Gå til innhold

BK: insekt klar for takeoff

sskog

Anbefalte innlegg

Hei.

Siden jeg fikk mitt første speilreflekskamera i slutten av april i år, har jeg vært en flittig leser her inne på forumet. Nå som jeg har tatt noen tusen bilder de siste par månedene og lært meg de fleste funksjonene på kameraet mitt, Olympus E-420, tenkte jeg det var på tide å prøve meg på litt bildekritikk.

Bildet er tatt med zuiko 70-300mm 4-5,6.

Da sier jeg bare fyr løs om det er noe spesielt som er bra eller dårlig i bildet :p

post-64303-1246033462_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst synes jeg tittelen bygger litt feile forventninger, da det ikke er noe fart i bildet. Generelt synes jeg bildet er litt kjedelig - det skjer ikke noe særlig, og utsnittet hjelper heller ikke på. Selv om bakgrunnen er uskarp er den ikke uskarp nok og blir, for meg, et forstyrrende element.

Jeg ville valgt å komme nærmere på insektet og kanskje "skutt" fra en lavere vinkel. Om man hadde klart å skyte opp mot insektet ville kanskje dette være med på å gi en følelse av at insektet var på vei noen plass. Det er selvfølgelig vanskelig å jobbe med slike motiver, da de har en tendens til å bevege på seg. Jeg tror det også kunne tatt seg ut å skyte innsektet fra siden i stedet for bakfra - spesielt om man tar bilde fra en lavere vinkel.

Men altså: Insektet burde fylle en større del av rammen, bakgrunnen burde være mindre dominerende og jeg ville tro det ville blitt mer spennende å ta bilde fra lavere hold.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Først og fremst synes jeg tittelen bygger litt feile forventninger, da det ikke er noe fart i bildet. Generelt synes jeg bildet er litt kjedelig - det skjer ikke noe særlig, og utsnittet hjelper heller ikke på. Selv om bakgrunnen er uskarp er den ikke uskarp nok og blir, for meg, et forstyrrende element.

Jeg ville valgt å komme nærmere på insektet og kanskje "skutt" fra en lavere vinkel. Om man hadde klart å skyte opp mot insektet ville kanskje dette være med på å gi en følelse av at insektet var på vei noen plass. Det er selvfølgelig vanskelig å jobbe med slike motiver, da de har en tendens til å bevege på seg. Jeg tror det også kunne tatt seg ut å skyte innsektet fra siden i stedet for bakfra - spesielt om man tar bilde fra en lavere vinkel.

Men altså: Insektet burde fylle en større del av rammen, bakgrunnen burde være mindre dominerende og jeg ville tro det ville blitt mer spennende å ta bilde fra lavere hold.

Lykke til videre!

Enig

Lenke til kommentar

Laget et lite utkast til en måte å "endre" bildet på. Har "bluret" ut bakgrunnen og klonet bort kløveren i forgrunnen. Det ser litt "utklipp" ut, men det får duge for denne gang. Jeg har lagt på en tynn svart ramme, men jeg tror det kan gjøre seg godt med en kraftig ramme på dette bildet. Har også kjørt en liten unsharp mask, levels og color balance.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lykke til videre!

Hadde helt glemt bort denne jeg! Har ikke vært så mye på nettet de siste par ukene.

Mulig tittelen på bildet ikke stod helt til forventningene dine. Grunnen til at jeg valgte det var at flua akkurat var på vei til å lette. Ca 1/10 sekund etter bildet ble tatt så var den borte :)

Er forsåvidt enig i at bildet kunne blitt noe bedre om jeg hadde kommet litt lavere og mot siden. I tillegg skulle jeg klippet ned kløveren i forgrunnen dersom jeg hadde hatt tid da den er fryktelig i veien.

Personlig så liker jeg bakgrunnen og det at man kan se noen gresstrå og kløver der, men dette er smak og behag tenker jeg. I ettertid skulle jeg ønske at jeg hadde croppet bort litt på høyre side slik at noe av det brungule som er der blir borte.(tror det er noe dødt gress eller mose)

Som sagt så er det vanskelige motiver å ta bilde av, så man må være litt heldig med bildet for at det skal bli bra, men moro er det uansett:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...