Surfern Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 G, og dere andre som er i tivl: Alle butikker som selger el-artikler er pliktige til å ta imot retur av samme type. Dvs. en vanlig dagligvarebutikk er pliktig til å ta imot lyspærer, lysrør og batterier. Større REMA-butikker, EuroPris o.l. som har litt bredere utvalg må "finne seg i" å ta imot mer. Men siden REMA ikke selger vaskemaskiner så kan du ikke dumpe en slik hos de. Om din lokale elektrobutikk f.eks. ikke selger PCer så har de ikke plikt til å ta imot PC-utstyr, men de fleste vil nok gjøre det likevel og sortere det sammen med brunevarer. Selv så har jeg ikke mulighet for kildesortering av vanlig husholdningsavfall (mat, plast, papp/papir), da jeg deler en diger container med en dagligvarebutikk og et par andre forretninger i samme bygning som meg, men alt av spesialavfall holder jeg unna denne containeren. EE-avfall tar jeg med meg på jobb, siden jeg jobber i en av de store elektrokjedene. T.o.m. CD-/DVD-plater kaster jeg dit! Jeg vet ikke om det er korrekt, men jeg gjør nå engang det. Ikke cover og innleggsark da, kun platene. På jobb så er jeg også veldig striks på at alt slik avfall ikke havner i den vanlige søpla. Blekkpatroner (inneholder små kretskort) og t.o.m. lampettledninger havner på riktig sted. Dessverre er ikke alle like flinke når det gjelder slik småtteri, selv om man jobber hos en slik forhandler. Kanskje derfor jeg er litt "ekstrem", for å veie opp for de som innimellom hvier et par batterier på feil sted? Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Min beste el-retur historie skjedde da vi skulle kjøpe nytt el-piano til stua. Vi hadde et gammelt el-orgel stående, vekt ca. 50-60 kg, som vi selvfølgelig ville kvitte oss med. El-kjøp og Expert tar alltid med seg TV, vaskemaskin etc. når man kjøper fra dem. Uansett ... Forhandler A nektet å ta med seg det gamle orgelet som en del av kjøpet. De påstod t.o.m. at de ikke var pliktig til å ta i mot slikt. Da jeg opplyste om lovverket bare ristet de på hodet. Forhandler B var villig til å ta det gamle orgelet med seg. Ingen spørsmål. Hva gjorde vi? Selvfølgelig kjøpte vi el-pianoet hos forhandler B, men de slapp å ta med seg det gamle orgelet. Vi tok oss bryet med å ta det selv og dumpe det på trappa til forhandler A (de hadde ikke noe anvist sted så det var helt naturlig). Jeg ler enda når jeg tenker på hvordan butikkeieren kom springende ut med armene over hodet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Tidligere, da jeg ikke visste bedre, gikk mye i søpla. Nå leveres alt el-avfall til nærmeste elektrobutikk. Nå er det ikke så veldig langt til nærmeste, så det er ikke noen stor omvei for meg samme hva jeg skal egentlig, så det er nok litt av grunnen til at jeg er så flink Harddisker kaster jeg ikke. Dem har jeg på lager til...tja... vet ikke enda. (men det er ikke så mange av dem som ikke er i bruk fremdeles) Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 .... og t.o.m. lampettledninger havner på riktig sted... Mener at plasten i stort sett alle ledninger inneholder bly for å gjøre dem mykere. (Testet med XRF "røntgenpistolen" fra Holger når salgsreppen kom på besøk.) Så jeg ville ikke kalt deg ekstrem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå