bras248 Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Visste ikke helt hvor jeg skulle legge ut denne tråden men: Jeg har gått på videregående skole (Bygg og Anleggsteknikk) i 2 år og nå er jeg lærling. det jeg lurte på er om, kan jeg bli rød russ i lærling tiden min, altså det første året jeg er lærling.? Om det går, hva må jeg eventuelt gjøre for å bli det? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Nei, det kan du ikke. Du kunne vært russ dette året (2. vgs). Endret 26. juni 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
bras248 Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Helt sikker på at jeg ikke kan det?.. Alle vennene mine blir russ dette året.. er litt kjipt om jeg ikke kan fordi jeg er lærling.. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Yeap, hadde samme opplegget selv dette året. Alle vennene mine var russ, men ikke jeg ettersom jeg går i lære... Lenke til kommentar
Pettypelle Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 skulle du blitt russ i 2010 måtte du gått almennpåbygning. Rødruss blir du kun når du har gått 3 år på vgs. (det vil si at du må fullføre 3 år almenn eller 2 år yrkesfag så 1 år almennpåbygning) Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 nei du blir rødruss kun hvis du har gått 3 år og fått studiekompetanse. men det er ikke ulovlig å kjøpe seg russeklær og bli med på feiringa. om du får logga deg inn på russ.no, lagd russekort, bestilt russelappen for å bli med på de store russetreffene vet jeg ikke... men det er fullt lovlig å bli med å feire og 'være' russ likevel Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 nei du blir rødruss kun hvis du har gått 3 år og fått studiekompetanse.men det er ikke ulovlig å kjøpe seg russeklær og bli med på feiringa. om du får logga deg inn på russ.no, lagd russekort, bestilt russelappen for å bli med på de store russetreffene vet jeg ikke... men det er fullt lovlig å bli med å feire og 'være' russ likevel Mener du tar feil her. Grunnen er at hvis du har tatt allmenn-påbygg får du studiekompetanse, ergo de som har studiekompetanse blir rød eller blåruss. Lenke til kommentar
sinusitis Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 vel, dere har begge litt feil her. man kan bli russ etter 3 år på skole, uten å ha fått studiekompetanse. f.eks hudpleiere, mediedesignere osv, som bare får fagkompetanse blir også russ. ja, du kunne blitt svartruss andre året på skolen, men ikke når du går i lære Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Og det er da også nevnt tidligere i tråden sinusitis Lenke til kommentar
AeroX Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Litt gammel tråd men what the hell: Du kan bli russ når du er lærling. Det står til og med i FAQ'en på russen.no Har ikke så veldig mye info om dette, men hvis du søker på nettet etter russ og lærling så finner du litt info. Lykke til og håper du blir russ og får feiret russetiden sammen med dine kamerater! Endret 9. september 2009 av AeroX Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Jeg var rødruss etter 2 år på Videregående ( Elektro ) og russ igjen ( ja skyt meg ) når jeg gikk neste året på Almenn Påbygg. Fikk russelappen begge gangene osv. Lenke til kommentar
iKent Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Du kan vel bli adoptert inn av russepresidenten, eventuelt sende mail til russestyret i norge og oppgi en god grunn til at nettopp du kan få være russ dette året. De pleier å være snille på det og la folk som går i læra få bli russ. Usikker på om du får bli rød/blåruss, men i allefall svart Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Fra gammalt av så blir du svart russ etter to år på yrkesfaglig. Raud russ er for allmen og idrettslinja, blå russen er økonomi og grønn er landbruks linja eller kva det no heiter. Men eg trur faktisk at det var noke nytt styr på gang no i fjor slik at du kan velge farge heilt uavhengig av studielinje. Sjølv synest eg at dette blir veldig dummt og at det ødelegger litt av poenget med forskjellige farger, men det er visstnok slik. Har ingen kilder på dette så eg håper nokre andre tar seg tid til å leite fra kilder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Alt er lov lol Lenke til kommentar
Gayatri-mantra Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Alt er lov lol Virket egentlig som han stort sett ikke hadde noe å gjøre på Lenke til kommentar
Skunkish Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Gammel tråd men spør alikevel. Jeg går vg1 på bygg og anlegg, er det mulig å være russ når jeg går første året i læra i stedet for etter vg2 på vgs? Er jo døvt å være 17 når man er russ, kommer ikke inn på feiringer med 18 års grense osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå