Gå til innhold

Noen som tester mobilens mottakskvalitet ?

Anbefalte innlegg

En for meg viktig egenskap da jeg til tider kan befinne meg i områder på grensen til dekning.

At simkortet ikke er uten betydning har jeg konkret erfaring med, men det tas sjelden/aldri med i tester denne egenskapen til selve mobiltelefonen. Har lest det kun én gang, da ble det nærmest tatt med i en bisetning at denne mobilen ( en Sony Ericsson) fanget bedre opp signalene enn de andre (i testen).

Noen som vet om tester/info om dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har SIM kortet å gjøre med mottakskvaliteten, forklar?

Så vidt jeg vet så er det kun mottakeren i telefonen som har noe å si for mottakskvaliteten.

SIM kortet står jo kun i for at telefonen skal kunne virke opp mot leverandør(abonnemanget) + at du kan lagre på det.

Lenke til kommentar
Hva har SIM kortet å gjøre med mottakskvaliteten, forklar?

Så vidt jeg vet så er det kun mottakeren i telefonen som har noe å si for mottakskvaliteten.

Ok, mulig du har rett i det. Skal forklare historien bak.

Jeg hadde tre simkort og to mobiler.

På den nyeste mobilen fungerte alle simkortene mht kontakt med operatør, men på den litt eldre hadde jeg problem med to av de. Når jeg slo på mobilen stod den lenge på "søker" inntil den enten noen ganger fikk kontakt, mens andre ganger kom "Kun nødanrop" til slutt. Slik var det med begge simkortene. Med det tredje var det ikkeno problem.

Så tok jeg kontakt med operatøren og etter litt om og men bestemte kundebehandler å sende et nytt simkort fra en bestemt produsent - og med det fungerer alt problemfritt.

Så her tydet det på at det både var telefon og simkort innblandet. Førøvrig på et sted med god dekning.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar

Du nevner ingenting om hvilke operatører som er knyttet opp mot disse tre SIM kortene.

Husk at forskjellige leverandører ikke nødvendigvis benytter de samme basestasjonene og man vil dermed få variasjoner på hvor du får dekning, men dette har ingenting med kvaliteten på mottakeren i mobilen din å gjøre.

At alle funket bra på den ene mobilen og ikke på den andre har fremdeles ingenting med mottakerkvaliteten å gjøre.

Vet ikke hvor du kan finne tester som viser hvor bra mottakeren i de forskjellige mobilene er. Men dekningsdiagram for de forskjellige mobiloperatørene skal vel være mulig å finne på deres hejmmesider, ihvertfall hos telenor og netcom.

Endret av Wowaddict
Lenke til kommentar

Det er snakk om samme operatør, men tydeligvis er ikke alle simkort like gode.

Men utgangsspørmålet mitt var om det finnes tester som forteller om mobiltelefonens mottakskvalitet.

Tror det var SE K550i som ble nevnt som bedre i en test, men testen tok ikke for seg dette spesifikt.

Jeg mener dette må ses på som en viktig egenskap.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...