jeg gjør det ikke. Hvis du tar bilder i situasjoner hvor du kan bruke lange lukkertider, så kan det være greit å ha. Hvis du tar bilder i situasjoner hvor lukkertiden uansett er begrenset av at motivet ikke står stille, så har ikke stabilisering så veldig mye praktisk nytteverdi. Da må du til med større blenderåpning og høyere iso. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Strengt tatt så er jeg bare ute etter et objektiv som er bedre enn standardkitet som fulgte med 450d. Har fra før Canon EF-S 55-250 4-5.6 IS Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Ah For å si det slik, kommer jeg sannsynligvis til å savne bildestabilisering ? Tja. Jeg gjør det ikke. Hvis du tar bilder i situasjoner hvor du kan bruke lange lukkertider, så kan det være greit å ha. Hvis du tar bilder i situasjoner hvor lukkertiden uansett er begrenset av at motivet ikke står stille, så har ikke stabilisering så veldig mye praktisk nytteverdi. Da må du til med større blenderåpning og høyere iso. Jeg tar som oftest bilder ute når det er lyst, men vil ha muligheten til å ta noen nattbilder også (men til det kan jeg vel bare skaffe meg et fast objektiv ? ) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg tar som oftest bilder ute når det er lyst, men vil ha muligheten til å ta noen nattbilder også (men til det kan jeg vel bare skaffe meg et fast objektiv ? )Spørs hva du legger i "nattbilder". Jeg har tatt mye bilder i lyset fra bål eller stearinlys, men da som oftest av folk, som gjør at jeg trenger relativt kort lukkertid. Så da må jeg uansett trå til med f/1,4-optikken og ISO 800+ Skal du ta landskapsbilder i skumring og mørke så kan bildestabilisering ha noe for seg. Men skal du få virkelig bra resultater på den slags bilder, så bør du egentlig bruke stativ. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg tar som oftest bilder ute når det er lyst, men vil ha muligheten til å ta noen nattbilder også (men til det kan jeg vel bare skaffe meg et fast objektiv ? )Spørs hva du legger i "nattbilder". Jeg har tatt mye bilder i lyset fra bål eller stearinlys, men da som oftest av folk, som gjør at jeg trenger relativt kort lukkertid. Så da må jeg uansett trå til med f/1,4-optikken og ISO 800+ Skal du ta landskapsbilder i skumring og mørke så kan bildestabilisering ha noe for seg. Men skal du få virkelig bra resultater på den slags bilder, så bør du egentlig bruke stativ. Jeg har stativ tilgjengelig, men tenkte mest på muligheten til å knipse noen landskapsbilder når jeg er reiser og det er vanskelig å få med seg stativ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Strengt tatt så er jeg bare ute etter et objektiv som er bedre enn standardkitet som fulgte med 450d. "bedre" kan være så mangt. AF-hastighet, byggekvalitet, større blender, mer tele, mer vidvinkel, bedre skarphet, mindre CA, mindre vignettering og en rekke andre ting. Canon EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM er som sagt det eneste til Canon som tilbyr stabilisering og har f/2,8 hele veien. Det er også bedre enn EF-S 18-55 f/3,5-5,6 på områder som AF-hastighet, byggekvalitet med mer. Nattbilder av stillestående motiver krever ikke stabilisering men enten stativ eller noe annet stødig å sette kameraet fra seg på. F.eks på en stein. Så bruker man manuell fokus, selvutløser, speillås og lang lukkertid. Hvis motivet er veldig stillestående og det ikke er ekstremt mørkt kan du også tillate deg å redusere ISO og redusere lukkeråpningen for å få større dybdeskarphet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå