Gå til innhold

Dual boot, XP og Ubuntu "EasyPeasy". Kommer ikke inn på Linuxpartisjon fra XP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der tar du kraftig feil ;) Når du først har lagt inn passord én gang er sudo åpen i noen minutter etterpå, slik at du slipper å skrive inn passord -hver- gang du skal gjøre noe med root-tillatelser.

Vista spør deg hver eneste gang, gjerne to ganger på ett program. Du kommer til å venne deg til Ubuntus fremgangsmåte, og om et par uker spyr du av Vista ;)

Et tips kan dog være å bruke et greit passord som tar kort tid å skrive inn, prøv å tenk ut et passord som består av tegn som ligger praktisk til for å skrive det kjapt..

Lenke til kommentar

Du har også anledning til å justere hvor lenge passordet skal stå åpent eller la brukeren din benytte sudo uten å skrive passord (selv om det siste absolutt ikke er anbefalt praksis). Dersom det er enkeltkommandoer du benytter mye (som du regner for å være rimelig harmløse, f.eks iwconfig eller dh{client,cpcd}) kan du skru av passord på kun disse kommandene med denne syntaksen:

brukernavn  ALL=NOPASSWD: SETENV: /usr/sbin/iwconfig, /sbin/dhcpcd

Bruk alltid visudo til å redigere rettigheter:

"sudo EDITOR=nano visudo"

Lenke til kommentar

Ok, der tok jeg feil :) Var bare førsteinntrykket etter 15 min.

Er det noen som vet om en annen måte å komme seg inn på Linuxpartisjonen? Har prøvd å google, men finner ikke noe..

Hva er "mysteriepartisjonen", altså den partisjonen jeg fant under instal av Linux. Den har ikke stasjonsbokstav i Windows, og kjører et ukjent filsys. Den er på 41mb

Lenke til kommentar
Ser for meg at den har en recovery-rolle, men på 41 mb er det vel smått.. Men den dukker vel også opp i filbehandleren din under navnet "disk" eller noe lignende? da kan du jo sprette den opp og se hva som ligger på den..

Maskinen var levert med XP.

Den dukker ikke opp noen plasser, eneste grunnen til at jeg vet at den ikke er i et filformat som er kjent for XP er at jeg tildelte den en stasjonsbokstav og prøvde å åpne den. Fikk da samme feilmelding som da jeg skulle åpne Linuxdisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...