Gå til innhold

[Løst]Trenger hjelp til diskvalg og RAID-oppsett

Anbefalte innlegg

Ohai!

Har søkt litt rundt, og satser på at jeg ikke stiller spørsmål som er gjennomdiskutert før.

Uansett, jeg skal utvide lagringa mi litt. Jeg vil ha en TB eller to med ekstra plass, og gjøre det på en relativt trygg måte.

Jeg tror jeg skal skaffe noen Seagate Barracuda LP 1TB-disker - om noen har invendinger eller bedre forslag, fyr løs. De skal brukes til alt mulig rart, primært lagring, bilderedigering og littegranne spilling.

Hovedkortet mitt, Intel Bad Axe (første utgave, revisjon 304) har ICH7R, som gir mulighet for RAID 0, 1, 5 og 10, med bra ytelse på alt bortsett fra RAID 5. Det suger litt, for det var egentlig RAID 5 jeg ville ha, men sammaf. Da blir det enten 1 eller 10, avhengig av budsjettet. Må se nærmere på det.

Og her kommer første spørsmål til de erfarne her inne: høres dette brukbart greit ut, eller bør jeg gjøre det på en helt annen måte? Og: om jeg lager et RAID 1 nå, vil det være lett å utvide det til et RAID 10 seinere?

Neste ting er fremtidige oppgraderinger. Jeg ser ikke for meg å trenge noe mer enn 2TB med det første, i så fall gjør jeg det nettverksbasert, så det er ingen bekymring. Systemdisker holder jeg helt separat fra dette RAID-et. Men det jeg er bekymra for er hovedkort. Jeg planlegger å gå over til i7 når Windows 7 kommer, så jeg kan feste lisensen for det til det nye hovedkortet til Win7. Det vil være et eller annet X58-kort, som har ICH10R.

Kan jeg på brukbart enkelt vis overføre hele sullamitten fra mitt nåværende Bad Axe til et fremtidig X58-kort? Ting jeg har sett i diverse fora tyder på det, men kan noen bekrefte det? Det blir rælete å ta backup av masse data for å flytte det over når den tid kommer.

Det var masse spørsmål. Håper noen har svar på litt av det, i alle fall. På forhånd takk :)

-Koffein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal gjøre det vanskeligt for deg, i min mening er det bedre å velge en disk av høyere kvalitet en å bruke to billige disker i raid-1.

ønsker du økt sikkerhet i senere tid kan du bare legge til en lik disk og speile den(raid-1). Det skal være uavhengig av noe slags kontroller. Eller du kan ha en ekstern disk som backup.

Disker jeg kan anbefale er:

Samsung SpinPoint F1 RAID edition(har rimelig høy lese og skrivehastighet)

Western Digital RE4-GP(klarer som regel flere IOPS en F1)

Western Digital Caviar RE3

Lenke til kommentar
Jeg skal gjøre det vanskeligt for deg, i min mening er det bedre å velge en disk av høyere kvalitet en å bruke to billige disker i raid-1.

er du høy?

om man setter noe som helst pris på dataene sine, er singel disk fullstendig tåpelig.

dessuten er forskjellen mellom dyre og billige disker innenfor samme sjanger (vi snakker sata), svært liten.

Lenke til kommentar

Ja du kan flytte RAID fra RAID ICH7 til ICH10, men krever migrering, altså at det krever litt jobb i programvaren før det er klart og en rebuild.

ICH8R til ICH10R er ingen problem, dette fordi ICH8R, 9R og 10R deler samme driver.

Har selv hentet RAID fra ICH9R og flyttet dem til 10R og tilbake til 9R uten problemer.

Ellers tror jeg BM Volvo blander RAID 1 og RAID 0 her, 2x disker i RAID 1 = Plass av en disk.

2x disker i RAID 0 = Plass av 2x disker.

Vet dog ikke hvordan det er å migrere ett RAID 1 array til RAID 10, det går å gå fra RAID 1 til RAID 5 på ICH relativt greit, men 5 blir som sagt software RAID og er sirup på Windows.

Men i teorien burde det gå.

Du må dog huske på at RAID drivere påkreves under install så lenge OS disken er montert på kontrolleren som står i RAID modus.

Om den er med i RAIDet er ett fett, driver må den ha.

Endret av 007CD
Fjernet tilsvar på slettet post
Lenke til kommentar

Vel, sånt RAID 0-opplegg tør jeg i alle fall ikke. Det er for skummelt.

Mange takk for migrajonsinformasjonen, det var oppklarende! :) Hva går denne programvarejobbingen ut på? Jeg har prøvd å google litt etter det, men det jeg fant dreide seg først og fremst om tilfeller hvor RAIDet inneholder systemfiler.

Når det gjelder det med RAID-drivere og systemdisker og kontrollere, slipper jeg det "problemet" hvis jeg setter systemdisken på en annen kontroller? Det er to på hovedkortet mitt, den ene er Intelgreia og den andre er et opplegg fra Silicon Image. Regner med at jeg bør bruke førstnevnte med tanke på migrasjonsbarhet?

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Velvel, med dette tullet ute av veien har jeg kommet fram til at jeg lager et RAID 10 med kontrolleren på hovedkortet, og migrerer dette til X58-kortet når den tid kommer.

Jeg har igjen to spørsmål, og når jeg er ferdig med de skal jeg gi meg :)

1) Er det veldig teit å ikke kjøpe en dedikert kontroller?

2) Nøyaktig hva må jeg gjøre når jeg skal migrere RAID-et?

Lenke til kommentar

Migrering er relativt enkelt, stort sett antar jeg du får spørsmålet når du starter X58 systemet med diskene fra det gamle.

Er de satt opp med ICH8 så som sagt er det bare tut og kjør, samme om du vil bruke de i den gamle maskinen etterpå.

Men fra tilbake til ICH7R er dessverre ikke mulig, går bare fra gammel til ny.

Å ikke kjøpe dedikert kontroller er så som så.

Er litt raskere, men for RAID 10 vil jeg si at det hadde vært bortkastet for lagring, det du hadde tjent på med en ekte HW RAID kontroller (Prisklasse rundt 3k) er hastighet i RAID 5 og rebuild tider kontra ICH og mindre sirup naturligvis når du må resynce eller rebuilde RAIDet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...