Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen starter ikke. Trenger gode råd..

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hei,

Håper noen kan hjelpe.

Jeg har en PC som står hjemme hos mine foreldre, hvor jeg kun er i feriene. Denne PCen er vel ca. 7 år nå, men er brukt lite tatt i betraktning. De siste par årene har jeg merket at det har vært vanskelig å starte opp PCen når jeg har kommet hjem. Etter å ha trykket på "på" knappen x antall ganger, og lirket og luret, har den slått seg på, og har fungert greit resten av oppholdet.

Denne gangen så er PCen helt død, og den vil ikke på samme hva... :(

Vet noen hva som kan være galt?

Hva som vanligvis skjer er at først er det ingen respons jeg trykker på "på" knappen, så kommer litt rasling fra PCen en gang eller to når jeg prøvde å starte den, akkurat som en vifte ikke klarer helt å kjøre seg opp. Da har jeg bare skrudd av PCen med en gang. Så, etter en stund, så skrur den seg på som vanlig og er helt stabil og fin. Og starter fint resten av ferieoppholdet..

Hadde satt stor pris på noen gode råd, skulle gjerne ha spilt noen gamle PC spill og mimret litt.. :)

Hovedkort ASUS A8N-SLI deluxe

AMD CPU

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QB4VTZbn
støv? stått der i 7 år.

Kan være mye rart i en så gammal pc..

Sjekka PCen inni, var ikke noe særlig støv. Dette er en veldig rent hus.. :) Har alltid holdt PCen rimelig støvfri. Prøvde å dra ut ledninger til forskjellige vifter, funka ikke..

Når jeg første prøvde å starte PCen etter at jeg kom hjem, var den en lav pipe/summe tone som kom, som ikke forsvant før jeg skrudde den av igjen. Nå er den helt død.. Lampa på hovedkortet lyser da.

Kjipt.. Fikk lyst til å fyre opp noen gamle Star Wars spill, ala Dark Forces og Jedi Knight.. :)

Takk for hjelpen.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Gamle datamaskiner er som gamle biler, de trenger av og til et lite startpush.

Husk at komponentene i en datamaskin er bygd opp av transistorer og andre elementer som bør brukes ofte for ikke å bli "paffe".

Uansett, dette høres ut som problemer med strømforsyninga.

Sjekk at alle ledninger fremdeles sitter godt i soklene sine. Sjekk også at alle RAM-brikkene sitter bra fast.

Du kan prøve å fjerne batteriet fra hovedkortet i 20sek, for så å sette det tilbake. Dette vil resette alle BIOS instillinger.

Jeg har selv hatt dette samme hovedkortet og hadde utrolig mange oppstartsproblemer med det i starten. (Bygget min første pc den gangen)

De fleste startproblemene fjernet jeg med en liten BIOS-resetting.

Men uansett så høres dette ut som en hardware feil.

Endret av Slettet-rOwOH6vg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hmm... Du fikk meg på en tanke der. Kan faktisk være litiumsbatteriet som er tomt. Det samme skjedde med rackeffekt til gitaren min. Effektboksen begynte å bli ustabil, og ville til slutt ikke starte. Jeg byttey batteri, og så var den fin igjen. Skal kjøpe et nytt litiumsbatteri til PCen og prøve igjen. Hvis det ikke funker, så er nok PCen klar for søppeldynga...

Takk for tipset! :)

Husk at komponentene i en datamaskin er bygd opp av transistorer og andre elementer som bør brukes ofte for ikke å bli "paffe".

Sjekk at alle ledninger fremdeles sitter godt i soklene sine. Sjekk også at alle RAM-brikkene sitter bra fast.

Du kan prøve å fjerne batteriet fra hovedkortet i 20sek, for så å sette det tilbake. Dette vil resette alle BIOS instillinger.

Jeg har selv hatt dette samme hovedkortet og hadde utrolig mange oppstartsproblemer med det i starten. (Bygget min første pc den gangen)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Du kan ha rett med at batteriet kan være tomt, men dette skulle ikke hindre maskinen i å starte. Batteriets oppgave er å holde svak strøm på hovedkortets internminne slik at instillinger i BIOS ikke forsvinner ved strømbrudd. At batteriet er dårlig/tomt skal bare resultere i at maskinens BIOS instillinger vil resettes etter hver omstart.

Du kan jo først prøve å ta ut og inn batteriet for å se om en BIOS-reset hjelper.

Du kan også for all del prøve å bytte ut batteriet selv om jeg ikke tror dette er årsaken til at maskinen ikke vil starte.

Personlig tror jeg denne type oppstartsproblem ligger i en maskinvarefeil, mest sansynligvis i strømforsyninga siden maskinen har måttet "pushes" i gang.

Lykke til med feilsøkinga. Gammel maskinvare kan ofte være vanskelig å forstå seg på da det ofte vil oppføre seg rart. :p

Hmm... Du fikk meg på en tanke der. Kan faktisk være litiumsbatteriet som er tomt. Det samme skjedde med rackeffekt til gitaren min. Effektboksen begynte å bli ustabil, og ville til slutt ikke starte. Jeg byttey batteri, og så var den fin igjen. Skal kjøpe et nytt litiumsbatteri til PCen og prøve igjen. Hvis det ikke funker, så er nok PCen klar for søppeldynga...

Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...