Gå til innhold

Første gang på skogstur med kompiser

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og noen venner har planlagt å dra på en skogstur i sommer da vi skal tilbringe 3-4 døgn i skogen.

Har noen spørsmål angående ting og tang (har veldig lite erfaring angående dette).

1) Noen fine turområder i nærheten av Oslo?

2) Hva av utstyr burde vi ta med?

3) Vann og mat, hva skal vi ta med og hvor mye?

Noen anbefalinger til andre ting vi burde ta med? Som f.eks kamera osv?

Og siste spørsmål: Er lov og fyre opp bål nå? Og viss ikke hva gjør vi angående tilbreding av mat?

Takker og bukker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telt, sovepose, liggeunderlag, kar til å koke kaffe, steikepanne eller lignende småsaker, fyrstikker(i plastpose), mat, kart.

Jeg er veldig usikker på regler angående bål. Men et kaffebål eller type engangsgrill er vel lov å lage så lenge man holder det under oppsyn og har det under full kontroll.

Det er smart å ta visse forhåndsregler:

Fjern alt av gress og mose og annet brennbart materiale fra bålplassen, legg steiner rundt bålplassen. Dette hindrer flammene fra å spre seg og steinene holder også varme lenge etter at bålet er slukket. Ikke bruk avispapir for å fyre opp, da dette lett kan fly av gårde. Bruk heller død bark og gress.

Ta med fiskestenger hvis dere skal fiske(husk å kjøpe fiskekort og statskort hvis det trengs).

Endret av Swirfin
Lenke til kommentar

I Oslomarka (sannsynligvis inkludert Romeriksåsene) er det bålforbud i tiden 15.4 - 15.9 med unntak av godkjente bålplasser. Disse er merket på Nordmarkakartet bl.a.

Synd på en måte for bål er en del av friluftssjarmen, men det kan være mye tørr skog rundt omkring.

En gassbrenner til koking er rimelig i innkjøp og grei å bruke sålenge det ikke er snakk om bruk i minusgrader. Et stormkjøkken (spritbrenner) tar mye lenger tid.

Husk dopapir/kjøkkenrull, solkrem, myggspray, enkelt førstehjelpsutstyr (iallfall plaster). Plastposer til å samle søppel i. Et brukbart liggeunderlag er ikke å forakte.

Forslag til spisebestikk (kjøp den litt mer avanserte med spekefjøl) http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61060

Noen pleier å spenne en presenning over teltpkassen festet i trærne rundt, spørs hvor mye dere gidder. Vær forberedt på regn.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar
Hei, jeg og noen venner har planlagt å dra på en skogstur i sommer da vi skal tilbringe 3-4 døgn i skogen.

Har noen spørsmål angående ting og tang (har veldig lite erfaring angående dette).

1) Noen fine turområder i nærheten av Oslo?

2) Hva av utstyr burde vi ta med?

3) Vann og mat, hva skal vi ta med og hvor mye?

Noen anbefalinger til andre ting vi burde ta med? Som f.eks kamera osv?

Og siste spørsmål: Er lov og fyre opp bål nå? Og viss ikke hva gjør vi angående tilbreding av mat?

Takker og bukker for alle svar!

Hva dere skal gjøre den tida dere tilbringer i skogen" avgjør hva utstyr dere skal ha med. Skal dere for eksempel gå mye tur? Skal det være en slags overlevelsestur?

Lenke til kommentar

Området ved Rottungen/Øyungen er ganske fint. Det er plasser der hvor du kan campe og tenne bål. Men nå om sommeren tipper jeg de områdene er ganske populære, så sikkert ikke dumt å være ute i god tid og sette opp telt og finne seg en god plass.

Ta med dopapir(PS. gå laaaaang unna teltplassen før du driter, ingen som liker å trø i andres latrine), multiverktøy(leatherman) eventuelt kniv, primus (lettere å koke vann på primus enn bål), 1/2-1 liter vann til turen opp(fyll vannflasker med kokt vann fra naturen når dere trenger vann senere), pulverkaffe, snurring, sjokolade(100 grams mørk sjokolade), liggeunderlag, telt/presening, myggspray, pinsett, kart, kompass, plaster, enkeltmannspakke, sårrens, gel til brannsår, sportstape, gnagsårplaster.. kommer ikke på noe mer i farta..

Lenke til kommentar
Hva slags mat har man med?

Hvis man ikke skal gå over berg og dal og må tenke vekt/volum er det vel å ta med det man liker.

På mine fjelltur(er) i sommer kommer jeg til å ta med spekemat, flatbrød og potetstappe (pose). Havregryn med rosiner til frokost kanskje. Tomatsuppe med makaroni, litt godt med no varmt.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar

Ta med mat som er tørr eller frysetørket så slipper du å bære på den ekstra vekten av vannet i maten.

Suppeposer, potetmos med melk, havregryn, ris, spekemat, nøtter, tørket frukt, snurring og eventuelt poser med frysetørket middag(REAL Turmat). Bare å velge ut hva man liker og ta med så man har mat til alle dagene. Ta også med pulverkaffe og sjokolade :)

Lenke til kommentar

Min liste for 3-7 dagers tur:

- Felt-rasjoner (Heldags)

- 1 x makaroni-pakke

- 3 x pakker med tomatsuppe

- Stormkjøkken (1-2 liter rødsprit)

- Havregryn

- Gammel Dansk / Jäger

Kniv

Fiskestang

Telt (valgfritt nå)

Sovepose (valgfritt)

Mygg-middel (Eurax)

Lenke til kommentar

Stomkjøkken. Frysetørket mat, altså posefaenskap. Salt / pepper. Primus. Par flasker med rødsprit. Sjokolade. Pulverkaffe. Snus. Røyk. Helflaske Jameson. Kniv. Fiskestand. Sluker tilpasset vannet. Kamera. Førstehjelpskrin. Myggmiddel. Salve mot kløe (Eurax). Kart. Kompass. Gode sko. Gode sko. Gode sko... og... gode sko.

God tur! :9

Lenke til kommentar

Nå kom jeg nettopp hjem fra en kort fjell-tur, og kan dele litt av mine opplevelser.

1: Uansett om det regner eller ei; sett opp teltet med en gang dere kommer til telt-plassen. Mao ikke vent til etter dere har åpnet jägermeisteren. (PS: Ikke drikk rødsprit)

2: Sett teltet en plass der vannet ikke renner forbi/samler seg opp. Bedre med litt for mye vind enn litt for mye vann! ;)

3: Del på vekten. Når vi nå var på tur så var det jeg som bærte mest, mens ene fyren ikke bærte noenting i det hele.

4: Stormkjøkken. Husk nok rødsprit. Dette er veeeeeeeldig viktig. Og husk å pakke inn fyrstikkene jævla godt! Ingen fyrstikker/lighter, ingen varm mat. Det suger innmari hardt.

5: Ikke bær med deg 7 kilo brus slik som vi gjorde. Ta heller med noe saft hvis du ikke liker fjellvann (smaker ypperlig, spør du meg. Husk å finne det i en bekk med rennende vann).

6: Husk å gå skikkelig på do en gang i blandt. Det suger å gå og måtte holde inne driten... :p

7: Og så bør du kanskje ta med et håndkle og en badebukse hvis du skal bade... ;)

Lenke til kommentar

Bortsett fra klær, telt og soveposer såe..:

- Frysetørket mat

- Salt og pepper

- Kokesett med kaffelars + kaffe seff ;)

- Gassbrenner

- Gassflasker

- Leatherman

- Kniv

- Bestikk

- Sunlight såpe (skånsom mot naturen og kan brukes til ALT)

- First Aid Kit (IKKE velg bort denne!)

- Aluminiumsfolie + fjellsmør om du tenker å tilberede fisk

Det hva jeg kommer på i farta :)

Lenke til kommentar

"real turmat" anbefalles, veldig god og enkel mat, bør ha med en pakke eller to selv om dere skal overleve av natturen.

ellers er vekt viktig, vann veier mye, så ikke ta med så alt for mye av det.

rennende bekker i natturen er ren, selv om det er mye sau i området.

husk at det kommer til å regne, så ta med klær/utstyr for det, selv om det er spådd sol og fint vær hele veien.

ta med enkel førstehjelp, plaster duger ikke for annet enn å stoppe plagsom blødninger.

f.eks en pakke eller to med sterilisert bandasje kommer man langt med.

rosiner eller andre ting som gir deg energi raskt kan også anbefalles hvis dere har planer om en litt hardere tur...

og pakk sekken GODT, det har utrolig mye å si når du går.

tunge ting skal mot ryggen, ca midt i en vanlig sekk.

like mye vekt på høyre og venstre side av sekken.

ha saker du kan få brukt for lett tilgjengelig.

ellers har det kommet mye gode tips her, alt etter hva av planer du har for turen utenom å slappe av så finner du stort sett det du trenger i tråden her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...