Gå til innhold

Hva slags kamera bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et speilreflekskamera, men kan veldig lite om kamera og lurer på hvilket jeg bør kjøpe. Jeg tar mye bilder ute av hunden min, så det må kunne ta bra bilder i bevegelse. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi må vite litt mer om deg. Primært hvor mye du kan tenke deg å bruke på et kamera. :)

Det er også verdt å vurdere om du trenger et speilreflekskamera eller et kompaktkamera?

Speilrefleksen gir deg, kort sagt, flere muligheter, bedre ergonomi, bedre bildekvalitet og bedre respons.

Kompaktkameraet gir deg, kort sagt, et mindre kamera, gjerne en kortere læringskurve.

Den store fordelen med kompaktkameraet er at du gjerne tar flere bilder når du har med deg kameraet enn når du ikke har med deg kameraet. Og jo mindre et kamera er, og jo mindre obtrusivt et kamera er, jo større er sjansen for at du kommer til å ta det med deg.

:)

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg å bruke ca 5000 kr. Jeg tar mye bilder, men med det kamera jeg har nå er ikke bra. Somjeg sa før er det til å bruke ute i naturen også når jeg trener med hunden min. Vi trener både lydighet og agility. Det vil si at jeg vil "fange i fart".

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg å bruke ca 5000 kr. Jeg tar mye bilder, men med det kamera jeg har nå er ikke bra. Somjeg sa før er det til å bruke ute i naturen også når jeg trener med hunden min. Vi trener både lydighet og agility. Det vil si at jeg vil "fange i fart".

Tja. Da vil du egentlig ha et kamera med god autofokus, USM-optikk og brukbar skudd-takt. Det holder hardt. Det nærmeste jeg kommer er et Canon 1000D uten optikk til 3500 kr, det har grei skuddtakt (med JPEG) og et godt autofokus-system såvidt jeg vet. Men det koster 2683 for et objektiv som vil passe noenlunde for hund i fart. Da har vi runda 6000 kr.

Med trening og planlegging kan du jo få til greie bilder med det meste av fotoapparater, da. Det er bare å sørge for å låse fokus på et sted der hunden skal løpe og så ta bildet i det den passerer det punktet (mens du panorerer litt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...