Manskow Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Jeg er litt slapp i Google-muskelen i den hete sommerkvelden, og spør likegodt de som sikkert vet det: Altså, hvor store CF-kort støttes av mitt E-400? Jeg leste litt spec. på mitt hus, og det står bare CF og xD, ikke noen evt. begrensning. Jeg tenker da på om det er noe tilsvarende som med SD/SDHC, der jo kun nyere kamera støtter over 2 GB. Eller er CF-standarden mer åpen og fremtidsrettet? Konkret lurte jeg litt på et 8GB til ferien, men ble da litt i tvil. Lenke til kommentar
Sille Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Jeg er litt slapp i Google-muskelen i den hete sommerkvelden, og spør likegodt de som sikkert vet det: Altså, hvor store CF-kort støttes av mitt E-400? Jeg leste litt spec. på mitt hus, og det står bare CF og xD, ikke noen evt. begrensning. Jeg tenker da på om det er noe tilsvarende som med SD/SDHC, der jo kun nyere kamera støtter over 2 GB. Eller er CF-standarden mer åpen og fremtidsrettet? Konkret lurte jeg litt på et 8GB til ferien, men ble da litt i tvil. Kjører 8Gb sandisk Extreme3 i begge mine E-400 helt uten problemer. Har hørt om folk som har kjørt 16Gb også. Tut og Kjør. Det du må tenke på er at det kanskje er bedre med 2*4 enn ett på 8. Kjipere å miste 8Gb med bilder enn 4 hvis noe skal gå galt, som det som regel gjør. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 Takk for svar. 8GB er da bestilt. Og joda, jeg er fullstendig klar over ditt råd vedr. størrelsen, jeg pleier faktisk selv å anbefale det for andre. Jeg har 2 stk. 2GB-kort fra før, og klarer meg i utgangspunktet godt med dem. Men av og til er jeg i forskningshjørnet, og krabber rundt i hagen med makroobjektiv på insekt og blomsterjakt (selv om blomstene står nokså stille..), samt at det tidvis blir en del HDR-forskning for tiden, og til slike formål ville jeg da ha et romslig et. På ferie benytter jeg derimot ditt (og mitt) råd om å fordele risikoen på flere mindre kort. Så jeg vil nok også kjøpe et par 2GB-kort til også, det er en helt grei størrelse til normalt bruk. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 SD kort har en begrensning på 2GB, og derfor ble den nye standarden SDHC opprettet. Kun nyere kamera støtter SDHC. Når det gjelder CF-teknologien, så har denne en mye større maksimumsstørrelse enn 2GB (husker ikke hvor mye), og et CF kort større enn 2GB er i utgangspunktet akkurat samme standard som de under. Men allikevel finnes det mange kamera som har et tak på hvor store CF kort de takler, akkurat som det finnes gamle kamera med SD kort som ikke takler mer enn 1GB også, for eksempel. Derfor, om man har et gammelt kamera, må man ikke uten videre forvente at kameraet takler kort opp til kortstandardens maksimumsstørrelse. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg har i alle fall brukt mitt Sandisk Extreme III 8GB i E-400 uten problemer. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Oppfølging: ...og i dag ankom et stk. Kingston 8GB Elite Pro 133x. Bare som et tips til de som måtte komme til å kjøpe maken og bli litt engsetelig ved første gangs test: Jeg satte i kortet, slo på kameraet, og det eneste som skjedde var at den røde lagringslampen blee stående og blafre, typisk "jeg jobber for livet"-modus. Men ellers intet av respons, ingen menyer å få frem, kun svart skjerm, og vedvarende lampeaktivitet. Jeg ville ikke helst ikke avbryte, i fall kameraet faktisk gjorde noe nyttig. Og sannerlig, etter et par minutter var den endelig ferdig. Kameraet var operativt, og med svært god plass til bilder. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Det ble vel formatert, tenker jeg? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 dersom kortene formateres til FAT-32 og kameraene støtter det, takles det vel en 128GB før minneadressemulighetene er tomme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå