Bruker-158599 Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Hei. jeg lurer på hvordan jeg kan bli motivert til å løpe. Endret 31. juli 2010 av riskake90 Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hei. Har faktisk astma selv, du kan ikke bli kvitt astma siden det er en kronisk sykdom. Men som du allerede gjør kan du trene for å bli bedre. Ved hjelp av trening tåler du mer før du eventuellt skulle få anfall ved trening eller ved kontakt med dyr som du ikke tåler. Forøvrig hjelper det selvfølgelig på å ta forebyggende medisiner. Vet ikke hvilke medisiner du bruker, men jeg for min del bruker pulmicort for å forebygge (men har sluttet med den nå siden jeg ikke har noe å forebygge meg til, besøk over lengre tid til noen som har dyr osv). Før jeg trener bruker jeg bricanyl, funker helt topp for meg Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Endret 31. juli 2010 av riskake90 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Ikke for å være negativ, men drit i de utenforstående som sier at de hjelper å trene osv. Er du dårlig, så ikke gidd å løpe like langt som kompisen på cooper-testen, ikke press deg for hardt. Det finnes ikke noe mirakelmiddel, så vi blir nok astmaslaver resten av livet. Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Ikke for å være negativ, men drit i de utenforstående som sier at de hjelper å trene osv. Er du dårlig, så ikke gidd å løpe like langt som kompisen på cooper-testen, ikke press deg for hardt. Det finnes ikke noe mirakelmiddel, så vi blir nok astmaslaver resten av livet. Hmm, rart det der, det funker fint for meg. INGEN tvil om at trening hjelper på astma siden trening hjelper til på lungekapasiteten. Ligg inne og støv ned og du klarer ikke en dritt her i livet, eller tren og faktisk se fremgang sakte men sikkert. Dette anbefales selvfølgelig ikke om vinteren. Sier vel bare mer om hvilken form du er i Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Jeg sier ikke at det ikke hjelper å trene, men at du ikke må høre på de som tror at astma går fint, så lenge du bare trener, for det er ikke sånn det fungerer. Flutide er forebyggende, og om du ikke merker noe, så gjør den jobben sin. Om dosen er for liten, så får du snakke med legen om dobling. Ventoline bruker jeg bare ved behov og før aktivitet, siden den er hurtigvirkende. Lenke til kommentar
opijo Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Når jeg var noe med 8-9år fikk jeg astma, og da fikk jeg sånn dings (bilde 2). Etter noen uker med bruk av Ventolin, visste det seg at jeg ikke hadde astma alikevel. Men jeg blir ganske andpusten når jeg løper, ganske!. Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Jeg sier ikke at det ikke hjelper å trene, men at du ikke må høre på de som tror at astma går fint, så lenge du bare trener, for det er ikke sånn det fungerer. Flutide er forebyggende, og om du ikke merker noe, så gjør den jobben sin. Om dosen er for liten, så får du snakke med legen om dobling. Ventoline bruker jeg bare ved behov og før aktivitet, siden den er hurtigvirkende. Ventoline for min del hadde faktisk ingen som helst virkning, av en eller annen årsak :S Men ja, det er sant at det ikke går fint så lenge man trener, men det hjelper på istedenfor å bare sitte inne og vente på at man skal bli bedre. Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Har faktisk astma selv, du kan ikke bli kvitt astma siden det er en kronisk sykdom. Er ikke helt sikker på om dette er sant. Jeg hadde astma før. Tok en medisin for daglig bruk og en for når jeg trente eller lignende. Det ble bare bedre og bedre over tiden, og da jeg ble rundt 14-15 var det helt borte. Kan jo være at det er sant og at jeg fortsatt har det, bare at er snakk om mikroskopiske utslag. Skal nevnes at mamma og bror min har astma. Skal også nevnes at jeg vokste av meg alle slags allergier. Endret 1. juli 2009 av Huskarl Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Du vil nok alltid ha det, men skadeomfanget varierer fra person til person, noen blir bedre med tiden. Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Er kanskje sant det, men jeg kan så godt som si at jeg ikke har det lenger. Er 4-5 år siden jeg merket noe av det, og har ikke rørt en medisin siden. Lenke til kommentar
faldmo Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Personlig ble jeg født med Astma og noen andre greier, hadde liten sjans for å overleve blabla etc, slet noe jævlig til jeg var 7-8år og siden har det bare blitt mindre og mindre og for noen år siden fjernet legen astma fra de derre papirene hvor sydkommene dine står (husker ikke hva det heter =P ) Men kan godt hende det fortsatt er i kroppen min, ikke vet jeg men jeg er hvertfall "friskmeldt" Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Har astma-allergi, og har hatt det i ca 13 år. Fikk det først når jeg var liten, rundt 8 år. Nå er jeg 21 og har fremdeles mindre lungekapasitet enn vanlig. Jeg har allikevel vokst av meg en god del, så det er ikke så merkbart nå lengre. Men tar jeg den helt ut fysisk når det er mye pollen i lufta, så kjenner jeg det godt. Da er det bare å sette seg ned, ellers svimer jeg av. Du kan vokse deg av en del, og sikkert trene bort en del også. Men ikke press deg for hardt. Ta det i ditt tempo, og tren med måte. Kosthold kan også hjelpe. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) sykle Endret 31. juli 2010 av riskake90 Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Heihei, gutt på 21 år her, medfødt astma og allergi. Det finnes håp for deg, og alle andre! Jeg har vært en lat PC nerd i ca 10 år, altså ca 0 fysisk aktivitet (samt en dårlig diett) siden siste året på barneskulen. Men etter jeg var ferdig med puberteten begyndte jeg å forandre meg mye, uten noe trening eller medisin eller noe, iløpet av ett par år fikk jeg ett veldig sterkt immunforsvar så jeg er aldri syk lenger, jeg voks ut av allergien min (va allergisk mot alle dyr med pels, pollen, gress, og trer) jeg har 2 katter nå, 0 plage med allergi, heller ikke når jeg er med dama som har hund. Jeg kunne ikke gå i gangen i nærheten Zoo butikker på kjøpesenter engang uten å hovne opp i trynet osv, nå kan jeg gå rundt inni butikkene å se på alle dyra. Jeg har også null plager med astma, har ikke hatt anfall siden barneskulen, å har ikke vært nær anfall/pustevansker siden ungdomsskulen, tok til og med å testa det ut, jeg jogget helt til jeg ble så sliten jeg spydde(!), absolutt null tegn til astma. Gradene mine av astma og allergi var også ganske alvorlige, jeg kunne såvidt puste selv når jeg var spedbarn, holdt på å dø flere ganger. Måtte også holde meg ganske langt unna dyr, så jeg en hest eller fugl (de to var det jeg var mest allergisk mot) så måtte jeg gå lang omvei for å komme meg forbi. Broren min hadde også samme problemet med astma og allergi, han også så alvorlig han holdt på å dø flere ganger, men han også voks ut av det. I begge våre tilfeller var det uten takk til medisiner eller trening. Når jeg var rundt 12 år og gikk på fotball prøvde jeg hele tiden å trene meg opp, fotballtreneren pressa meg bare mer og mer, i håp om att jeg skulle komme opp på det nivået til de andre på laget, ingen sjans, jeg droppet ut av fotball og gikk over til PC isteden. Dessverre tviler jeg det er noen kur mot verken astma eller allergi (bortsett fra midlertidige som du må ta hver dag selvfølgelig), rundt 1/3 av slekten min hadde astma og allergi som barn, og nesten alle voks ut av det i 15-20 års alderen, spesielt med guttene. Men det finnes ihvertfall håp for deg ennå, men om så trening/diett kanskje ikke kurere sykdommene så er nå det uansett sunt og holde på med det da, skader neppe :!: Men jeg trur altså att kuren ligger(/ikke ligger) i genene dine, så kanskje du har flaks, sann som mesteparten i slekten min Uansett så lykke til, det er ganske deilig å bli kvitt astmaen, og du kommer sikkert til å bli kvitt den, eller isåfall vokse ut av mesteparten, trur det er få som har sterk astma i voksen alder. Lenke til kommentar
Gjest gjest Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 hallo eg er ein gutt på 19. eg har hatt astma siden eg var ca 10 år. eg syns det ikkje er så ille og ha astma. når eg gjer fysik aktiviteter så blir eg fort andpusten på grun av astman min. men etter ein stund når eg har fått varmt meg opp så forsvin plagen med astmaen og det blir bedre puste. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 er astmatiker selv, har blitt fortalt at viss du slutter med medisinen og bare bruker den når det trengs at du da vil trenge den mindre. selv så bruker jeg kun medisin ved sykdom eller anstrengelse/stress Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Du kan prøve Buteyko-metoden. Tanken er at astmatikere puster for mye, og astma er kroppens reaksjon mot dette. Puster man for mye forstyrrer CO2-balansen, som er viktig for blant annet blodstrømmen og transporten av oksygen. I tillegg til å puste for mye, bruker du nok munnen for mye når du puster. Det er meningen å puste med nesen. Den fukter, varmer opp, og rensker luften du puster, så den slipper å irretere lungene og luftveiene dine (som fører til anstrengelse --> mer pusting --> mer anstrengelse --> astmaanfall). Buteyko-metoden har hjulpet mange astmatikere, men det krever en del arbeid. Det er uansett verdt å prøve hvis det kan hjelpe deg med astmaen, og kvitte deg med medisinene dine. Ventolin (salbutamol) er f.eks en veldig kraftig medisin, med ganske mange bivirkninger. Ikke noe du vil ta jevnlig resten av livet ditt. Lenke til kommentar
Gjest pålle Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Hei, jeg er astmatiker har vært det siden jeg var 6 år og er nå 16. Jeg har alltid irritert meg over de som sier" det er bare å trene" de vet ikke hvordan astma er. Lungene mine krymper vis dere skjønner. Jeg er så irritert!!! Jeg behøver ikke å være spesielt sliten når jeg sykler eller løper, men plutselig sliter jeg med å puste. De som ikke har det tror sikkert at du bare blir sliten fort, men det mener ikke jeg. Jeg kan føle meg fin, og er ikke anpusten en gang, men så piper pusten og jeg sliter med å puste å må ta en pause. Jeg er aktiv, sykla i 10 km i dag og merka at astmaen er litt bedre enn den var før jul. Jeg bruker ventolin og føler at jeg burde ta noe vedsiden av den. Ventolinen åpner opp så jeg puster bedre, men når jeg virkelig trenger den så hjelper den ikke Tar den morgen og kveld, tok flutide før, så neste gang jeg trenger resept så skal jeg spørre om jeg kan få et eller annet vedsiden av og bare ta ventolin når jeg trenger det. Ventolin er vel ikke meningen og ta morgen og kveld heller Noen som vet hvordan jeg kan bli mindre plaget av astma? Fortsette å sykle når jeg skal bort? trene? Takk for svar Lenke til kommentar
Gjest pålle Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Hei, jeg er astmatiker har vært det siden jeg var 6 år og er nå 16. Jeg har alltid irritert meg over de som sier" det er bare å trene" de vet ikke hvordan astma er. Lungene mine krymper vis dere skjønner. Jeg er så irritert!!! Jeg behøver ikke å være spesielt sliten når jeg sykler eller løper, men plutselig sliter jeg med å puste. De som ikke har det tror sikkert at du bare blir sliten fort, men det mener ikke jeg. Jeg kan føle meg fin, og er ikke anpusten en gang, men så piper pusten og jeg sliter med å puste å må ta en pause. Jeg er aktiv, sykla i 10 km i dag og merka at astmaen er litt bedre enn den var før jul. Jeg bruker ventolin og føler at jeg burde ta noe vedsiden av den. Ventolinen åpner opp så jeg puster bedre, men når jeg virkelig trenger den så hjelper den ikke Tar den morgen og kveld, tok flutide før, så neste gang jeg trenger resept så skal jeg spørre om jeg kan få et eller annet vedsiden av og bare ta ventolin når jeg trenger det. Ventolin er vel ikke meningen og ta morgen og kveld heller Noen som vet hvordan jeg kan bli mindre plaget av astma? Fortsette å sykle når jeg skal bort? trene? Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå