Gå til innhold

Anbefalt fiskeutstyr til saltvannsfiske på sørlandet

Jolo

Anbefalte innlegg

Hei.

Har blitt bitt av fiskebasillen og ønsker å bruke litt av feriepengene på fiskeutstyr. Har tidligere brukt en rusten stang som tilhører min fra med en liten sluk. Har fått noen helt greie torsk på den, men tror den er moden for utbytning. Jeg ønsker å kjøpe komplett sett, altså både stang, snelle, sen, virvler og sluker.

Litt om hvordan jeg fisker:

Jeg er egentlig kun ute etter å få fisk. Spiser ikke noe særlig, så de blir somregel sluppet ut, eller brukt som agn i krabbetegne. Fisker aldri utaskjærs, og aldri dypere enn 50-100 meter (har ikke målt). Fisket skjer hovedsaklig fra båt og kaster svært skjeldent. Slipper sluken ned til bunn. Sveiver opp litt og ligger å napper.

Kan legge rundt 1500 (+/-) i utstyr. Liker å handle på nettet, så handleliste fra feks skittfiske hadde vært å foretrekke.

Ønsker også en liste over sluker som anbefales og hvor og til hva de skal brukes.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiske fra båt kan være så mangt. Du bør vel tenke litt over både hva slags fiskeform, og også hvilke arter du primært satser på.

Skal du drive bunnmeite etter mindre arter - men mye mer spennende enn sei og torsk, bør du satse på ei stang med litt mer lengde, og som er mye mer sensitiv enn en vanlig båt-stang.

Dersom du skal drive aktiv dorging etter arter som makrell og mindre sei, velg ei stang med ett par-tre meters lengde, som ikke er alt for stiv. En bruker ikke flaggstang til småfisk :mrgreen:

Er det de store tunge fiskene som heftig storsei, torsk på 10+, kveite etc;

Velg ei kort og stiv båtstang, gjerne med en litt sensitiv tupp.

Snella bør da romme en del meter med sene, og god sådann. Ville nok selv valgt ei multiplikatorsnelle til sistnevnte fiske, og haspel til andre former.

Har selv for lengst innsett at den ultimate allroundstanga ikke finnes, ei heller ei snelle som egner seg til alt fra småfisk til torpedoer på speed :p.

Så om du greier det økonomisk, kan det være stategisk å velge to (eller flere) rimeligere stenger, som du kan benytte samme snella på.

Sluker:

Kommer jo heeeeelt ann på hva du er ute etter. Det meste som henger i butikkene fungerer til sitt bruk. Noen funker bedre i sol, andre i regn. Noen til grunt vann, noen til dypt, noen til en art, mens andre til andre arter.

Ser selv ikke det store poenget i å gjøre som meg selv; drasse på 5-10kg med sluker i veska som ikke har sett saltvann de siste 10 årene...

Velg deg derfor ett par sluker i hver "fargesort", størrelse etter dyp etc du skal innom (f.eks på 100m benytter en gjerne tyngre sluker enn på 25m, mest fordi ting skal ned i tide)

Skitt fiske!!

Lenke til kommentar

Lengden på stanga er helt kurrant. Er aldri lurt med for lange stenger i for korte båter ;-)

Selv ville jeg gått for ei mykere stang, da det blir litt mer liv og røre i andre enden når en ikke står der med en stiv pinne.

Selv om målet er 5kg+, er det nok ett labert snitt som havner over denne grensa i løpet av måneder og år.

Sena ville aldri i verden valgt. Det er multifilament som er tingen, med en sjokkfortom.

270m 0,15-0,20 fireline, og du greier deg leeeenge, og kan kjøre selv godstog opp til ripa.

Fortom 0,35-0,40 monofilament, evt tykkere om du skal etter ting som er mer typisk bunnlevende.

Selv ville jeg valgt ei multiplikatorsnelle til dette bruket. Ambassadeur 7000 Seven er slettes ikke gærn prismessig, ei heller Okuma Classic 30L.

Her er forresten ett sett som ser helt kurrant ut, om en velger ei annen sene.

http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl

Lenke til kommentar

Er det http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AI...&artnr=3211 du tenker på? Linken din fører til forsiden.

Om det var et midlertidig tilbud, så var jeg innom skitt fiske og sjekket litt videre. Fant en sen her: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfov...aspx?plid=49967

Snelle:

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfov...aspx?plid=34433

Stang: Den tidligere nevnte eller denne: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfov...aspx?plid=50051

Hvordan er det med en 4delt stang. Fort at den går i stykker osv?

Lenke til kommentar

Var nok ikke første linken nei, selv om det ser ut som ett greit sett det også.

Prøver derfor igjen;

http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AI...kr&Visn=Std

Har ikke testa den "nye" Berkley-sena selv, men regner med at den er konge den.

Eneste jeg mistenker, er at den er noe flatere i fasongen, med en del småproblemer slikt kan gi.

Snella du linker til, er samme modell som jeg nevnte tidligere. Ikke noe galt med den saken (er det noe galt med noen ambasadører, tro??)

Ikke noe problem med ørten ledd på stanga, så lenge ting er laget skikkelig. Bruker selv i hovedsak ei femdelt til havfiske (fra land), og om jeg greier å brekke den, tror jeg nesten at jeg heiser flagget gitt... :D Sterk som bare juling

Lenke til kommentar

Den du linker til har status For øyeblikket slutt. Regner med at det betyr at det tilbudet er over, dermed uaktuelt. Sånn i forholdt til hvor stiv stangen er, tror du da den siste jeg linket til er et bedre kjøp?

Lenke til kommentar

Stang er en typisk havfiskestang lik den i din første post (snella i den passer heller ikke), ambiss i klassen 7000 er utmerket, multifilament 300 meter minst snøre som nevnt over, fortom 0.80+ gjerne fluorcarbon, men vanlig mono vil fungere.

Nå vet jeg ikke hvilket dyp du kommer til å fiske på men tillpass pilkene til dybden (stingsild og svenskepilk 300-500g er standard). Ett par makk-kroker på fortomen er et must.

Før du spoler på multisnøret legg noen få meter med mono sene i bunn av spolen for å hindre at multisnøret glir.

- D.J.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...