Speedy^ Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 hei, Jeg har akkurat kjøpt meg ny hardisk, IBM XP180 (120gb). Jeg tok ut den gamle hardisken og satte inn den nye, pc`en finner den i bios, men når jeg skal sett inn en oppstarts diskett og bruke fdisk finner pc`en ingen C: .. eller noen disk i det hele tatt ! Jeg har Amd XP2000, Abit KD-7, 512 DDR PC 2700, Twinmos. Noen forslag til hva jeg eventuellt kan gjøre ??? Hva som er galt, HK, harddisken ? ? Lenke til kommentar
TRS Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 du må jo lage partisjonen før du kan finne den da (noe du ikke har nevnt noe om :wink: ) Lenke til kommentar
neXon Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 brut patition magic, om du finner hardisken der så må du bare sette hardisken "aktiv" og deretter formatere den Lenke til kommentar
petterg Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Det Eurofighter sier gir ikke så mye mening. At du mangler partisjoner er jo nettop grunnen til at du vil starte FDISK. Å flashe biosen kan alltids være en løsning, men jeg tviler på at det hjelper siden HK ditt er såpass nytt. Jeg husker tilbake til den gang 75GB var STORT at IBM's disker krevde at du brukte et bestemt verktøy for å partisonere. Jeg tror verktøyet het DISKMANAGER og kunne lastes ned fra ibm's hjemmeside. Det er mulig det er noe tilsvarende for de nye diskene. BIOS klarte å detektere disken, men det var umulig å få kontakt med disken på annen måte enn å sette bios til auto og bruke diskmanager progget til å sette de riktige bios verdiene. En ting du kan prøve dersom du kjører w2k eller XP er å sette den nye disken som slave og den gamle som master. Sørge for at den nye disken er satt til AUTO eller NONE (jeg husker ikke, så du må prøve begge) i BIOS. Boot til windows og start MS's diskmanager. (For w2k: Høyre klikk på My Computer -> Manage -> Storage -> disk Management eller Control panel -> Adm. tools -> Computer Management-> Storage -> disk Management. (Det er noe tilsvarende i XP)) Her kan du lage/endre partisjoner. W2k, XP og linux/unix har den egenskapen, i motsetning til FDISK, at de overstyrer bios, og vil i endel tilfeller kunne overstyre selv om det finnes konflikt mellom HDC og HD. Ulempen her blir at du må ha en annen disk for å boote. Lykke til. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 det første du burde gjøre er og formatere den,er vanlig hvis man tar i bruk en ny disk. har du prøvd og gå inn i dos og skrive format c: (oppstartdiskett) da tror jeg windos kjenner den igjen. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 ÅH. Glemte et annet lite triks. Prøv å kjøre FDISK med /MBR parameteren. ÅHH. Pass på at din versjon av FDISK er såpass ny at den støtter disker større enn 32 GB. (Jeg tviler på at versjonen som kom med win98 er ny nok. Jeg er usikker på om ME støtter det, men w2k og XP burde fungere.) Lenke til kommentar
viggo Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 1. Sett inn winxp/win2000 cd'en. 2. Start på nytt 3. Du er igang Lenke til kommentar
Speedy^ Skrevet 9. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2003 hm, jeg kjørte fdisk og fikk til å partisjonere disken, og så akkurat nå holder jeg på å formatere den, men når jeg trykte "format C: yes" så kom der , "formating 52,286.89M" vil de si at det er en forgammel fdisk version eller at det er bare dos som bugger? jeg brukte Windows ME oppstarts disk. Noen forslag ? tips ? Lenke til kommentar
bentose Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Ein WD 80GB vert vist som 10GB under formatering. Men i følge ein som har prøvd vart den formatert til "80" likevel. Eg fekk panikk når eg såg 10GB og brukte Linux for å formatere den til FAT32 i staden. XP og slikt vil ikkje formatere større enn 32GB til FAT32. Linux brukte ca. 5 sekund. Bent Lenke til kommentar
mr x Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 ja..da var det verre.! står disken din på master,at jumperene/jumperen står riktig bak på disken din .hvis du har delt den opp er kansje 52gb riktig.er det ikke bare og formatere c og etterpå formarte d(etter hvor mange partisjonere du har) eller gå inn på fdisk igjen og se riktig størelse der.det kunne ha blitt noe feil der. vet ikke om dette var noe hjelp,kansje bare et forslag. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 det er fdisk som tuller med deg, som en over sa, en 80gb western viste bare 10gb på to maskiner jeg har satt sammen, men de ble på 80gb forde på microsoft skal de ha noe fdisk tips på større hardisker, for vanlig fdisk støtter bare 67gb skal du dele den opp i flere så må den første partisjonen være større enn det tallet du oppga, og du må skrive i %, så kan du endre det i win med partition magic etterpå, har gjordt det selv og det funka fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå