John Rambo Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Hei Jeg har gått på VG1 (Bygg) og har søkt plass på rørlinja til neste år. Men jeg har ikke lyst til å fortsette med bygg nå Nå har jeg lyst til å bytte til IKT linje siden den som interesserer meg nå..også ta allmennpåbygg i 3.året.... Jeg vet ikke hvordan det skal gå, men også har jeg lyst til å bli vekter etter at jeg er ferdig med 3.året (bare sånn jeg har tenk videre nå..vil bli vekter for å ha jobb til jeg skal til militæret- men vet ikke når det blir) Jeg vil bli ha studiekompetanse for å studere videre ..senere ..etter militæret politihøyskoln? Så det jeg lurere på nå er om jeg burde fortsette med bygg bli ferdig med året og ta påbygg osv. eller bytte til IKT også påbygg. Men hvordan blir jeg vekter etter påbygg? Må jeg ikke ta - Vg1: service og samferdsel Vg2: salg, service og sikkerhet To års opplæring i bedrift i sikkerhetsfaget Fins det andre måter å bli det på enn å begyne på nytt igjen med vg1-2 osv? Vekterkurs? Hvordan er det på IKT og allmennpåbygg ??? Forslag/Anbefalinger? Takker for all svar Lenke til kommentar
SpaceJim Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Denne tråden trur jeg nesten ikke du finnen noen som er bedre egnet til å svare på en meg kort fortalt: Jeg startet min skole kariære på GK hotell og Næring, altså kokken! Jeg fullførte året selv om at jeg viste fra 2uka at dette ikke var noe for meg.. så gikk jeg over til Salg & service, bedre kjent som Vg1: service og samferdsel i dag. Neste året gikk jeg på IKT-driftsfag før jeg så var et år i militæret hvor jeg tokk vekterkurs og fikk dermed vekterbevis! året etter der igjen, som var i fjor, gikk jeg Allmenn Påbygg. Er du med så langt? For å svare på det første spørsmålet først: Man trenger ikke å gå service og samferdsel-linja for å bli vekter, du kan ta GRATIS vekterkurs i militæret på kveldstid, noe nesten alle baser tilbyr Det "lureste" er å gå skolegangen for å bli vekter, noe som stemmer til en vis grad når du lærer utrolig mye nyttit innen service og konflikthåndtering på skolen.. Men dersom man har nogend lunde greie sosiale antenner ser ikke noen livsnødvendighet i det.. Dersom du har planer om å satse på en karriere innen politi er det helt klart en fordel å ha vekterkurs og fullført førstegangstjenesten.. mange "politispirer" går for MP, altså militærpoliti i militæret. Du blir hatet av samtlige soldater på basen, og du har en rektuttperiode på et halvt år. Personlig synes jeg MP er noen maktkåte drittunger som resten av oss dreit ut ved første anledning og de ble fryst ut av resten. selv gikk jeg for saniteten.. utrolig tungt kurs med høy strykprosent, men dette er en utdanning som bokstavelig talt kan redde liv en dag, pluss at det scorer skyhøyt når man eventuelt søker vekterjobb eller plass på politihøyskolen Så til påbygg: Det er sinsykt kjedelig for personer som meg som driter totalt i historie, matte og spesielt norsk som man har minste 2 timer hver dag! Men det er ikke noe spesielt vanskelig dersom man følger med i timen! Påbygg består hovedsakelig av personer som ikke klarte å bli gode nok på fagskoler slikt at de fikk lærlignplass, så det er ikke så alt for motiverte til å være der.. dersom man blir en av de, da sitter man på bakerste rad og spiller WOW.. trenger ikke å være så alt for smart til å skjønne at de stryker da.. Men dersom du ØNSKER å være der og er aktiv i timen, da er det ikke noe som helst problem å bestå! Det de aller fleste sleit med var matte, nettopp fordi det er mange år siden hovedparten har hatt det, og det er relativt få timer i uka med matte. så jeg anbefaler deg å sitte en halvtime med det hver kveld, bare for å ha en kjangs til å stå på en eventuell eksamen. Så til IKT.. foruten om militæret av det dét beste året i mitt liv! Det er relativt liten klasse med gutter og et par jenter som deler dine interesser og hver dag er mer eller mindre en lek! Hvis det er slik det var når jeg gikk der, da har du virkelig noe å se frem til! trur ikke jeg har glemt noe, men bare spør hvis det er noe mer du lurer på Lenke til kommentar
John Rambo Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 ok takk for at du svarte på tråden SpaceJim. Det som er problemet er at jeg ikke helt vet hvor jeg havner Etter at jeg er ferdig med skole osv.. eks hvis jeg tar ikt neste år og så allmenn påbygg (så militæret) så etter det blir jeg vekter. Så da er det lite vits i å velge ikt linjen ? eller... Jeg kan ikke gå ett år med ikt bare...må jo ut i lærling (2år)? Hvordan er det med jobb og sånt i IKT ? Lenke til kommentar
SpaceJim Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Det beste rådet jeg kan gi deg er å tenke litt fremover.. Hvor du havner i militæret kan du faktisk styre litt selv.. hvis du vil i nordnoge, da søker du hæren eller flyvåpenet, vest og sør-norge, sjøforsvaret, oslo: garden. Dette er fordi Hæren er mest oppreativ i nord mens vi gakk-gakk'er roter hovedsakelig rundt i stavanger og bergen! Personelig anbefaller jeg ikke at du satser på å jobbe som vekter "i en periode" etter skolen bare for å ha noe å gjøre et halvt års tid.. Militæret tar inn rekrutter hele året, og du kan be om å bli tatt inn i august\september dersom du ønsker det.. Dette er for å slippe å miste 2 år med skole som jeg gjorde fordi jeg gikk inn i Januar.. IKT er en veldig allsidig linje som du garantert for bruk for senere i livet. Du lærer utrolig mye om datamaksiner og du er for eksempel ikke avhengig av å ha en kompis som kan litt data hver gang den kræsjer, du bare skrur den opp og fikser problemet selv Er du veldig aktiv på skolen og følger med, da er det ikke noe voldsomt stort problem å få jobb som lærling.. Og den linja ser fin ut dersom du søker jobb på steder hvor man må kunne litt data, som på f.eks elkjøp og slikt Lenke til kommentar
John Rambo Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 okey...jeg tror jeg går i militæret når jeg er ferdig på skole osv. Da tror jeg at jeg velger ikt. Men jeg kan ta allemnnpåbygg etter ikt året og såå søke lærlingplass etter det?ellr?? Og hvordan er det med lønn i lærlingtiden og etter fagbrevet? Hvor tjener man mest i privat eller offentlig bedrift? Er det lett å få seg jobb? Lenke til kommentar
SpaceJim Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Det går fint å søke Læringplass etter at man har gått et år på Ikt, men jeg anbefaller deg å gå lærling med en gang! Det er myyye som foranderer seg i løpet av et år, og du risikerer faktisk å henge etter på jobben hvis du tar et studieår.. men mange bedrifter ser på det som positivt dersom man har gått På bygg etterpå, det er et tegn på modenhet.. Men legger med at det er viktig med gode karakterer og lite fravær for å få jobb.. Det er alltid bruk for IT kompitanse i markedet.. og det er ikke så alt for vanskelig å få seg en jobb dersom man først har fått en fot innenfor det offentelige eller i en bedrift, de holder på de som er gode. Lønna er standardt tariff med 1årslønn fordelt over 2 år. Det er mer penger å hente i det private dersom du er god nok.. en venn av meg gikk rett inn i en jobb med 350'000 i året rett etter at han tok fagbrevet, og nå ligger han på 400'000,2 år senere. Men det skal legges til at han ikke hadde noe dårligere en 5 i alle fag, noe som er mer en overkommelig dersom man viser stor interesse i timen og viser at du er kreativ og flink til å finne på løsninger Lenke til kommentar
John Rambo Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Jeg vil ta påbygg i 3.året fordi da blir jeg ferdig med skole. går jeg rett til lærling så tror jeg ikke jeg får lyst til å gå på skole mer :/ (og tror ikke jeg klarer å ta kveldskurs heller Hva er det man lærer på ikt egentlig? Er det Helt nytt for en som kan litt om data eller er det bare generelt man lærer? Kan man få seg lærlingplass på en videregående skole? Er litt nysjerrig...hva driver du med nå ? har du fagbrev? Lenke til kommentar
SpaceJim Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Det lan være smart å ta ferdig påbygg med en gang, for da er du faktisk helt ferdig med alt av videregående skole, pluss at du har mulighet for høyskole\unviversitet senere hvis du ønsker det! Men et lite tips: Du må velge et valgfag på vgs, og de fleste går for Idrett eller Rollespil.. Gå For matte!! Dersom du finner ut at Ikte\data er midt i blinken for deg men ønsker å gå noe mer senere, vil du trenge matte, og da er Matte 2MX gull verdt! Dersom du ikke tar matte på ikt, så får du bare mulighet til å ta 1y på påbygg.. klart, du kan ta det som privatis også, men det er å anbefalle å ta det som vanmelig fag på skolen På IKT lærer du dagelig drift av nettværk og en del maskinvare.. Poenget er at du skal bli selvdreven og få kompitanse til sette opp og drifte nettverk på f.eks skoler, sykehus og offentelig etater.. Man trenger ingen som helst kunnskap om datamaksiner når du starter på skolen, for de starter helt på bunnen av.. min første uke var "Dette er en datamskin"-nivå. Jeg kunne ikke noe som helst om data når jeg starta på skolen, men nå er jeg han alle venna mine ringer når maskinen demmes streiker eller om de trenger annen for for hjelp Mange skoler tar inn lærlinger i IKT, så det gjelder bare å gjøre det bra på skolen og vise at du er seriøs.. Lærerne prater mellom hverandre når de tar inn lærlinger ; ) Jeg har blitt tilbudt 2 lærlingplasser etter at jeg ble ferdig med militæret, men jeg valge som sakt å gå påbygg. til høsten begynner jeg på NITH i oslo og skal studere Spilldesign.. får rett og slett betalt for å lage og spille dataspill Endret 8. juli 2009 av SpaceJim Lenke til kommentar
John Rambo Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 ok takk for alle svar Spacejim sender deg melding hvis jeg lurer på noe mer fikk idag plass på sogn skole skal gå og snakke med rådgiver når skolen har starta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå