CorporalClegg Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Se siste post Hei! Først, bare en liten advarsel: Jeg er en ekstremt uerfaren Linuxbruker, og mangler mye kunnskap om OS generelt. Jeg har googlet lenge etter en god guide, men alle de jeg finner forutsetter at man har god basiskunnskap.. Jeg har bestemt meg for at nå må også jeg prøve Linux, jeg har laget en "bootable" minnebrikke mede EasyPeasy 1.1 ved hjelp av UnetBootIn. Planen var å Dualboote EasyPeasy med XP-innatalasjonen som allerede er på maskinen. Jeg har en Asus Eee 1000H. Den er fra produsent partisjonert opp i 2, en partisjon på 80gb og en på ~69gb. XP ligger på 80gb-partisjonen. Jeg får bootet opp uten problemer og kjører alt uten problemer fra minnebrikken. Så, når jeg trykker installer kommer det opp et vindu, de første tre delene er greie- stille språk tid osv. Så kommer den fjerde, "klargjør diskplass" (Undertittel; Hvordan vil du partisjonere disken?). Det er to store vannrette stolper som viser hvor mye diskplass som brukes av de forskjellige partisjonene, den ene heter før, og den andre etter. Under står det noen merkelige greier.. Slik ser de ut: Før: ||||||||||| |||||||||||| Blå: /dev/sda1 = 53% Grønn: /dev/sda2 = 46% Oransje: /dev/sda3 = 0% Etter |||||||||||||| || ||||||||||||||||||| Blå: /dev/sda1 = 53% Grønn: /dev/sda2 = 2% Oransje: Ubuntu 8.10 = 44% Blå: /dev/sda3 = 0% Under kan man velge en av 3 ting: *Guided - Resize SCSI1 (0,0,0) partisjon nr. 2 (SDA) and use freed space ________Ny størrelse på partisjon: /dev... 4% (... = Ubuntu 8,10 96% (66gb) *Veiledet - Bruk hele disken * Manuellt Først; jeg antar at /dev/sda1 er C: og Dev/sda2 er D: ?? Om jeg har rett: Jeg skal kun bruke Ubuntu til å surfe på nett osv, så partisjonen trenger ikke være mer en 10gb (?). Det letteste er kanskje å velge alternativ 1, men lagre litt mer på den partisjonen slik at ubuntu får ~10gb? Lengre en dette har jeg ikke turt å klikk meg, i redsel for å ødelegge noe.. Når man har installert Ubuntu, hvordan får man opp valget mellom XP og Lunux i Oppstarten? Jeg er utrolig takknemlig for all hjelp! Endret 28. juni 2009 av ravii Lenke til kommentar
HValder Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Hvis du gjør det riktig skal du ikkje måtte installere noko etter at du har innstalert OS på minnepenna. Kjører i skrivende stund Fedora 11 frå minnepenna mi. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Det er vel egentlig ikke innstalert på minnrkortet, det er en .iso fil. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Først; jeg antar at /dev/sda1 er C: og Dev/sda2 er D: ?? Det skal stemme omtrent. Den første partisjonen på HD'n for Windows blir vaneligvis formatert som C:, tror ikke du har klusset med det så Om jeg har rett: Jeg skal kun bruke Ubuntu til å surfe på nett osv, så partisjonen trenger ikke være mer en 10gb (?). Det letteste er kanskje å velge alternativ 1, men lagre litt mer på den partisjonen slik at ubuntu får ~10gb? Tja, Ubuntu har lese støtte for NTFS noe som gjør det mulig å bruke Windows som f.eks lager siden du har en gigantisk partisjon der. Tror 10 gb burde holde lenge. Lengre en dette har jeg ikke turt å klikk meg, i redsel for å ødelegge noe.. Ok, spørsmål 1: Har du backup av innholdet på PC'n? Altså: *Restore media? *Viktige filer *Programmer det er en pine å finne igjen senere Spørsmål 2: Omtrent hvordan vil du gjøre det? Ta 10gb av D: for å ha Ubuntu der? Når man har installert Ubuntu, hvordan får man opp valget mellom XP og Lunux i Oppstarten? Yupp. Det kommer noe som heter GRUB(oppstarts greie) som lar deg velge. PS: Skal du ha Linux OS'et på minnepenn eller skal du bruke den til å installere? Endret 27. juni 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Lengre en dette har jeg ikke turt å klikk meg, i redsel for å ødelegge noe.. Ok, spørsmål 1: Har du backup av innholdet på PC'n? Altså: *Restore media? *Viktige filer *Programmer det er en pine å finne igjen senere Spørsmål 2: Omtrent hvordan vil du gjøre det? Ta 10gb av D: for å ha Ubuntu der? *. Hva er det? *. Ja *. Ja Spørsmål 2: Akkurat slik ja! PS: Skal du ha Linux OS'et på minnepenn eller skal du bruke den til å installere? Skal bruke den til å installere. I bunn og grunn; er det slik at om jeg oppretter en ny partisjon til Ubuntu så forblir C: urørt? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Så lenge det er plass å ta av. F.eks 10 gb ledig, eller å krympe ned D: med 10gb. Eller du kan bruke hele D:, eller noe Så lenge du ligger unna sda1, og misbruker kun sda2 så går det bra Edit:Lenge siden jeg satt i gparted da men, bare husk at du ikke skal røre sda1. Vis du velger å gjøre det manuelt, velger du sda 2 aka D: og setter ned størrelsen den skal ha(og ikke trykk formater) og bruke den fridde plassen til Linux. *. Hva er det? Et bizzart utrykk for noe som ruller PC'n tilbake til fabrikk instillingene Så lenge du ligger unna C: trenger du den ikke. Endret 27. juni 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Takk Skal prøve i kveld, stikker på en lengre fjelltur (*sukk*) om 10min så jeg får desverre ikke prøvd tidligere.. Har nettopp trykket på den magiske "fremover"-knappen, og maskinen jobber for å endre størrelsen på partisjonen. Neste spørsmål; Kommer GRUB opp automatisk? Og hvor lang tid tar det å endre størrelsen på et partisjon, har stått på 0% i 5 min nå.. Trippelpost, huff.. Ok, nå har den jobbet med å endre størrelsen på partisjonen i 25min, og står fortsatt på 0%. Jeg er meget nær å få panikk, er det noe feil? EDIT; Feilmelding: Feil under endring av størrelsen "Det oppstod en feil når endringene ble skrevet til lagringsenhetene. Endring av størrelse er avbrutt. " EDIT2: Ingen skade skjedd, Bootet windows på vanlig måte. #endret av moderator - tre innlegg er sammenflettet# Endret 28. juni 2009 av Super8 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Au da <.< Men du fikk i det minste ikke panik, og gjorde noe alt for drastisk. Det skal du ha kudos for. GRUB kommer opp automagisk, Ubuntu sin install hiver den inn. Mener du får et spørsmål ikke lenge før en installen er helt komplett etter at partisjonene er satt opp helt. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Tror du jeg får samme feilmelding om jeg prøver på nytt? Kommer jeg inn på en eventuell Linuxpartisjon fra Windows? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Kommer jeg inn på en eventuell Linuxpartisjon fra Windows? http://www.fs-driver.org/ Ext 3 er Ext 2 med journaling, så ja. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 Takk Prøvde en gang til, fikk samme feilmelding... Tror jeg skal gi opp, er veldig redd for å ødelegge noe- maskinen blir den eneste jeg har med på ferie (og 3 uker uten maskin går ikke..) Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Har du en stor minnepenn å kaste bort? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 (endret) Ikke noe mer en 2gb atm, men får 8gb billig på jobb. Skal en tur dit i morgen tidlig, like før jeg reiser. Har tilgang på nett frem til Torsdags morgen, blir nok sittende en del med maskinen frem til da. Tenkte du på å installere på minnepennen? EDIT Det beste hadde kanskje vært et minnekort, så slipper jeg at det stikker ut en minnepenn.. Holder det med 4gb? Endret 28. juni 2009 av ravii Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Semi-off-topic, men er det noen spesiell grunn til at du vil bruke minnepenn fremfor å installere rett inn på XP-partisjonen med wubi (skal ligge på CD-en om du har en relativt ny versjon av Ubuntu) Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Ja, det holder i massevis. Husk bare at ytelsen når du kjører fra minnekort etc ikke blir like god som på et installert system. Skjønner ikke helt hvorfor den feiler på resize. Men hva med å slette sda2-partisjonen først og så opprette nye partisjoner etterpå? Anbefaler deg å bruke tre partisjoner; En for selve systemet, /, på ca 5 gb, en veksleminne (swap)-partisjon på 1 gb og en stor partisjon som du monterer /home på.. På den måten vil hjemmeområdet ditt være separert fra selve OSet. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 (endret) EDITDet beste hadde kanskje vært et minnekort, så slipper jeg at det stikker ut en minnepenn.. Holder det med 4gb? Spørs på systemet. F.eks Ubuntu er STOOORT og bloat. F.eks Easy Peasy som er Ubuntu for netbooks, er fortsatt stort og bloat men det er litt fikser og modfikasjoner fra starten av(blant annet noatime og /tmp og /var er montert til rammen i stede for disken). F.eks en core CD av en distro uten noe som helst software bortsett fra Xorg, synaptic, og grunnen av et skrivebords miljø tar ikke mye plass. Men f.eks hele gnome + masse extra software = tar plass. Uansett om du installerer på minnepenn eller minnekort, så forander det ikke mye. De har begrenset med plass og ikke alt for høye skrivehastighet og det der. Fordelen blir egentlig at du slipper å risikere noe som helst over systemet ditt. Men å f.eks fjerne D:, eller noe kunne også ha gått. Dunno. Edit: Hadde Ubuntu på en 4 gig minnepenn en gang for ikke lenge sida, så ?? Endret 28. juni 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 Semi-off-topic, men er det noen spesiell grunn til at du vil bruke minnepenn fremfor å installere rett inn på XP-partisjonen med wubi (skal ligge på CD-en om du har en relativt ny versjon av Ubuntu) Grunnen er uvitenhet fra min side Egentlig hadde jeg håpet på å kunne opprette en helt egen partisjon for Linux.. Hva gjør egentlig WUBI, lager den rett og slett en mappe med Linux, akkurat som et hvilken som helst annet program? Ja, det holder i massevis. Husk bare at ytelsen når du kjører fra minnekort etc ikke blir like god som på et installert system. Skjønner ikke helt hvorfor den feiler på resize. Men hva med å slette sda2-partisjonen først og så opprette nye partisjoner etterpå? Anbefaler deg å bruke tre partisjoner; En for selve systemet, /, på ca 5 gb, en veksleminne (swap)-partisjon på 1 gb og en stor partisjon som du monterer /home på.. På den måten vil hjemmeområdet ditt være separert fra selve OSet. Siden kunnskapen min er begrenset, og jeg må ha maskin i ferien tør jeg ikke å tukle med partisjonene- i frykt for å ta knekken på XP. Hvorfor 3 partisjoner egentlig, trodde Linux var fritt for .exe virus, og at det ikke fantes ormer/trojanere/spyware til nyeste versjon av Ubuntu? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Ja, det holder i massevis. Husk bare at ytelsen når du kjører fra minnekort etc ikke blir like god som på et installert system. Skjønner ikke helt hvorfor den feiler på resize. Men hva med å slette sda2-partisjonen først og så opprette nye partisjoner etterpå? Anbefaler deg å bruke tre partisjoner; En for selve systemet, /, på ca 5 gb, en veksleminne (swap)-partisjon på 1 gb og en stor partisjon som du monterer /home på.. På den måten vil hjemmeområdet ditt være separert fra selve OSet. Siden kunnskapen min er begrenset, og jeg må ha maskin i ferien tør jeg ikke å tukle med partisjonene- i frykt for å ta knekken på XP. Hvorfor 3 partisjoner egentlig, trodde Linux var fritt for .exe virus, og at det ikke fantes ormer/trojanere/spyware til nyeste versjon av Ubuntu? Hvis du vet at D: (sda2) er fri for data, vil du uansett ikke skade XP-installasjonen. GNU/Linux er fritt for virus etc, ja, men det er ikke fritt for brukerfeil eller f.eks. strømbrudd under oppdatering av OSet. Ved å montere /home som en egen partisjon vil den alltid forbli uberørt av det som skjer med selve OSet. Ta som eksempel at du vil prøve et annet OS enn Easy Peasy. Da er det bare å overskrive partisjonen som OSet ligger på, og remontere /home i det nye OSet. Dersom du har /home liggende på samme partisjon som resten av OSet vil du alltid måtte ta backup av tingene du vil ta vare på om du skal bytte OS eller reinstallere eller hva du skulle finne på. Med separat /home trenger du ikke det. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 C: og D: er på samme fysiske disk om det forandrer noe. Akkurat nå ligger det bare musikk, som jeg har backup av, på sda2. 1. Du mener jeg bør formatere sda2, for så å installere Linux på hele partisjonen. Så, etter innstallasjonen skal jeg flytte /home, swap og system over på 3 nyopprettede partisjoner? 2. Hvordan fungerer wubi? 3. Kan jeg koble til mp3-spiler(e) osv som kun er støttet i Windows til Linux via wine? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 C: og D: er på samme fysiske disk om det forandrer noe. Akkurat nå ligger det bare musikk, som jeg har backup av, på sda2. 1. Du mener jeg bør formatere sda2, for så å installere Linux på hele partisjonen. Så, etter innstallasjonen skal jeg flytte /home, swap og system over på 3 nyopprettede partisjoner? 2. Hvordan fungerer wubi? 3. Kan jeg koble til mp3-spiler(e) osv som kun er støttet i Windows til Linux via wine? Det endrer ingenting. 1. Nesten. Med installasjonsprogrammet oppretter du de nye partisjonene ved å velge "manuelt oppsett" eller hva det het når du kommer til trinnet med partisjonering. Da oppretter du /, /home og swap. Det er rimelig selvforklarende når du har skjermbildet foran deg. 2. Wubi er et program som oppretter et virtuelt filsystem i en fil i Windows, og så kan du installere Ubuntu på det. Dette er ikke ideellt fordi du uansett har NTFS i bunnen, og det gir dårlig ytelse. Jeg prøvde meg på det en gang, men kutta ut rimelig fort. Det ble for treigt og ustabilt til daglig bruk. 3. De aller fleste mp3-spillere er støttet "ut-av-boksen" i Linux-kjernen, selv de svært lukkede ipodene til Apple.. Så det er bare å koble til og kjøre på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå