LokalPatriot Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Jeg er ny på dette forumet og tar meg friheten å starte en ny tråd i mitt første innlegg ettersom jeg ikke fant noe om temaet jeg ønsker svar på. http://www.hegnar.no/valg09/article381215.ece Frp vil ha utsalg av alkohol på bensinstasjoner og sier at de har et mål om å øke tilgjengeligheten på alkohol. Spørsmålet som da dukker opp er om alkohol i Norge i dag er lite tilgjengelig? I andre land er tendensen å kutte ned på tilgjengeligheten, spesiellt der en kan forbinde alkohol med bilkjøring. Noe flåsete er det fristende å foreslå for frp å gjøre om bomstasjoner til alkoholutsalg så løser de to problemer. Men spørsmålet mitt er altså om tilgjengeligheten til alkohol er noe vi behøver å øke i Norge? Er dette et så stort problem for landet vårt at det bør være en sak for et parti med ønsker om regjeringsmakt, eller er dette bare spørsmål om fisking etter stemmer? Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 vel, for meg er dette et både og spørsmål. ja jeg ønsker økt tilgjengelighet av alkohol, og nei jeg ønsker ikke at bensinstasjoner skal være et utsalgssted. Lenke til kommentar
larsere Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Er nok lit fisking etter stemmer ja. Andre land har jo utslg overallt så det er greit at de reduserer tiljengeligheten. Eneste er at det fort kunne blitt en økning av ran av bensinstasjoner. Tenker på de unge jentene som gjerne står bak kassen, men så lenge stasjonene ikke blir noen form for bar/skjenkested så er det greit. Trenger da også bedre vakttiltak. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Hei og velkommen til forumet! Husk at emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord. I henhold til retningslinjene er emnetittel endret til noe som lettere kan gi bedre tilbakemeldinger og/eller assistanse. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
LokalPatriot Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 vel, for meg er dette et både og spørsmål. ja jeg ønsker økt tilgjengelighet av alkohol, og nei jeg ønsker ikke at bensinstasjoner skal være et utsalgssted. Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg har i alle fall god nok tilgjengelighet på alkohol. De eneste jeg kan se for meg har liten tilgjengelighet til alkohol er på veldig små plasser uten noen form for butikker, men da burde man vel heller være bekymret for manglende tilgang på mat? I småbyer, større tettsteder og storbyer har butikkene ølutsalg og de har vinmonopol, ingen der har vel det problemet at de ikke får tak i alkohol? For å være ærlig skjønner jeg ikke at vi skal være nødt til å øke tilgangen til alkohol. Å fjerne den dumme loven som forbyr butikker å selge øl etter klokken 20.00 er noe annet, enten har butikker lov å selge øl eller så har det ikke. En lov som gjør at det er "litt lov" å selge øl blir for dum i mine øyne. Ønsket fra frp om å la bensinstasjonene selge alkohol er et dårlig skjult forsøk på å vinne stemmer fra folk som ikke er politisk interesserte, noe det blir flere av i dette landet desverre. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 det jeg tenkte mest på var de hersens tidene, kun salg mellom klokken 0700-2000 på hverdager og 0700-1800 lørdager, og intet salg på røde dager. jeg har enda ikke skjønt hva de skal forebygge. synlig berusede får ikke kjøpt uansett. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Moralistene ønsker å forby alkohol, og redusering av tilgjengeligheten er et steg på veien dit. Argumentasjonen er svak, og resultatet har blitt et sykelig forhold til alkohol der det drikkes mye i korte tidsrom. Drikker man så drikker man. Det vi trenger er økt tilgjengelighet av svakere lakoholholdige drikker som øl og vin, for å stimulere til et sunnere forhold til alkoho; det som kalles kontinental drikekkultur. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Nordmenn drikker lite «Tallene for Norge ligger svært lavt, og det er hovedsakelig bare muslimske land som ligger lavere,» heter det i rapporten. Dette baserer seg på tall fra en tilsvarende undersøkelse fra 2003. De muslimske landene var ikke med i 2006-statistikken. –Én ting er konsumet. Noe annet er drikkemønsteret. Helgefylla, som vi har i Norge og våre naboland, gjør at vi får flere skader pr. liter vi drikker enn i Sør-Europa. Selv om det er betryggende at vi har relativt lavt gjennomsnittskonsum, er det bekymringsfullt av den norske drikkingen fortsatt er preget av helgefylla, sier Rossow. Noe er galt! Til tross for en restriktiv alkoholpolitikk så har vi en høy forekomst alkoholrelatert skader. Tydeligvis så fungere ikke dagens politikk. Vi trenger et sunnere forhold til alkohol. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 (endret) Hvorfor er det slik at jeg ikke skal få kjøpe øl etc etter kl 8 på en hverdag og ikke etter 6 på en lørdag? Hvor ligger logikken? Er jeg ikke ansvarlig nok til å få lov det? :S Moralistene ønsker å forby alkohol, og redusering av tilgjengeligheten er et steg på veien dit. Moralister er trangsynte mennesker som ikke greier å forstå at forbud løser ingenting, de er respektløse fordi de alltid har og skal ta retten til å bestemme over andres liv og hva valg man skal ta.. Skal ikke ta alle under en kam, men en del moralister liker jeg virkelig ikke... Endret 28. juni 2009 av WaterMarked Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Den beste løsningen på det hele er jo at vi begynner å sette vår egen vin, og brygge vårt eget øl. Mmm, yummy Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Jeg for min del ønsker at alt som kan regnes som usunt får en langt mindre profilert plass i butikker. Folk i Norge hadde ikke hatt vondt av å drikke mindre alkohol og spise mindre usunn mat. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Jeg for min del ønsker at alt som kan regnes som usunt får en langt mindre profilert plass i butikker. Folk i Norge hadde ikke hatt vondt av å drikke mindre alkohol og spise mindre usunn mat. Usun mat kan jeg uten tvil si meg enig med, men alkohol? Hva hjelper det? Færre kommer ikke til å drikke - det blir bare mer irriterende, mer kav. "Nei, dere kan gjerne få drikke, men ikke tro at vi skal gjøre det enkelt for dere!". Huff. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Jeg for min del ønsker at alt som kan regnes som usunt får en langt mindre profilert plass i butikker. Folk i Norge hadde ikke hatt vondt av å drikke mindre alkohol og spise mindre usunn mat. Usun mat kan jeg uten tvil si meg enig med, men alkohol? Hva hjelper det? Færre kommer ikke til å drikke - det blir bare mer irriterende, mer kav. "Nei, dere kan gjerne få drikke, men ikke tro at vi skal gjøre det enkelt for dere!". Huff. Det dreier seg kun om la være å sette alkoholen på så fremtredende plasser som den blir plassert nå om dagen. På samme måten som man minimerer "faren" for fristelse til å spise cheese doodles og frossenpizza senker man sjangsen for at man fisker med seg en six-pack et par ganger for ofte. For all del, drikk alkohol, jeg både drikker og spiser usunn mat selv, men det å tydeliggjøre sunnnere alternativer i butikken er noe alle tjener på til slutt. Jeg sier ikke at man skal gjøre alt som er usunt til noe som er tabu, men at man senker potensialet for å bli fristet av noe som er usunt. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Det dreier seg kun om la være å sette alkoholen på så fremtredende plasser som den blir plassert nå om dagen. På samme måten som man minimerer "faren" for fristelse til å spise cheese doodles og frossenpizza senker man sjangsen for at man fisker med seg en six-pack et par ganger for ofte. For all del, drikk alkohol, jeg både drikker og spiser usunn mat selv, men det å tydeliggjøre sunnnere alternativer i butikken er noe alle tjener på til slutt. Jeg sier ikke at man skal gjøre alt som er usunt til noe som er tabu, men at man senker potensialet for å bli fristet av noe som er usunt. Som sagt. Støtter deg fult ut mtp. mat, men med drikke tror jeg det rett og slett er unødvendig. En kampanje som informerer om farene ved drikking, og konsekvenser, ville hatt en større og mer effektiv effekt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 For min del kan vi gjerne utvide tidene for utsalg av øl i butikkene. Jeg ser ingen åpenbare problemer med å åpne for salg av vin i butikkene heller. Men jeg ser åpenbare problemer med alkohol på bensinstasjoner, og ser det egentlig bare som litt useriøst stemmefiske. Og jeg ser ikke for meg at noe annet parti vil støtte forslaget, så noen åpenbar fare for at det skal bli realitet ser jeg ikke. Men som sagt, jeg har ingen problemer med utvidede utsalgstider og utvidet utvalg. Nå blir det vel neppe noe særlig utvalg av vin på Rema 1000 (jeg holder meg for god for Blue Nun o.l.), så jeg tror nok ikke jeg vil nytte akkurat det tilbudet, men jeg skal ikke stå i veien for andres ønsker i så måte. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Alkohol på bensinstasjoner er uheldig. Jeg tenker med en gang bil + alkohol, noe som i mitt hode er en rasjonell grunn til å ikke kunne tillate bensinstasjoner å selge alkhohol. Det som er problemet til nordmenn er drikkekulturen. Ikke hvor vi får tak i alkoholen og når vi får tak i alkoholen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå