Gå til innhold

Seagate Barracuda 7200.12 1TB disk har startet å "synge"?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i tja, en tre ukers tid kjørt et RAID5 oppsett med 5x Seagate Barracuda 7200.12 1TB disker, på mitt Asus Rampage II Extreme hovedkort, med siste BIOS (1406), Intel Matrix ROM v8.0 kjørende med Windows7 7232 64bit installert på en OCZ Vertex 32GB kjørende med siste firmware og Intel Matrix Manager v8.9.

Det har fungert nokså upåklagelig, slet litt i starten med å få satt opp og formatert RAID5 oppsettet, tok en stund før jeg fant ut at for å få satt opp et så stort RAID5 oppsett måtte det gjøres via Intel Matrix Storage Manager i Windows, da det hundre forsøk på å sette det opp i BIOS ved CTRL+I metoden overhode ikke fungerte av en eller annen grunn, og etter MANGE timer (vi snakker over 14timer) med initializing av oppsettet var ting endelig oppe å kjøre, og det har fungert helt fint.

Helt til nå.. Når jeg våknet idag hørte jeg en irriterende repeterende høylytt lyd fra maskinen, jeg tok en vanntro titt på den, først mistenkte jeg det var en eller annen vifte eller noe som lagde denne irriterende lyden, men det tok ikke lang tid før jeg fant ut at ikke kunne være noen vifte, så evaluerte jeg meg frem til at lyden virker å komme fra der hvor harddiskene sto. Det jeg da gjorde var å ta bort strømmen fra en og en Seagate disk, helt til jeg plutselig la merke til at lyden forsvant. Det var liten tvil om hvilken av mine fem disker det gjaldt, for når jeg dro ut strømmen fra disk nr4 så forsvant lyden konstant og kom aldri tilbake før jeg koblet den til igjen.

Det som er litt ironisk er at verken Intel Matrix Storage Manager, eller noen av diagnose verktøyene jeg har forsøkt med finner noen feil på disken, eller RAID5 oppsettet overhode? Så det virker som disken faktisk fungerer helt fint, til tross for at den lager denne ufattelig irriterende lyden? Har sjekket alt innhold på RAID5 oppsettet også, og alt er der og er funksjonibelt, dette er dog ikke så overraskende ettersom halve poenget med et RAID5 oppsett er at det skal overleve selv om en disk tar kvelden, men det er altså ingenting som tyder på at det er noe galt med disken, om vi da ikke ser bort ifra denne lyden da, eller "syngingen" som jeg kaller den.

Har nemlig vært borti Seagate Barracuda disker som har vært defekte og hatt en liggende repeterende knitre lyd fra harddisken, bare at denne lyden jeg opplever er omlag 4-5x så høy og ergo langt mer frustrerende og irriterende, det er rett og slett helt uholdbart, samtidig som disken da tilsynelatende ikke er død? Hvert fall ikke enda?

Hva er det som har skjedd her? Hva er det som skaper denne lyden? Og hva kan jeg gjøre med det, er det bare å ta den med på jobb og swappe den med en ny en, da det er et eller annet alvorlig merkelig med den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...