brukervennlig Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Hei, Oppdager til stadighet at det er nye mailer som er markert som lest i min Outlook. Har en smarting som jobber her i vår lille organisasjon på kveldstid og som faktisk kan ha interesse av å snoke. Han er en slags IT-guru vi benytter. Før jeg sparker ham på hue og ræva ut så kunne jeg tenke meg å få det bekreftet om det er ham. Er det noe sted på min data som jeg kan sjekke for å se om noen har vært inne og lest mine mailer eller brukt min datamaskin når jeg ikke har vært til stede? Takker for svar Lenke til kommentar
Kris Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Sett opp et kamera? Eller la fraps/hypercam filme skjermen din i noen dager og ser om noen bruker den? Lenke til kommentar
Fikseren Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Sett opp et kamera? Eller la fraps/hypercam filme skjermen din i noen dager og ser om noen bruker den? fraps? Ja det vil jo ikke "it-guruen" merke når harddisken jobber å styrer for å lagre filmen. eller bare generellt at fraps ligger å vises som ikon nede i systemfeltet.. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Så sett opp et kamera. Og hvis han ser at fraps er oppe avslutter han det sikkert og da vet jo TS at han har vært på PC-en? Lenke til kommentar
formann Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Bruker du Active Sync på mobil? Tømmer du alle meldingene i innboks? I så fall vil den første meldingen som kommer inn bli merket som lest. Lenke til kommentar
brukervennlig Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Takk for kjappe svar Tror ikke en kameraløsning vil fungere her, men et smart råd @fagmann, nei jeg leser ikke mailene andre steder enn på dataen. Men finnes det ikke noen "loggegreier" på maskinen som jeg kan se i? Se f.eks. om noen har bruk den når jeg ikke satt der altså. Er dessverre ikke helt nerd, så jeg må ha litt hjelp. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Send et par e-poster til deg selv hvor du skriver noe som kanskje kan være interessant for han å lese som emne for e-posten. Som innhold skriver du: Hei (Navnet hans) Jeg har hatt en mistanke om at du har snoklest e-posten min. Dersom du leser denne har du følgelig sparken ettersom du ikke har noe i min e-post innboks å gjøre. Gratulerer. Eller en variasjon av overnevnte etter at du har verifisert at han snoker. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Du burde uansett sikre outlook eller hele datamaskinen med et passord, f eks i bios eller windows login, du vet jo ikke hva som skjer i framtiden selvom han er ute.. Jeg tror ikke det er noen mate og finne ut av at det var han, men nar emailen er markert lest er jo det bevis. Lenke til kommentar
formann Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Men finnes det ikke noen "loggegreier" på maskinen som jeg kan se i? Se f.eks. om noen har bruk den når jeg ikke satt der altså. Er dessverre ikke helt nerd, så jeg må ha litt hjelp. Har du passord på brukerkontoen din? Om noen logger på maskinen, så vil det bli lagret i Security loggen. Start > Kjør "eventvwr.msc" Under security ser du om og når noen har logget på. Lenke til kommentar
brukervennlig Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 @formann, ser jeg kalte deg @fagmann tidligere (og kanskje med rette). Det var vel noe slikt som dette jeg tenkte på ja. Det skal prøves så fort jeg er på jobben igjen. Forslag ala å sende mailer til meg selv og sånn er på en måte greit, men det er ikke alltid så lett in real life. Dessuten så bør vi kunne dokumentere at dette har skjedd over tid. Tar gjerne i mot flere forslag fra skarpe hoder Lenke til kommentar
formann Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 @formann, ser jeg kalte deg @fagmann tidligere (og kanskje med rette). Det var vel noe slikt som dette jeg tenkte på ja. Det skal prøves så fort jeg er på jobben igjen. Forslag ala å sende mailer til meg selv og sånn er på en måte greit, men det er ikke alltid så lett in real life. Dessuten så bør vi kunne dokumentere at dette har skjedd over tid. Tar gjerne i mot flere forslag fra skarpe hoder Ja, jeg driver i faget En annen ting du kan prøve, er en keylogger. Dette er software jeg aldri har hatt behov for å bruke selv, så jeg kan ikke gi deg noen råd ang. hva som funker best, men jeg fant en som tilsynelatende er midt i blinken for deg. http://www.spyarsenal.com/familykeylogger/ Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Du sier ikke noe om hvilken mailserver du bruker. En intern Exchange server? Ekstern POP/IMAP server? Hvis han har tilgang til mailserveren, gidder han garantert ikke å gå fysisk til maskinen din for å lese, holder med å logge seg på mailserveren. I så tilfelle må det gjøres en ekstern audit fra 3.part som først må aktivere logging på mailserveren og så vente litt og hente ut data dersom det er noe å hente. Vet PriceWaterHouseCoopers har folk som gjør sånne ting. Ellers er det mange mer eller mindre jalla sikkerhetsselskaper som kan kun brannmur/firewall og lite om de innerste komponentene av OS/software som ofte er langt mer interessant enn en firewall logg i sikkerhetssammenheng. Jeg antar at du eventuellt vil forberede en oppsigelse som også holder vann rent juridisk og da må et 3.parts firma inn i bilde for å sikre deg som arbeidsgiver juridisk. Ihvertfall så lenge du ikke har andre i organisasjonen som har kunnskap og kompetanse til dette. Skulle du ta feil i dine mistanker og du konfronterer han med en påstand som ikke kan juridisk og vitenskapelig holder mål, kan han saksøke deg for usaklig oppsigelse. Lenke til kommentar
brukervennlig Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 Nå begynner det å likne noe her ja. Det er helt klart superviktig å ha alt det juridiske på plass. Denne saken dør hen om jeg ikke kan bevise noe hundre prosent. Må nesten få lov å sjekke dette med Exchange server, er søren meg ikke sikker (sier litt om mitt kunnskapsnivå kanskje ). Tipset om PriceWaterHouseCoopers er bra! Det skal bli fulgt opp om alt ligger til rette for det. Takk for hjelp så langt Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Oppdager til stadighet at det er nye mailer som er markert som lest i min Outlook. Har en smarting som jobber her i vår lille organisasjon på kveldstid og som faktisk kan ha interesse av å snoke. Han er en slags IT-guru vi benytter. En "IT-guru" kjenner helt sikkert til muligheten for å høyreklikke, og velge "marker som ulest".. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 En "IT-guru" kjenner helt sikkert til muligheten for å høyreklikke, og velge "marker som ulest".. Det tror jeg og. brukervennlig: Kan du ikke bare skifte passord? Lenke til kommentar
brukervennlig Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Nå føler jeg meg superdum her. Skulle gå inn og endre passordet i e-postsystemet slik som noen anbefaler her. Men jeg finner ikke ut hvor jeg skal gjøre det. Tittet i Verktøy-menyen og på alle mulige undermenyer der, men fant ikke noe om passord. Ringte guruen vår, men han sa at jeg for all del ikke måtte skifte passord for da ville jeg få trøbbel med å komme inn fra en bærbar som han skal sette opp for meg...... 1. Hvoran skifte man passord i Outlook (ja, vi har en server hvor mailen hopper inn og ut - ikke spør meg mer om den) 2. Om jeg skulle ha skiftet passord et sted, vil det da bli umulig å koble seg til fra en bærbar mot samme serveren? Skjønner ikke dette her jeg Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Det er naturligvis ikke noe problem å endre passord for så å oppdatere alle e-postklientene du bruker med nytt passord. Men dersom du må ha hjelp til dette av guruen deres så er du like langt. Passord endres uansett som regel ikke i e-postklienten(med mindre du bruker en webmail-løsning). Det du gjør er å vente til den nye laptoppen din er kommet, ferdig konfigurert og satt opp med e-posten din. Så ringer du til e-postleverandøren deres og ber om å få endret passordet ditt. Da vil e-postklientene du bruker feile ved neste sjekk av e-post, og spør deg etter nytt passord. Da er det bare for deg å skrive inn dette og huke av for husk passord. Da vil du ha endret passord og samtidig holdt den mistenkte utenfor loopen. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Ringte guruen vår, men han sa at jeg for all del ikke måtte skifte passord for da ville jeg få trøbbel med å komme inn fra en bærbar som han skal sette opp for meg...... Det er bare noe han sier for hvis du endrer passord kommer han ikke inn på mailen din lenger. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Noen som har hørt om noe som heter keylogger? Og ja, det er lovelig så lenge du legger den inn på din egen pc. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Jeg kan ta jobben for han?.. xD I så fall, kan jeg love deg at jeg ikke kommer til å lese noen av e-postene dine så lenge du ikke vil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå