Mbare Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Jeg driver å bygger en server til bl.a. å lagre all musikken på. Bestilt og fått alt av deler fra Amentio, ingenting åpenbart galt med noe av det. Nå har jeg fått skrudd sammen alt og forsøkt å starte maskinen for første gang - no go. Det som skjer er at LED'en på hovedkortet lyser når jeg switcher på strømforsyninga - ergo får den strøm. Så trykker jeg på på-knappen på kabinettet og alle viftene forsøker å starte, men stopper opp etter et par sekunder (eller mindre) - de kommer aldri ordentlig i gang. Og så skjer ingenting. Jeg har gått gjennom det lille jeg kan av feilsøkingsrutiner, som stort sett handler om å sjekke at alt av kabler er der de skal være og at de sitter ordentlig - ser ut til å stemme, alt samma. Så, hvor faen begynner man da å feilsøke? Specsa er: Hovedkort: ASUS M3N WS Prosessor: AMD 7850 BE Strømforsyning: Corsair 650W Kabinett: Zalman GS 1000 Minne: 8 GB fra Kingston Pluss 4 HDD fra Samsung, 3 av dem i hot-swap-bays. Og en CD/DVD-brenner. Alt av tips og råd tas imot med takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Først: * Er både 24-pins og 4-pins ledningene fra strømforsyninga kobla til på hovedkortet? * Så du til at prosessoren ble plassert riktig vei slik at alle pinnene passa ned i hullene i sokkelen? * Er vifta på prosessoren ordentlig "klikka" på plass over sokkelen? Deretter: 1) Ta ut alle RAM-Brikkene, men la 1-brikke stå igjen i den første gule sokkelen. 2) Koble også ut alle harddisker og annen hardware. (La kun CPU, PSU, Hovedkort og 1 RAM brikke være koblet sammen) 3) Gjør en resetting av BIOS. (Enten ved å sette Clear CMOS pinnen over i CLEAR posisjon i 10 sek, eller ved å fjerne batteriet på hovedkortet i 20sek. LES MANUALEN TIL HOVEDKORTET) *Har du to eller fire RAM-Brikker? Hvis du har to, skal du ha en brikke stående i den første gule slotten, og en brikke stående i den første sorte slotten. Ved 4-identiske RAM brikker har det ingen betydning hvor de er plassert. PS: Sjekk at av/på/restart knappene er kobla til på riktige pins på hovedkortet. At CMOS-pinnen er plassert riktig Hvis maskina ikke starter med kun 1-RAM brikke, er det neppe en minne-feil. Sjekk at prosessoren sitter riktig i sokkelen, og at alle pinnene sitter godt i hullene. ******Det Viktigste her er at hovedkortet får strøm via både 24-pins kontakt og 4-pins kontakt, at RAM-brikken er plassert i riktig sokkel og sitter godt på plass, og at prosessoren er plassert riktig i sokkelen og kjøleren sitter bra over.****** Hvis alt overstående er ok, kan det hende du har fått hardware med produksjonsfeil eller at komponentene har blitt skadet under montering Håper dette hjelper feilsøkinga Endret 27. juni 2009 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
Mbare Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 Først:* Er både 24-pins og 4-pins ledningene fra strømforsyninga kobla til på hovedkortet? * Så du til at prosessoren ble plassert riktig vei slik at alle pinnene passa ned i hullene i sokkelen? * Er vifta på prosessoren ordentlig "klikka" på plass over sokkelen? Deretter: 1) Ta ut alle RAM-Brikkene, men la 1-brikke stå igjen i den første gule sokkelen. 2) Koble også ut alle harddisker og annen hardware. (La kun CPU, PSU, Hovedkort og 1 RAM brikke være koblet sammen) 3) Gjør en resetting av BIOS. (Enten ved å sette Clear CMOS pinnen over i CLEAR posisjon i 10 sek, eller ved å fjerne batteriet på hovedkortet i 20sek. LES MANUALEN TIL HOVEDKORTET) *Har du to eller fire RAM-Brikker? Hvis du har to, skal du ha en brikke stående i den første gule slotten, og en brikke stående i den første sorte slotten. Ved 4-identiske RAM brikker har det ingen betydning hvor de er plassert. PS: Sjekk at av/på/restart knappene er kobla til på riktige pins på hovedkortet. At CMOS-pinnen er plassert riktig Hvis maskina ikke starter med kun 1-RAM brikke, er det neppe en minne-feil. Sjekk at prosessoren sitter riktig i sokkelen, og at alle pinnene sitter godt i hullene. ******Det Viktigste her er at hovedkortet får strøm via både 24-pins kontakt og 4-pins kontakt, at RAM-brikken er plassert i riktig sokkel og sitter godt på plass, og at prosessoren er plassert riktig i sokkelen og kjøleren sitter bra over.****** Hvis alt overstående er ok, kan det hende du har fått hardware med produksjonsfeil eller at komponentene har blitt skadet under montering Håper dette hjelper feilsøkinga Takk for hjelpa - selv om det ikke hjalp. Jeg har nå forsøkt følgende: 1. Først ta ut all RAM'en minus en brikke (jeg har 4 brikker på 2Gb hver) 2. Så kople ut alt av harddisker o.l. - fremdeles bare med 1 ram-brikke 3. Resette BIOS - det er en jumper på dette hovedkortet som måtte flyttes 4. Prøvd, for sikkerhets skyld, etter at jeg hadde resetta BIOS, med de 4 ulike ram-brikkene i hvert sitt forsøk Jeg har også sjekke (igjen) over alt av kabling, sjekka at prosessorn og vifta dens sitter der de skal og sitter godt, sjekka at ingen andre jumpere er feilstilt, det meste jeg kan komme på. Status er at det er ingen endring i situasjonen. Fremdeles samme problem, med andre ord. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Problemet kan være at AMD 7850 kun er støttet fra BIOS versjon 0501 og oppover. Sjekkes via denne linken og CPU Support fliken på siden: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=7gfW...ntent=overview# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå