Gå til innhold

Er det forskjell på hastigheten på elektronene i store og små ledninger ved lik strøm?


Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Har lurt litt på dette:

I en krets går det 5 ampere, hvis jeg bruker ledninger med lite tverrsnitt, eks 1mm^2 vil strømmen/elektronvandringen da gå fortere gjenom ledningen enn hvis jeg brukte 2mm^2?

 

Med tanke på at 2 kvadraten har dobbelt så mange elektroner pr kvadrat, og at ampere er antall columb passert per sekund tror jeg elektronvandringens hastighet avhenger av ledertverrsnittet.

 

Eller vil det feks bare være en del av elektronene i lederen som er på vandring? slik at i 1 kvadraten er flere elektroner på vandring?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hastigheten på elektronene må ikke forveksles med signalhastigheten. Selve signalhastigheten er fra 60% av og opp til lyshastigheten. Altså tiden det går fra du f.eks skrur på lysbryteren til lyset går på.

 

Elektronene beveger seg ikke raskere enn noen millimeter/s ved DC. Og ved AC er nettobevegelsen 0. Men ja denne lille hastigheten her er avhengig av diameteren på kabelen. Men signalhastigheten er ikke det.

 

Ref: http://www.radioelectronicschool.net/files...ads/howfast.pdf

Lenke til kommentar

Artig artikkel. Jeg hadde personelig trodd (DC) at elektronene var positivt ladd og denne energien ble "brukt" på arbeid for dermed å gjøre elektronet negativt. Slik forsatte det til alle elektronene var negativt ladde. Det vil dog ikke være slik om elektronene beveger seg 84mm per dag ? Jeg er forresten langt inne på et tema jeg absolutt har null peiling på her, jeg bare skriver disse rare teoriene jeg får inne i hode.

Lenke til kommentar

Elektronene er alltid negativt ladd. Men potensialforskjellene ved forskjellige punkter får dem til å bevege seg mellom punktene. I et batteriets minus pol er det et overskudd av elektroner (som frigjøres kjemisk). Ved batteriets positive pol er det et underskudd av elektroner (fordi batteriet her binder elektroner kjemisk). Elektronene vil derfor vandre fra minus pol, der det er mange, til positiv pol der det er få.

Lenke til kommentar

Forståelig. Men hva skjer i f.eks en lyspære ? Hva slags arbeid utgjør elektronene for at det skal lyse ? Det andre jeg lurer på er hva i all verden som skjer ved vekselstrøm ? Man har 50Hz og elektronene vil da omtrent stå stille siden de knapt er i bevegelse og svingningene skjer så ofte. De samme elektronene vil da utgjøre alt arbeidet for å fremkalle lyset siden de knapt beveger seg ?

Lenke til kommentar

Husk at elektronet er veldig lite, så i forhold til størrelsen beveger det seg jo en del.

 

Temperatur er som du sikkert vet gjennomsnittlig bevegelsesenergi. Når elektronene beveger seg øker temperaturen. Glødetråden i en lyspære er veldig tynn, det blir derfor mye bevegelse på et lite område. Temperaturen stiger og tråden begynner å gløde.

 

Ved vekselstrøm vil elektronene som du sier bare bevege seg frem og tilbake, men den totale avstanden de beveger seg er like lang som med likestrøm. Økningen i bevegelsesenergi er derfor den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...