lysbryter Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Delvis som en huskeliste for meg selv, og delvis på grunn av mange henvendelser fra venner om hvor treg PC'n etter hvert hadde blitt etc, bestemte jeg meg for å lage en liste. Jeg savnet dessuten en samlet oversikt over noe slikt, så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det selv. Men en slik liste kan jo alltid bli bedre - så hvorfor ikke spørre ekspertene på hw-forumet. Ta en titt, og kom gjerne med tilbakemeldinger. NB! Jeg ønsker selvsagt ingen ny endeløs diskusjon om hva som EGENTLIG er best av Win XP og 2k etc. Jeg synes dette var en god idé, så hjelp meg med å lage en bra side! Lenke til kommentar
atrax Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Når det gjelder ytelse, er det ikke så lurt å kjøre windows update egentlig...de fleste av patchene derfra er for å tette sikkerhetshull, og dette kan føre til at maskinen går generelt treigere. Spesielt 'Hotfix Q811493' bør du unngå. Sjekk http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...ighlight=811493 Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 8. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2003 Når det gjelder ytelse, er det ikke så lurt å kjøre windows update egentlig...de fleste av patchene derfra er for å tette sikkerhetshull, og dette kan føre til at maskinen går generelt treigere. Spesielt 'Hotfix Q811493' bør du unngå. Sjekkhttp://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=110862&highlight=811493 Takk. La inn en notis om dette, som rammer en del PC-brukere men ikke alle, under punkt 4. Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Husholdningstips 1: Lag en grunn-installasjon med den programvaren og de driverne du trenger til vanlig, og minst mulig unødvendige ting. Lag en image (Drive Image, Norton Ghost e.l) av partisjonen med windowsdrivereprogramvare, legg dette imaget på annen partisjon + backup til cd-r. Hvis ting går galt eller maskinen blir ustabil: ta backup av mailbookmarks o.l på systemdisken og gjør en image restore. Hey presto, god maskin igjen. Tar 5 minutter kontra et par timer for vanlig win-reinstall. Har selv spart et par kvelder på dette... Husholdningstips 2: Defrag hd'en med jevne mellomrom, en gang i uka skulle sikre at det er kjapt unnagjort hver gang. :smile: Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Husholdningstips 1:Lag en grunn-installasjon med den programvaren og de driverne du trenger til vanlig, og minst mulig unødvendige ting. Lag en image (Drive Image, Norton Ghost e.l) av partisjonen med windowsdrivereprogramvare, legg dette imaget på annen partisjon + backup til cd-r. Hvis ting går galt eller maskinen blir ustabil: ta backup av mailbookmarks o.l på systemdisken og gjør en image restore. Hey presto, god maskin igjen. Tar 5 minutter kontra et par timer for vanlig win-reinstall. Har selv spart et par kvelder på dette... Husholdningstips 2: Defrag hd'en med jevne mellomrom, en gang i uka skulle sikre at det er kjapt unnagjort hver gang. :smile: det er et MEGET godt tips! regelmessig backup av sånne småfiler som mail, favoritter i IE, og andre ting, er veldig gøy Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 XP-Antispy burde også installeres for å blant annet fjerne windows sine egne spyware greier ... Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 kul sie, grei info om fremgangsmåte ved ny installering. PC går tregt sier du...vel, min mening er at alle pc'er blir treigere over tid uansett hvor fort de går..det er sånn psykologisk greie tror eg... Vet ikke om du ønsker tips på hardware fronten åsså....så ut som software er det du fokuserer på. Eg har ikke noen gode tips på software fronten egentlig. Jeg tror det er mye du kan forandre med tweak og å unngå visse patcher og titte på den blackviper sia....men med slike forrandringer så blir et system åsså lett ustabilt. Hardware tips: Minne er kult, jo mer jo bedre, men det holder med 1gig som max...tror ikke du trenger mer. Sikte mot DDR minne er jo kult, jo raskere jo bedre. Dette kan innebære ønske om hovedkort forrandringer åsså. Hørt mye skryt om den siste NForce2 saken som billig og bra. Jeg mangler tips om intel, men andre har sikkert kule forslag. CPU er åsså kult å bytte til bedre. Har du lite plass på harddisken så er en ny en ønskeligt, å ha minst 2 disker er nesten et krav. Raid kan også være kjekt å ha. Skjermkort, viss du spiller/modelerer eller begår grafikk så er det bra med et godt skjermkort. Masse minne på skjermkort er bra, og en bra GPU på den. Det eneste som får maskinen til å gå fortere egentlig er hardware forrandringer, men de koster penger, penger har vi liiiiiiiite av. Men eg ville ha fokusert på den lista i den rekkefølgen de står. Viss grafikk er viktig, da ville eg ha prioritert skjermkort mye mer, men ellers så kan det ligge på bunn. Ellers...ikke installer for mange programmer. Veldig mange skal "bare" prøve en masse ting, eller "må ha" masse på maskinen. slikt treger ned. Noen har jo fylt opp hele startmenylinja nederst med masse ikoner, det er jo et godt tegn på at det ikke er så rart at det går tregt. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 9. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2003 Takk for gode tilføyelser! Jeg har lagt det til og oppdatert sida nå. Darkslayer: Det er først og fremst programvare jeg har fokusert på ja. Skal omredigere sida senere, vaske språket litt og gjøre ting mer oversiktlig. Har vært litt utilgjengelig før i dag - har satt inn mitt nye hovedkort og minne (se signatur) og reinstallert Windows. Brukte faktisk lista som huskeliste selv. Blir bra når jeg får ny prosessor ja. En skam å kjøre en Palomino på det nye hovedkortet mitt! Edit: Kanskje jeg skal legge til litt mer om codecs... Hva synes dere om følgende utgangspunkt: Installer DivX, Xvid og ffdshow... og kanskje ikke mer i første omgang? Har blanda erfaringer med codec packs osv... Kan jo ev. legge ut noe om Gspot (program som forteller deg om du har riktig codec til enhver videofil) Lenke til kommentar
masoval Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Husholdningstips 1:Lag en grunn-installasjon med den programvaren og de driverne du trenger til vanlig, og minst mulig unødvendige ting. Lag en image (Drive Image, Norton Ghost e.l) av partisjonen med windowsdrivereprogramvare, legg dette imaget på annen partisjon + backup til cd-r. Hvis ting går galt eller maskinen blir ustabil: ta backup av mailbookmarks o.l på systemdisken og gjør en image restore. Hey presto, god maskin igjen. Tar 5 minutter kontra et par timer for vanlig win-reinstall. Har selv spart et par kvelder på dette... Hvordan gjøres dette? (steg for steg) Edit: med Norton Ghost Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg mener at Adware er en bedre løsning en spybot programmet. Vet ikke om spybot programmet oppdaterer seg selv over nettet ? Det er jo veldig kjekt for å kunne få med seg det nyeste. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 Nå har jeg oppdatart huskelista mi. Kom gjerne med nye tilbakemeldinger. Jørgens datatips Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Alltid ha den innebygde brennmuren fra MS aktivert, for da er du sikker på at du alltid har noen sikkerhet mot inngående trafikk. Ellers så kan det komme en hel del dritt på oppstart når du har innstallert mye, så Start-->Kjør-->msconfig-->På startup. Da kan du rense opp det v dritt som starter med pcen, husk å sjekk banen til filen før du fjerner haken, for det kan være noen annet enn det du tror. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Veldig bra sjekkliste! Det eneste jeg savner, og som mange ofte feiler på, er i forbindelse med re-installering av Windows... Nemlig hva bør jeg huske på FØR jeg ev. formaterer på nytt... Ser at du tar utgangspunkt i en ny-innstallering, men siden forslagene har potensiale, hvorfor ikke gjøre de komplette: 1. Backup av Mine Dokumenter (Om de ligger på C:) 2. Backup av Mine Favoritter 3. Backup av E-post (Eksport til .PST) 4. Lag liste over HW 5. Sjekk for nyeste drivere/BIOS etc. før ev. reinstallering og lagre på et område som ikke formateres 6. Sjekk at alle installasjonsprogrammer, CD'er etc. er tilgjengelige... ...osv... Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Delvis som en huskeliste for meg selv, og delvis på grunn av mange henvendelser fra venner om hvor treg PC'n etter hvert hadde blitt etc, bestemte jeg meg for å lage en liste. Jeg savnet dessuten en samlet oversikt over noe slikt, så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det selv. Men en slik liste kan jo alltid bli bedre - så hvorfor ikke spørre ekspertene på hw-forumet. Ta en titt, og kom gjerne med tilbakemeldinger. NB! Jeg ønsker selvsagt ingen ny endeløs diskusjon om hva som EGENTLIG er best av Win XP og 2k etc. Jeg synes dette var en god idé, så hjelp meg med å lage en bra side! God ide! Skal sende noen forslag... Lenke til kommentar
HansArne Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) Et tips du ikke har med: Sku av forhånds visning i outlook hvis du bruker det som mail program. Da hindrer du at diverse koder blir kjørt hvis det er noen ulumskheter i mailen. Endret 14. februar 2004 av HansArne Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) Takk for tilbakemeldinger. Har lagt til mesteparten nå. Skal oppdatere siden skikkelig i løpet av neste uke. Skal blant annet fortelle hva jeg gjør for å kunne gjenopprette systemet etter totalt systempartisjonhavari i løpet av 2-3 minutter. Edit: Her er kortversjonen: Det innebærer blant annet at jeg har Mine dokumenter på en annen partisjon/disk enn systempartisjon C. Mail, Favoritter og annet lagres også her. (ingenting jeg ikke kan unnvære lagres på C). så lager jeg et image av systempartisjonen, som jeg legger på en annen partisjon/disk. Om det blir kræsj, er det bare å speile over imaget, og alle dokumenter, innstillinger etc er up-to-date fordi det lagres et annet sted enn nettopp på C. Endret 22. februar 2004 av lysbryter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå