Gå til innhold

Noen spill krasjer i Vista 64-bit

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ny pc rundt oktober i fjor. Da vi nærmet oss desember begynte de første problemene. Jeg spilte litt counter strike source, og plutselig fikk jeg bluescreen(noen ganger ble skjermen helt grønn, av og til andre farger). Senere ble skjermen fylt med piksler. Fikk hjelp av noen andre til å legge inn de fleste driverene på ny, og reinstallere.

Etter det, så det ut som problemene var løst.

For ikke lenge siden prøvde jeg GTA IV, uten hell. Skjermen ble fylt med piksler igjen, eller så ble skjermen helt svart.I tillegg til at lyden klikket. Den eneste måten var å restarte maskinen. Leste en del på internett, og trudde at det var noe galt med spillet siden mange hadde problem med dette. Slik som dette:gta-iv-freezed.jpg

Litt senere prøvde jeg ett nytt spill, FIFA 09. Da skjedde akkurat det samme igjen. Piksler, eller svart skjerm, og lyd som klikker. Denne gangen er det ikke spillet tror jeg.

Dette skjer ikke hvis jeg bare er på internett eller andre ting. Kun når jeg spiller.

Alle spill krasjer jo ikke. Har spilt både Crysis, GRID og Far Cry 2 uten det har skjedd noe. Sjekker hele tiden om det er oppgraderinger til vista og AVG Antivirus(gratisversjonen). I tillegg til skjermkortet.

Problemet: Noen spill krasjer. Skjermen blir fylt med piksler, eller helt svart. Lyden klikker. Eneste alternativ er å restarte.

Min datamaskin:

2 Samsung SpinPoint F1 500 GB SATA2, 16MB 7200RPM.

1 Intel Core 2 Duo CPU E8500 3,16GHz, socket LGA775,6MB,1333Mhz

1 Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5

2 Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5

1 Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU kjøler

1 Antec Twelve Hundred

1 Crosair Powersupply 750W Black

1 Asus P5Q PRO, P45

Vista 64-bit Home Premium

Er ikke sikker på om det er noe galt med hardwaren eller softwaren, men jeg ville satt veldig pris på om noen av dere kunne fortelle meg hva som kan vær galt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har ikke klokket noe?

Noe lignende har skjedd med meg (har også 4870) da den var klokket fullt ut med CCC, da jeg satte den ned igjen ble alt normalt.

Tror ikke det, vet ikke hvordan jeg gjør det heller :p Men det står noe om CPU overclock 0,21% og bus overclock 0,28-29% i OCCT.

Lenke til kommentar
0.2-0.3%,er ikke overklokking.

Har du siste ver. av occt,hvor du også kan teste gpu og psu.

Kjører pc'en 1 times cpu tester med "Max CPU temp 72.0°C" uten error?

Har du prøvd begge gpu testene?

Vil også si at den rammen du har,er det mange+meg som har hatt trøbbel med,hvis det er den gamle 2.2 volt rammen.Ville prøvd å boote pc'en med memtest86+

Har prøvd begge cpu testene uten error, men fikk bare til å kjøre en test på gpu:occt også den uten noe problem. Etter jeg hadde installert nyeste versjon kom det opp noe med grafikkortet ikke støttet ett eller annet, og kunne derfor ikke kjøre gpu:memtest.

Lenke til kommentar

Jeg er litt sein å svare,fordi tråden var flyttet!

Det ser ikke ut som du har hardware problem,hvor høy temp fikk du på gpu testen?

Wuvahef er inne på noe,du fikk den meldingen fra occt fordi ati driveren din er for gammel..

Prøv den siste,så du for prøvd begge gpu testene,og kanskje det hjelper på krasj i spill også,men husk å avinstaler den gamle først,og restart pc'en før du inst. den nye.

Lenke til kommentar

Fikk en maks temp. på 76, ellers var den på 75. Ligger vel rundt 62 til vanlig (har fjernet støv fra pcen).

Litt merkelig at driveren skal være gammel. Lastet ned nyeste 9.6 for ikke lenge siden. Kan godt legge den inn på ny viss det hjelper.

Lenke til kommentar

Kanskje det blir for varmt.

Gå inn i catalyst control center (høyreklikk på skrivebord)

Hvis du aldri har vært der før, velg advanced på den greia som popper opp.

Gå nederst på ATI Overdrive

Trykk på den hengelåsen, og "lås opp" greiene der

Hak av "Enabl Manual Fan Control", og velg ønsket % greie.

Selv kjører min på 31%.

Lenke til kommentar

Ok,skjønner,jeg trudde ikke du hadde inst. ny driver siden desember.Jeg fikk samme beskjeden fra occt fordi min nvidia driver var for gammel,men det er viktig å fjerne den gamle driveren og restarte før man inst. den nye.

Problemet ditt ligner mest på et gpu problem,men det er litt rart at det bare skjer ved noen spill,og temp er ok,du har ikke anledning til å prøve et annet skjermkort?

Som jeg da tidligere,så stoler jeg ikke på rammen din,hvis det er Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2.2V,den blir presset med occt test,men ville kjørt memtest86+ for å utelukke den helt!Last ned Bootable iso,pakk den ut,og brenn den på en cd med et iso(image) brenne program,som feks.ImgBurn 2.4.4.0,Write image file to disc,og boot opp pc'en fra den,se at cd-rom er første boot device i bios hvis pc'en ikke vil boote fra cd-rom.

Lenke til kommentar

Vil bare si til Wuvahef at jeg har kjørt ATI Overdrive(viftene) en stund, men har tatt det vekk pga. jeg ikke vet hva som er galt ennå. Har kjørt de manuelt på 50%, og da har vanlig temp. vært på rundt 54 gr.

Pleier alltid sjekke om det er oppgraderinger til Vista, skjermkortet,AVG og Ad-Aware. Har ikke noe mulighet til å skifte skjermkort. Har bare noen veldig veldig gamle skjermkort. Vil helst ikke ha de i pcen :p

Hvis varenummert ennå stemmer så skal det være akkurat disse Crucial BallistiX

Har også kjørt memtest86+. Scannet gjennom 2 gonger (2 passes) og 0 errors.

Lenke til kommentar

Har lagt merke til en ting. Når jeg gikk inn på Device manager/enhetsbehandling og sjekket versjon på skjermkortet. Så stod det : Driver date: 15.05.2009

Driver version: 8.620.0.0

Tenkte at dette må jo være feil. Så jeg slettet ATI-driveren og catalyst control, og startet maskinen på. Installerte 9.6 versjonen. Restartet, og det står den same versjonen ennå (8.6). Hvis jeg går inn i dxdiag står det: drivers version: 8.14.0010.0671 (english) date: 16.05.2009 :ermm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen som helst tvil om at det er skjermkortet ditt som blir varmt.

Last ned et program som lar deg overstyre viftehastighetene på skjermkortet ditt.

Still hastighetene opp mot 60%. Orginalt står de fleste skjermkort på 25% viftehastighet, dette blir i kravstore spill alt for mye belastning.

Rivatuner er for nVidia kort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...