exmx Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg vurderer å ta steget fra Olympus E-420 til Nikon D90 (Får det nytt for 7500kr /m 18-150mm linsen) en av dagene. Samtidig har jeg veldig lyst på en macrolinse som egner seg bra til å ta bilder av innsekter, blomster osv. Jeg har ikke særlig peiling når det kommer til macrolinser, så det hadde vært veldig greit om dere kunne anbefalt meg et objektiv, og hvorfor jeg burde kjøpe den. Takk på forhånd Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Sigma sin 150mm er hvertfall super til innsekter, til blomster syns jeg 150 blir litt langt, da liker jeg bedre noe rundt 60. Selv har jeg Tamron sin 90mm, og må si den er en fin mellomting. Innsekter er en utfordring (det er det nok uansett egentlig), men det går egentlig helt greit. Sigma har en 105mm om du også brurde se på. Ellers er Nikon sin 60mm noe sånt som tilnærmet perfekt når det kommer til optisk ytelse. Lenke til kommentar
exmx Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Sigma sin 150mm er hvertfall super til innsekter, til blomster syns jeg 150 blir litt langt, da liker jeg bedre noe rundt 60. Selv har jeg Tamron sin 90mm, og må si den er en fin mellomting. Innsekter er en utfordring (det er det nok uansett egentlig), men det går egentlig helt greit. Sigma har en 105mm om du også brurde se på. Ellers er Nikon sin 60mm noe sånt som tilnærmet perfekt når det kommer til optisk ytelse. Takk for svaret. Syntes Sigma 105mm høres veldig interessant ut. Denne her du tenkte på? https://prisguiden.no/product.php?product...9&cat_id=24 Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR (puh) er vel også verdt en titt. Intern fokus er ofte ganske så nyttig, slipper å veive ned insekter med frontelementet. I likhet med Arbakadarba har jeg en Tamron 90mm selv. Fungerer veldig godt, og ikke noe å si på den til prisen, i hvertfall. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Nikon 105mm f/2.8 VR skal man heller ikke undervurdere. Koster litt, men er også bra som en "mellom-makro". Eneste minus er at utsnitt endrer seg ved fokusjustering (ved 1:1), så kan være en utfordring på stativ. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Ja, jeg har ikke prøvd det selv, men jeg har sett at det leverer. Du kan jo sjekke litt av bildene til Ingard her på forumet. Vet han bruker det objektivet en del. Edit: Snakker om Sigma 105 altså. Ellers er jeg enig i at Nikon sin 105 også er helt super, men det er litt dyrere. Endret 26. juni 2009 av Arbakadarba Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Eneste minus er at utsnitt endrer seg ved fokusjustering (ved 1:1), så kan være en utfordring på stativ.Hvis man endrer fokus så endrer man gjerne forstørrelsen også, og dermed utsnittet. Dette gjelder alle makroobjektiver, selv om ikke alle endrer brennvidde slik som en del IF-makroer gjør. Så hvis man velger forstørrelse med fokusringen først, og så beveger kameraet for å treffe riktig med fokusplanet vil dette problemet omgås. Makroskinne kan da være greit hvis man benytter stativ. Edit: Omformulert Endret 26. juni 2009 av k.n.b Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Eneste minus er at utsnitt endrer seg ved fokusjustering (ved 1:1), så kan være en utfordring på stativ.Det kan det, men de fleste av makroene som går til 1:1 oppfører seg vel likt (så det er ikke noe som trekker ned for denne sammenliknet med andre mener jeg). AF-S 60mm f/2.8 micro og AF-D 200mm f/4 micro har vel ikke denne effekten (i det minste ikke i like stor grad). Edit: Nikon sitt 200mm macro koster et sted mellom 15.000 og 20.000 så muligens det er en sammenheng her. Skal ha en vakker dag Forøvrig er uten tvil AF-S 60mm en skjult juvel blant Nikon-objektivene. Optisk tilnærmet feilfritt og generelt sett en glede... merkelig at flertallet ikke ser nærmere på dette. Endret 26. juni 2009 av TGB Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 AF-S 60mm f/2.8 micro og AF-D 200mm f/4 micro har vel ikke denne effekten (i det minste ikke i like stor grad).Det er nok der hunden egentlig ligger begravet (i like stor grad). De fleste makroobjektivene endrer brennvidde ned mot 1:1, men på AF-S 105mm VR endres brennvidden mer drastisk. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 AF-S 60mm f/2.8 micro og AF-D 200mm f/4 micro har vel ikke denne effekten (i det minste ikke i like stor grad).Det er nok der hunden egentlig ligger begravet (i like stor grad). De fleste makroobjektivene endrer brennvidde ned mot 1:1, men på AF-S 105mm VR endres brennvidden mer drastisk. Testet akkurat på AF-S 60mm f/2.8 micro, utsnittet endret seg minimalt, men det var noe endring. Så k.n.b., du har helt 100% rett Lenke til kommentar
exmx Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Så en macrolinse til D90 som ikke blir en flaskehals vil koste meg rundt 4000 kr? :S Lenke til kommentar
arela Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Nå har jeg ikke hørt/sett den du får med D90, men skal du ha dedikert makro objektiv med autofokus, så må du nok regne med ca 4000 ja. Personlig er jeg ikke så opphengt i at det skal være et "rent makroobjektiv", og jeg har tatt minst like mange gode nærbilder med f.eks en zoom med makrofunksjon, mellomringer etc, som med mine makroobjektiver. Det er først når du ikke får til det du vil, at du bør se deg om etter andre løsninger. Lenke til kommentar
exmx Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Nå har jeg ikke hørt/sett den du får med D90, men skal du ha dedikert makro objektiv med autofokus, så må du nok regne med ca 4000 ja. Personlig er jeg ikke så opphengt i at det skal være et "rent makroobjektiv", og jeg har tatt minst like mange gode nærbilder med f.eks en zoom med makrofunksjon, mellomringer etc, som med mine makroobjektiver. Det er først når du ikke får til det du vil, at du bør se deg om etter andre løsninger. Ok. Kjøper "Nikon D90 m/AF-S DX 18-105mm VR". Så kanskje jeg skal prøve den litt før jeg kjøper meg et nytt objektiv Takk for hjelpen alle sammen! Lenke til kommentar
arela Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Ok, så det var 18-105mm VR. Den har "Maximum reproduction ratio" 1:5 Det vi si at 125mm (24mm sensor x 5) er det minste objektet som vil dekke hele sensoren. Tar du bilde av ei rose, så vil den dekke omtrent hele bildet. lykke til Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Du kan jo se etter brukte Nikon AF 60mm Micro, er ikke så veldig dyre. Men personlig ville jeg ha spart til 60mm AF-S Micro, er antakelig det neste objektivet jeg skaffer meg ihvertfall. TGB: Var det noe forskjell mellom endring av utsnitt når du fokuserer på D3 kontra D300 (er det "verre" på D3 liksom)? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Du kan jo se etter brukte Nikon AF 60mm Micro, er ikke så veldig dyre. Men personlig ville jeg ha spart til 60mm AF-S Micro, er antakelig det neste objektivet jeg skaffer meg ihvertfall. TGB: Var det noe forskjell mellom endring av utsnitt når du fokuserer på D3 kontra D300 (er det "verre" på D3 liksom)? Effekten blir naturligvis noe større på FX vs DX. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå