Gå til innhold

BK: Makro av skjell

si

Anbefalte innlegg

Det er kanskje ikke det mest originale motivet, men det er jo noen fine linjer her.

Er det dust og fint, eller blir det kjedelig? Hva synes DU?

post-135133-1246135060_thumb.jpg

Av etterbehandling så har jeg dempet litt blåstikk og skarpet opp med denne metoden. Prøvde det på noen portretter også, og synes det funket veldig fint.

All kritikk mottas som vanlig med stormende jubel.

si

edit: Glemte visst BK i tittelen. Ute av trening.

Endret av si
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er kanskje ikke det mest originale motivet, men det er jo noen fine linjer her.
Skjell er nok fotografert før (som det meste annet), det gjelder bare å lage sin egen vri. Og jeg må si (no pun intended) meg enig, det er bølgelinjene i sanden som gjør bildet. Liker også at skjellet står på skrå, slik at (den lukkede) åpningen danner en diagonal. Ellers er det fin kontrast, både i farger og lys, mellom skjellet og sanden. Fokus sitter tilsynelatende på riktig sted også.

Jeg klarer dessverre ikke å være så konstruktiv når det gjelder hva som evt. kunne vært forbedret denne gangen, da ville man fort endt opp med et annet bilde. Jeg synes du gjorde rett i å prioritere den bølgende sanden.

edit: Glemte visst BK i tittelen. Ute av trening.
Du må gjerne trene mer, det er altfor sjelden du poster her inne. Du har sett at vi har fått månedlige billedtråder for litt mer uformell fremvisning av bilder også?

EXIF var forøvrig temmelig skrapet, hvilket objektiv er benyttet her (antar at kamera var D40)?

Lenke til kommentar

Synes kontrasten mellom sanden og skjellet er litt stor. Jeg, og tydeligvis andre, mener at sanden er like viktig i bilder. Derfor mener jeg du bør enten lyse den opp litt, eller dempe lyset på skjellet, slik at det blir enklere for blikket å se utover sanden etter skjellet.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Det et tatt med D40 ja, som er det eneste jeg har (eller disponerer, jeg eier det vel rent juridisk sett ikke selv engang). 46mm, f 8.0, 1/250, ISO 200.

Du har sett at vi har fått månedlige billedtråder for litt mer uformell fremvisning av bilder også?

Eh...nei? Hvor da? Er det tema for de ulike månedene da, eller? Har ambisjoner om å poste litt mer her, men hverdagen krever jo sitt. Får satse på opptrapping i ferien.

Hva utsnitt angår, var det bevisst å ha med såpass mye sand, ja. Jeg synes det er dybden og linjene som gjør bildet her, med skjellet som blikkfang. Det falt meg ikke inn å lysne på sanden, men det kunne jeg jo prøvd. Det ville kanskje bli roligere og mer behagelig å se på da.

si :cool:

Lenke til kommentar
Du har sett at vi har fått månedlige billedtråder for litt mer uformell fremvisning av bilder også?

Eh...nei? Hvor da? Er det tema for de ulike månedene da, eller? Har ambisjoner om å poste litt mer her, men hverdagen krever jo sitt. Får satse på opptrapping i ferien.

Ikke noe tema, men noen regler er det, og de står i førsteposten i trådene. Her er link til den første månedstråden, her er link til denne månedens tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...