Gå til innhold

[Løst]Mellomring til Sigma 30 f/1,4

Anbefalte innlegg

Skulle ønske at mitt Sigma 30mm skulle hatt litt mindre nærgrense, og lurer da på om mellomringer kan være en løsning. Jeg trenger ikke nødvendigvis 1:1, men et sted i nærheten hadde vært supert. Jeg har aldri brukt mellomringer og lurer derfor på hva jeg brurde gå for, om jeg vil få all automatikk og om det muligens er noe jeg ha misforstått.

Jeg har Nikon D60.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle ønske at mitt Sigma 30mm skulle hatt litt mindre nærgrense, og lurer da på om mellomringer kan være en løsning. Jeg trenger ikke nødvendigvis 1:1, men et sted i nærheten hadde vært supert. Jeg har aldri brukt mellomringer og lurer derfor på hva jeg brurde gå for, om jeg vil få all automatikk og om det muligens er noe jeg ha misforstått.

Jeg har Nikon D60.

Mellomringer vil endre nærgrensen ja. Kenko/Soligor mellomringer vil f.eks. bevare all automatikk. Om du blir fornøyd med Sigma 30mm på nært hold er en annen sak...

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor sammenlignbart dette er, men testet med en 35mm nå.

Til vanlig har den nærmeste fokusavstand på 30cm og lengste på uendelig. Med en 12mm (Kenko) mellomring er fokuset mellom 14 og 16 cm fra filmplanet, dvs ca 3 til 5 cm fra frontlinsa.

Forstørrelsen blir ca 0,25x til litt over 0,5x (1:2) med min kombinasjon. Regner med du får ca det samme.

Med flere eller større ringer, vil fokuset flytte seg nærmere kameraet, og forskjellen mellom nær og fjern blir enda mindre. Teoretisk kan du komme opp i ca 2,5x med alle ringene i et Kenko sett (62mm) dersom fokuset blir foran frontlinsa :)

På lengre brennvidder er mellomringer mer anvendelige, men gir ikke så store forstørelser som ved mindre brennvidder. Forstørrelsen objektivet opprinnelig klarer, spiller også en viktig rolle.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Ingen av dere som svarer her nevner noen som helst ulemper med mellomringer.

Får man rett og slett bedre nærgrense uten å tape noe et annet sted?

Hvorfor har ikke produsenten av objektivet gjort dette selv i utganspunktet?

For at ikke objektivet skal bli for stort?

Lenke til kommentar

Man mister jo litt i den andre enden, da.

Damen syns forresten at det var for dyrt for noen ringer uten noe som helst glass eller noe, så hun har foreløpig lagt ned veto mot kjøp. Med litt godsnakk skal jeg nok ha de innen ferien uansett, da.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Ingen av dere som svarer her nevner noen som helst ulemper med mellomringer.

Får man rett og slett bedre nærgrense uten å tape noe et annet sted?

Hvorfor har ikke produsenten av objektivet gjort dette selv i utganspunktet?

For at ikke objektivet skal bli for stort?

Du taper mye i den andre enden.

Som du ser av eksemplet mitt med min 28mm, så får du kun fokus i ca 2 cm fra nærgrense til fjerngrense.

På f.eks en 100mm vil fokusområdet bli større.

Lenke til kommentar
Man mister jo litt i den andre enden, da.

Damen syns forresten at det var for dyrt for noen ringer uten noe som helst glass eller noe, så hun har foreløpig lagt ned veto mot kjøp. Med litt godsnakk skal jeg nok ha de innen ferien uansett, da.

<off topic>

Hmm, menn vil vel etter hvert bli helt overkjørte på alle arenaer.

For min egen del så spør jeg ikke om slikt, og ikke legger jeg meg oppi om kona kjøper ei håndveske eller tre heller.

Må man virkelig være enige om alt da?

</off topic>

Ulempen med mellomringer er forøvrig at de "stjeler lys", gjerne mellom 1 og 3 blendertrinn litt avhengig av lengde og antall ringer. AF kan få problemer dersom objektivet fra før er lite lyssterkt, men manuell fokusering er jo et greit alternativ ved macro fotografering.

Videre så mister man gjerne muligheten for å fokusere på lengre avstand men man bruker jo selvsagt mellomringene kun ved macro fotografering så da spiller jo ikke det noe rolle.

Lenke til kommentar
Ulempen med mellomringer er forøvrig at de "stjeler lys", gjerne mellom 1 og 3 blendertrinn litt avhengig av lengde og antall ringer. AF kan få problemer dersom objektivet fra før er lite lyssterkt, men manuell fokusering er jo et greit alternativ ved macro fotografering.
Makroobjektiver stjeler ofte også lys, jo nærmere du fokuserer jo mørkere blir de. Mitt Sigma f/2.8 150 mm tilsvarer ca f/5 i lysstyrke på nærgrensen.
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det bare Nikon Micro AF 70-180mm f/4.5-5.6 som ikke taper lysstyrke ved nærfokus.

Tapet begynner vistnok allerede ved 1:10, men vil nok variere noe.

Tall for Nikon:

Nikon 60mm: Ved 1:4 er største blender 4 og ved 1:1 er den 5.

Nikon 105mm omtrent det samme (3.8 og 5)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...