Gå til innhold

Hjelp til objektivpakke canon 450d.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå standard kit-linse, Sigma 10-20mm'ern (som jeg kanskje føler har noe begrenset bruksområde og dårlig skarphet(???).

Jeg skulle gjerne hatt litt innvendinger på hva jeg bør investere i siden jeg gjerne ikke vil kaste bort penger på dyre objektiver som bare blir tull.

Først og fremst har jeg snust på Canon's EF 85mm F/1.8. Jeg skjønner at denne gir skarpe og gode bilder, men siden jeg også lurer litt på Canon 70-200 F/4 med eller uten IS lurer jeg bare på om jeg har bruk for EF 85 eller vil det være å kaste penger ut av vinduet? Som et alternativ til Canon 70-200 tenker jeg på Sigma 50-150 F/2.8. Jeg liker at denne er trinnet raskere enn Canons 70-200, men jeg har sett tester av at Sigmaen gjør det dårlig på 2.8 uansett?

Jeg har ikke noe imot tredjeparts optikk ifra sigma tamron osv, men helst liker jeg å kjøre for canon om det er rimelig.

Som normal zoom vurderte jeg tamron's 17-50 f/2.8, og canons motstående linse er ute av bildet grunnet dens høye pris.

Jeg har et ganske greit budsjett styrt av hva fornuften og lysten klarer å krangle seg frem til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tamron 17-50mm f/2.8 er en no-brainer. Det er bare å kjøpe ;)

Sigma 50-150mm f/2.8 kontra 70-200mm f/4? Den er verre. Jeg har Sigma-en og det er et trivelig objektiv. Også på f/2.8. Men hvisduhar tenkt kjøpe 85mm f/1.8 (som jeg også har), så kan det være like greit å gå for en av 70-200mm-ene. Har du råd, gå for IS utgaven.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ok, da bestilte jeg meg tamron linsa. Gleder meg til å bli kvitt standardkit'et. Lurer på hvor jeg skal pælme det.

Så er det bare å finne ut hvordan jeg skal bygge opp resten av pakken min på en mest fornuftig måte.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke bruker 10-20mm`ern noe særlig ville jeg vurdert å selge den og kjøpe et Sigma 30mm f 1.4 istedenfor. Jeg har også 10-20mm som du har, i tillegg 70-200mm f.4 (som er et fantastisk bra objektiv, har versjonen uten IS men har ikke savnet det en eneste gang for mitt bruk), men det er 30mm`ern som sitter på kameraet 90% av tiden. En utrolig anvendelig brennvidde, og objektivet er skarpt allerede fra 1.4, og knivskarpt fra 1.8-2.0. I tillegg er det betydelig mindre enn Tamron 17-50, som jeg også har hatt (før jeg fant ut at fastopptikk er mye morsommere å bruke enn en normalzoom, men det passer ikke for alle)

Lenke til kommentar

Hei Dirty^Dog, ja ser at du også har sigma linsa med polariseringsfilter(sjekka bildene dine og du får også den fine effekten med at bare en del av himmelen er blå) :p. Mm, jeg har planer om å anskaffe meg et bra fastopptikk med god blenderåpning, et macro og en mer telezoom. Men alt til tid og stunder. Skal lese litt mer om den 30mm 1.4, hadde i grunn planer om 85mm f/1.8, men kanskje det blir litt snevert med tanke crop.

Jeg bestilte meg tamron linsa, vil ha den nå. Tenker den kan være grei både for meg selv og andre om noen vil låne kameraet og bare vil zoome inn og ut litt.

Lenke til kommentar

Angående Sigma 50-150/2,8 vs Canon 70-200/4 så ville jeg valgt Canonen. Sigmaen har problemer med stor lysavfall mot hjørnene på f/2,8 og til dels f/4. Canonen er mye bedre på det. Akkurat det Canonobjektivet er kjent for å tilby ekstremt god skarphet selv med full blenderåpning. Sigmaen er bare middels skarp på største blenderåpning.

Les gjerne testene og tilbakemeldingene fra brukere hos SLRgear:

Sigma 50-150mm f/2.8 II EX DC HSM APO

Canon EF 70-200mm f/4L USM

Lenke til kommentar
Hmmm, hva ville dere anbefalt. Tamron 17-50mm eller Sigma 30mm?
Tja. Jeg har begge to. Tamronen er helt klart mest brukt og mest allsidig. Sigmaen kommer stort sett bare frem når jeg skal ta bilder med stearinlys, bål eller svake glødelamper som lyskilde.
Lenke til kommentar
Hmmm, hva ville dere anbefalt. Tamron 17-50mm eller Sigma 30mm?
Tja. Jeg har begge to. Tamronen er helt klart mest brukt og mest allsidig. Sigmaen kommer stort sett bare frem når jeg skal ta bilder med stearinlys, bål eller svake glødelamper som lyskilde.

Jeg har også hatt begge, men for min del er det motsatt. Tamronen kjøpte jeg mest for å teste den da dollarkursen var på det laveste, men jeg ble ikke imponert nok til at jeg beholdt det. Bildekvaliteten er for all del bra, men ikke ekstraordinær på noen måte. Det som irriterte meg med objektivet var at det blir lenger når man zoomer, og at autofokusen både bråker og er ikke verken spesielt rask eller nøyaktig. Kvalitetsfølelsen var i det store og hele midt på treet, milevis bak Canon 17-40 f.4 som jeg også hadde på den tiden. (forøvrig skarphet på nivå med Tamronen, men jeg likte fargene og kontrastene bedre, i tillegg er det et fantastisk objektiv å bruke, kvalitetsfølelsen er rett og slett enorm. Men man mister selvfølgelig 2.8).

Sigma 30mm f 1.4 har jeg skrevet om lenger opp, jeg anbefaler dette på det varmeste. Måtte jeg velge to relativt "rimelige" objektiver ville det vært Sigma 30mm f 1.4 og Canon 70-200 f.4.

Legger ved et par bilder fra Sigmaen i sommer.

post-35501-1246620370_thumb.jpg

post-35501-1246620431_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Skal til london i August og planen var å investere i et nytt objektiv til Canon 450d.

Som trådstarter så har jeg standardobjektivet som fulgte med, i tillegg har jeg - Canon EF-S 55-250 4-5.6 IS

Planen var egentlig å byttet ut standardobjektivet med enten Tamron 17-50mm f/2.8 eller Sigma 18-50mm F/2.8-4.5

Forslag ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...