Gå til innhold

Kan jeg bli russ 2010?

bras248

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge ut denne tråden men:

Jeg har gått på videregående skole (Bygg og Anleggsteknikk) i 2 år og nå er jeg lærling. det jeg lurte på er om, kan jeg bli rød russ i lærling tiden min, altså det første året jeg er lærling.? Om det går, hva må jeg eventuelt gjøre for å bli det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei du blir rødruss kun hvis du har gått 3 år og fått studiekompetanse.

men det er ikke ulovlig å kjøpe seg russeklær og bli med på feiringa.

om du får logga deg inn på russ.no, lagd russekort, bestilt russelappen for å bli med på de store russetreffene vet jeg ikke...

men det er fullt lovlig å bli med å feire og 'være' russ likevel :)

Lenke til kommentar
nei du blir rødruss kun hvis du har gått 3 år og fått studiekompetanse.

men det er ikke ulovlig å kjøpe seg russeklær og bli med på feiringa.

om du får logga deg inn på russ.no, lagd russekort, bestilt russelappen for å bli med på de store russetreffene vet jeg ikke...

men det er fullt lovlig å bli med å feire og 'være' russ likevel :)

Mener du tar feil her. Grunnen er at hvis du har tatt allmenn-påbygg får du studiekompetanse, ergo de som har studiekompetanse blir rød eller blåruss.

Lenke til kommentar

vel, dere har begge litt feil her.

man kan bli russ etter 3 år på skole, uten å ha fått studiekompetanse.

f.eks hudpleiere, mediedesignere osv, som bare får fagkompetanse blir også russ.

ja, du kunne blitt svartruss andre året på skolen, men ikke når du går i lære :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt gammel tråd men what the hell:

Du kan bli russ når du er lærling.

Det står til og med i FAQ'en på russen.no

Har ikke så veldig mye info om dette, men hvis du søker på nettet etter russ og lærling så finner du litt info.

Lykke til og håper du blir russ og får feiret russetiden sammen med dine kamerater!

Endret av AeroX
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan vel bli adoptert inn av russepresidenten, eventuelt sende mail til russestyret i norge og oppgi en god grunn til at nettopp du kan få være russ dette året. De pleier å være snille på det og la folk som går i læra få bli russ. Usikker på om du får bli rød/blåruss, men i allefall svart ;)

Lenke til kommentar

Fra gammalt av så blir du svart russ etter to år på yrkesfaglig. Raud russ er for allmen og idrettslinja, blå russen er økonomi og grønn er landbruks linja eller kva det no heiter.

Men eg trur faktisk at det var noke nytt styr på gang no i fjor slik at du kan velge farge heilt uavhengig av studielinje. Sjølv synest eg at dette blir veldig dummt og at det ødelegger litt av poenget med forskjellige farger, men det er visstnok slik. Har ingen kilder på dette så eg håper nokre andre tar seg tid til å leite fra kilder.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...