Normandy Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Heisann. Jeg kjøpte noen deler fra Komplett igår for å få en ganske billig oppdatering til min fem-seks år gamle PC. Hovedkort: MSI P43 NEO-F, Prosessor: E5200, RAM: DDR2 4GB PSU (550W), Skjermkort (GeForce 9800GTX) og harddisker (2 WD harddisker) hadde jeg fra før av (som jeg aldri har hatt noen problemer med). Satte sammen delene og skulle starte opp, men LED-lampa på skjermen står bare og blinker. Trodde det var noe galt med skjermen, men prøvde med en annen (som jeg vet virker, siden jeg bruker den på en annen PC nå) og da fikk jeg opp at skjermen var i "Power saving mode". Vet at kabelen også er i orden. Både ser og hører at maskinen booter opp "som den skal" (vifter går, harddisker arbeider, lampa på skjermkortet lyser grønt). Har prøvd å ta ut og satt inn igjen batteriet på hovedkortet + resatt CMOS, men det hjalp ikke.. Tror da jeg har bra nok PSU også. Noen forslag? Jeg er ganske ny når det gjelder hardware og PC-bygging, så det kan godt være det er noe jeg har oversett.. Takker på forhånd. Normandy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) 550W bør være mer enn godt nok til å bruke maskinen ved de spesifikasjonene du oppgir. Jeg regner med at du har festa begge 6-pins ledningene fra strømforsyninga til skjermkortet siden det lyser grønt? At du også har sjekka at det sitter godt i sokkelen? Det er stor sansynlighet for at det er skjermkortet som skaper problemer siden du ikke får noe bilde. Hvis det er problemer med annen hardware, vil maskinen vise en feilmelding ved oppstart. Maskinen vil også ved Minne/cpu problemer eller andre konflikter sende ut en feilmelding via høyttaleren ved korte eller lange biip hvis du har kobla den interne høyttaleren i. Ved å tolke disse biipene i hovedkortmanualen kan du kjapt finne ut hvor feilen ligger. Hvis du ikke har kobla til den medfølgende interne høyttaleren til kabinettet, så vil jeg anbefale at du gjør det så du kan høre om du får en feilmelding. (Du finner et kart over hvilke pins du skal koble til eksterne og interne ledninger til hovedkortet i hovedkortets manual) Endret 27. juni 2009 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
Normandy Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Begge 6-pins ledningene er koblet til, og skjermkortet sitter som støpt i sokkelen. Alt er koblet til, og jeg har ikke hørt noen pipelyder. :\ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Du har kobla på både 24-pins og 4-pins strømledningene til hovedkortet fra PSU-en? Er CPU-en riktig satt på plass i sokkelen, og vifta riktig "klikket" på plass? Jeg regner med at du har prøvd begge DVI-portene på skjermkortet til dataskjermen? Du får overhode ingen signaler på noen av portene? Prøv en annen ledning. Det jeg vil anbefale at du gjør er å fjerne RAM-Brikkene fra datamaskinen og koble ut Harddiskene slik at kun Skjermkort, Hovedkort og CPU er koblet sammen. Får du enda ingen skjermbilde kan du ihvertfall eliminere feil ved RAM-brikkene. Å ikke få skjermbilde kan ligge i CPU, Skjermkort eller Hovedkort. (Mest sansynligvis skjermkortet) Har du et annet skjermkort liggende, eventuelt stående i en annen maskin som du kan prøve? Hvis du ikke får bilde med et annet skjermkort, er det mest sansynligvis en skade på hovedkortet, får du bilde er det nok en skade på skjermkortet. Endret 27. juni 2009 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
Normandy Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 Du har kobla på både 24-pins og 4-pins strømledningene til hovedkortet fra PSU-en?Er CPU-en riktig satt på plass i sokkelen, og vifta riktig "klikket" på plass? Ja til alt. Fetteren min hadde visst samme problem for et par ukers tid siden, men da var det fordi han hadde glemt å koble til CPU-strømmen. Jeg regner med at du har prøvd begge DVI-portene på skjermkortet til dataskjermen?Du får overhode ingen signaler på noen av portene? Prøv en annen ledning. Har prøvd begge portene, og har prøvd med flere kabler. Det jeg vil anbefale at du gjør er å fjerne RAM-Brikkene fra datamaskinen og koble ut Harddiskene slik at kun Skjermkort, Hovedkort og CPU er koblet sammen. Har prøvd dette også, ikke noe nytt skjedde. Får du enda ingen skjermbilde kan du ihvertfall eliminere feil ved RAM-brikkene.Å ikke få skjermbilde kan ligge i CPU, Skjermkort eller Hovedkort. (Mest sansynligvis skjermkortet) Har du et annet skjermkort liggende, eventuelt stående i en annen maskin som du kan prøve? Hadde et 6600GT liggende, prøvde med det. Samme resultat. Hvis du ikke får bilde med et annet skjermkort, er det mest sansynligvis en skade på hovedkortet, får du bilde er det nok en skade på skjermkortet. Så jeg burde returnere hovedkortet til Komplett? Det er ikke noen sjanse for at det kan være noe galt med prosessoren? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 (endret) Det kan jo hende at det er selve prosessoren som kan ha problemer. Men ved feil i prosessoren vil som regel datamaskinen nekte å starte opp, eller ihvertfall gi feilmeldinger ved oppstart. Hvis maskinen starter, og du som sagt ser/hører at harddiskene jobber, (Som er et tegn på at systemet leter etter oppstartsfiler på harddisken) så er mest sansynligvis CPU i orden. Det kan være noe så enkelt som ein feil ved PCI-Express porten på hovedkortet, eller en eller annen kontroller på hovedkortet. Ved slike systemfeil er det veldig vanskelig å peke fram hvilket komponent som foråsaker problemet. Hovedkortet er et veldig sensitivt objekt som man må montere med stor forsiktighet. (Om man monterer det uforsiktig og sensitive komponenter berører metallskruene du fester brettet på, kan du kortslutte/skade komponenter på kortet) Ta kontakt med Komplett og forklar problemet. Forklar også hvilken feilsøking du har foretatt deg og at du tror feilen mest sansynligvis ligger i hovedkortet. (Jeg vil si at det er 90% sansynlighet at hovedkortet er problemet, og ikke CPU) Hør med dem om de eventuelt vil ta tilbake hovedkortet å se på det, eller om de kan komme med gode tips om hva som kan være galt. Lykke til videre! Endret 28. juni 2009 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
Normandy Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Tusen takk for hjelpen Skal komme med en oppdatering om/når jeg får satt inn et nytt hovedkort. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hvis du ser i CPU Support,så skal hovedkort ha bios 1.6 (til E5200 M0)eller den nyeste 1.9 (til E5200 R0),så hvis du har en eldre bios,så hender det ofte at du får svart skjerm.Hvis du har en eldre intel prosessor LGA775 å prøve på hk,så kan du oppdatere til nyeste bios.(Hvis det er dette som er problemet da!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå