Gå til innhold

Oppsett til musikkdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leser du PCpro? Der anbefaler de komponenter til "musikeren" for å få en stille pc med gode lyd og multimediamuligheter. Tilsvarende til "overklokkeren" og "spilleren". Bare les eller få tak i et eller annet nummer av PCpro, så finner du det du trenger!

Lenke til kommentar

Noen tips:

- Skaff deg en HD med så lav søketid som mulig (gjerne SCSI, eller en 10k RPM SATA HD). Og har du råd så kjøp flere harddisker og kjør RAID 1+0

- Kjøp et nForce 2 hovedkort hvis du får sjansen (doble minnekanaler er en fordel pga. økt båndbredde)

- Kjøp så mye og rask RAM som du har råd til (eller som hovedkortet ditt støtter) og bruk de doble minnekanalene

- Skaff et rimelig bra skjermkort (et Matrox eller noe). For du vil ikke at skjermkortet skal senke ytelsen på systemet når du f.eks. bruker Cubase el. lign.

Det var det jeg kom på i farten. Håper det hjelper.

Edit: Når det gjelder valg av CPU så er det nærmest et spørsmål om hvor mange penger du har å kjøpe for. AMD gir definitivt mest for pengene.

Og når det er snakk om Dual CPU systemer så blir det fort dyrt. Så derfor anbefaler jeg deg (hvis du ikke har masse penger) å kjøpe et socket A nForce 2 hovedkort og en Barton CPU fra AMD.

Lenke til kommentar

Asus A7N8X er best til lyd, rett og slett fordi det er stabilt (litt kjekt når man har diverse projekter på gang), og har en god pci-buss med STOR båndbredde, pluss mulighet for SATA og RAID (hvor man kan ha særdeles raske harddisker som er kjekt å ha ved f.eks flerkanals-opptak i 24/96).

Amd er best om man bruker mye plug-ins, de arbeider rett og slett bedre med dem og tåler å ha mange flere plug-ins gående på en gang.

Når det gjelder lydkort, så kan man ikke spare om musikk-mekking er tingen, dersom du kjøper pc til mange tusen, så er det litt teit å spare på det du skal bruke, nemlig lydkortet...

Selv bruker jeg et par Creamware-lydkort (priser på Creamware er fra 4200kr til 41500kr)..

Er sikkert mange flere lydkort som er billigere og gjør samme nytte, men en ting må man vite om lydkort som er laget for musikk-mekking; plug & play er ut, det er ikke bare å putte det inn og begynne å bruke det, er som regel endel instillinger og funskjoner man bør lære...

Sjekk www.procom.no for en veldig bra samling av proff-lydkort.

Trenger du et proff-lydkort?

Svar: Ja

Det er kjekt å ha pga lav latency, latency vil si den tiden det tar fra du f.eks trykker på et midi-keyboard til lyden faktisk blir spilt av, eller evn't fra da lyden blir spilt av i et program, til den når en effekt du bruker og ut igjen.

Jeg kjører med 1ms latency om jeg vil, de fleste ikke-proff lydkort opererer på kanskje 14ms, og det holder ikke.

Hardware basert ASIO-støtte er også et must...

MEN, dersom du bruker program som Reason eller Fruityloops eller lignende, så er latency litt mindre viktig, siden all lyd-data er i samme program.

Men fortsatt så kan ikke et Creative lydkort måle seg med et pro-lydkort når det gjelder lydkvalitet.

Ehm.. fortell mer om hvilke program du bruker.. så kanskje jeg kan hjelpe mer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...