Gå til innhold

Hvor langt inn kan vi zoome?

Anbefalte innlegg

Å tenke på dette gjør meg litt gal, jeg vet det ikke finnes noe svar på det, men jeg prøver allikevel. Kanskje noen har en forklaring.

De fleste har vel sett grafiske animasjoner der man zoomer ut..først en by..så landet.. så jorden..så solsystemet...så galaksen..osv osv...

Teoretisk sett så kan man zoome ut til det uendelige, fordi universitetet ikke har noe "vegger" som man stanger bakhodet i mens man zoomer ut.

Men da må jo det samme skje dersom man zoomer inn, har ikke universitetet noe vegger utover, så kan den heller ikke ha noe innover heller.

først et menneske, så et hårstrå, så 1 nanometer... osv osv.. også til det uendelige.

Hva tror dere man vil finne/se dersom man zoomer inn til det uendelige?

Et tomrom på lik linje med at universet er et tomrom? Eller et solsystem i en hel annen skala/dimensjon?

Protoner er noe av det minste vi mennesker vet om, men hva skjer dersom vi zoomer 1 million ganger inn i et proton.. hva finner vi da? og enda 1 million ganger... til det uendelige..

Blir gal av å tenke på det..finnes det noe teori?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to ting som begrenser "hvor langt vi kan zoome":

1) Bølgelenden til lyset/partikklene vi bruker må være mindre enn det vi skal se på

2) Stor linse => kan se på små vinkler

#1 er en begrensning for lysmikroskoper - du kan ikke se molekyler med synlig lys, fordi lyset har for lang bølgelengde. Det blir som å prøve å studere en flue ved å kaste tennisballer. Derimot kan man bruke noe med kortere bølgelengde, slik som f.eks. elektroner (de Brogile-bølgelengde).

#2 er en begrensning for teleskoper, hvor man ønsker å se så små vinkler som mulig - f.eks. om man ønsker å se en planet som kretser rundt en fjern stjerne. Dette skyldes i bunn og grunn uskarphetsprinsippet fra kvantemekanikk (selv om det er mulig å vise fra vanlig bøgeoptikk også), som sier at usikkerheten i posisjon * usikkerheten i bevegelsesmengde >= ħ/2.

Ettersom man vet helt sikkert at fotonet har kommet inn igjennom linseåpningen på teleskopet, gir dette en øvre grense på usikkerheten på posisjonen på tvers av linseplanet. Dermed blir usikkerheten i bevegelsesmengde på tvers av linseplanet nedad begrenset:

usikkerhet bevegelsesmengde >= 1.22*ħ/(2*linsediameter)

(1.22 er en geometrisk faktor som kommer inn om man regner nøye på dette)

Dermed får man en viss usikkerhet i retningen til fotonene ut av linsa på teleskopet, som gir at bildet blir litt uskarpt for små vinkler.

Lenke til kommentar

Altså, jeg mener ikke at vi fysisk kan zoome inn på ting gjennom en linse i det uendelige.

Det er jo praktisk umulig.

Så lys og bølgelengder og sånt faller ut her.

Det jeg mener er at, la oss si at fotoner er bygget opp av noe. Da må det som er "noe" være bygget opp av noe igjen.

det jeg prøver å si er at, noe må være bygget av noe. Noe kan ikke være bygget opp av ingenting.

Derfor vil det gå til det uendelige.

Isåfall, hva er det som eventuelt ikke er bygget opp av noe ting, men som allikevel er noe?

Lenke til kommentar

En av de teoriene man snakker om nå er vel såkalte superstrenger, som sier noe om at alle elektroner og kvarker er bygget opp av oscillerende 11-dimensjonale strenger. Ikke bekymre deg om dette går over hodet ditt. Det gjør ihvertfall det for meg, og om jeg ikke tar helt feil, er det veldig få som forstår seg på dette, selv av de smarteste hjernene. Hugg gjerne av meg hodet om jeg har misfortått noe.

Teoretisk fysikk er, vel, teoretisk, det inneholder mange ting man ikke enda kan bevise men som eksisterer kun som teorier som forsøker å forklare fundamentale ting innen fysikken.

Det står en del på wikipedia om dette, om du er interessert i å pirke litt i overflaten.

Lenke til kommentar
Alle de 5 tidligere string teoriene er blitt kombinert til M-Theory]

Men selv M-teorien er kun å regne som en vitenskaplig hypotese, fordi det ikke finnes empiriske eksperimenter eller observasjoner som kan underbygge hypotesen. Hvis LHC (som fortsatt ikke fungerer) skulle kunne påvist eksistensen av strenger, så måtte den ha vært omtrent hundre trillioner ganger kraftigere.

Lenke til kommentar
Altså, jeg mener ikke at vi fysisk kan zoome inn på ting gjennom en linse i det uendelige.

Det er jo praktisk umulig.

Så lys og bølgelengder og sånt faller ut her.

Det jeg mener er at, la oss si at fotoner er bygget opp av noe. Da må det som er "noe" være bygget opp av noe igjen.

det jeg prøver å si er at, noe må være bygget av noe. Noe kan ikke være bygget opp av ingenting.

Derfor vil det gå til det uendelige.

Isåfall, hva er det som eventuelt ikke er bygget opp av noe ting, men som allikevel er noe?

Elementærpartikkler er (pr. definisjon) kun bygget opp av seg selv. De er "bølger" i et-eller-annet felt - fotoner er bølger i det elektromagnetiske feltet, elektroner er bølger i elektronfeltet osv.

En av de teoriene man snakker om nå er vel såkalte superstrenger, som sier noe om at alle elektroner og kvarker er bygget opp av oscillerende 11-dimensjonale strenger. Ikke bekymre deg om dette går over hodet ditt. Det gjør ihvertfall det for meg, og om jeg ikke tar helt feil, er det veldig få som forstår seg på dette, selv av de smarteste hjernene. Hugg gjerne av meg hodet om jeg har misfortått noe.

Teoretisk fysikk er, vel, teoretisk, det inneholder mange ting man ikke enda kan bevise men som eksisterer kun som teorier som forsøker å forklare fundamentale ting innen fysikken.

Det står en del på wikipedia om dette, om du er interessert i å pirke litt i overflaten.

Elektroner, fotoner etc. er ikke "bygget opp av" superstrenger, men (dersom superstrengteori stemmer) ulike vibrasjons-moder for strengen. Akkurat som en gitarstreng har mange ulike vibrasjonsmoder (hele strengen kan vibrere opp og ned, halve strengen, 1/3 av strengen osv. - prøv å spille en gitarstreng, og så klemme den forsiktig ned midt på (12. bånd) - da "dreper" du hele-strengen-moden, mens 1/2-streng moden fortsetter, og du får en tone 1 oktav over grunntonen.), så har superstrengene mange moder, og hver slik mode tilsvarer en elementærpartikkel.

Lenke til kommentar

Elektroner, fotoner etc. er ikke "bygget opp av" superstrenger, men (dersom superstrengteori stemmer) ulike vibrasjons-moder for strengen. Akkurat som en gitarstreng har mange ulike vibrasjonsmoder (hele strengen kan vibrere opp og ned, halve strengen, 1/3 av strengen osv. - prøv å spille en gitarstreng, og så klemme den forsiktig ned midt på (12. bånd) - da "dreper" du hele-strengen-moden, mens 1/2-streng moden fortsetter, og du får en tone 1 oktav over grunntonen.), så har superstrengene mange moder, og hver slik mode tilsvarer en elementærpartikkel.

Ser man det. Da har jeg lært noe nytt i dag og.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...