Gå til innhold

Influensavaksine til alle! ...eller?


Anbefalte innlegg

Så denne saken i VG i dag:

 

Alle får vaksine mot influensa A (H1N1) i Norge

 

Dette er jo vel og bra, hvis jeg forstår det rett, at vi alle sammen vil få tilbud om vaksine her i Norges Langstrakte og Relativt Rike Land.

 

Men så lurer jeg, er det kanskje noen der ute som kan opplyse en stakkar?

Jeg ser altså for meg at det er slik det foregår:

 

Legemiddelfirmaene mekker en vaksine, som vi (norske myndigheter) kan kjøpe til hele befolkningen. Mange millioner doser. Og en hel del andre smårike land også, kanskje det finnes en milliard doser?

Og misforstå meg nå rett, jeg synes dette er vel og bra, men jeg bekymrer meg for hva som skjer i de landene der myndighetene enten ikke har råd til eller ikke bryr seg om å kjøpe vaksiner til folket?

Hva skjer med dem? Vil de få noen form for hjelp?

 

Jeg spør meg bare, vil det være riktig av oss å "okkupere" all denne vaksinen, vi som allerede har et godt og velfungerende helsevesen og sannsynligvis ikke kommer til å lide noen stor nød om det bryter ut endel influensa her til lands? Vi har liksom litt å gå på, og ingen eller svært få av oss kommer til å sulte ihjel eller lide noen særlig nød som følge av en 2-ukers influensa feks..

Vil det ikke være mer riktig å først prioritere fattige i land der helsevesenet fra før er dårlig, de vil ha vanskelig for å få hjelp om de blir syke, de blir gjerne enda sykere, og de er mer avhengige av å kunne jobbe for å overleve enn det vi er. De er kort og godt mer utsatt om det skulle bryte ut en epidemi.

 

Nå vil jeg gjerne at noen opplyser meg, om det faktisk er slik at proriteringene er annerledes enn det jeg oppfatter..

 

Hva synes dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, skal vi evnt risikere halve norges befolkning fordi man kan sende noe av dosene til et annet land?

Dette er ikke akkurat noe som kan sies å være av begrenset vare. Om politikerne vil så kan de produsere nok doser til av vi alle går vandrende rundt som zombier og spiller ludo med hverandre.

Lenke til kommentar

Tja, hvor egoistiske er vi?

 

Såvidt jeg har fått med meg er ikke denne influensaen noe som kommer til å ta livet av veldig mange av oss..

 

Men ja, hvis det er som du sier, at det er en så og si ubegrenset tilgang på denne vaksinen, så regner jeg med at det blir sendt endel til land der de kanskje ikke får den helt automatisk..

Lenke til kommentar
Tja, hvor egoistiske er vi?

 

Meget. Spørsmålet er om du er villig til å gi fra deg din dose, hvis du var i en situasjon på liv og død.

Hvis du valgte å gi din dose til en ukjent person i Afrika, edelt.

Men du kan vel ikke forlange at jeg skal gjøre som deg i denne situasjonen?

 

 

Men ja, hvis det er som du sier, at det er en så og si ubegrenset tilgang på denne vaksinen, så regner jeg med at det blir sendt endel til land der de kanskje ikke får den helt automatisk..

 

Selvsagt. Man kan produsere så meget man vil så lenge man er villige til å betale.

Slik er verden. Alle og alt kan kjøpes.

Lenke til kommentar

Men er det egentlig et spørsmål om liv eller død?

Såvidt jeg har oppfattet er det mest bare et spørsmål om samfunnet vårt kommer til å fungere optimalt til vinteren..

 

Og om vi har råd til å betale for produksjonen av vaksiner til oss, så betyr jo ikke det automatisk at alle i hele verden får..

 

HWBruker: Den holdningen der... er du seriøs?

 

 

EDIT:

For å svare på om jeg hadde valgt å gi "min" dose til en ukjent person i afrika, så.. tja.

Hadde jeg dødd uten den, så hadde jeg nok tvilt, såpass ærlig skal jeg være.

Men jeg overlever et par uker med influensa. En annen person i et annet land, kanskje avhengig av å dyrke litt korn eller ris eller whatever på jorda si for å overleve, får kanskje ikke tatt inn avlingen fordi han er sengeliggende med influensa. Det kan få mye større og alvorligere følger for han og hans familie enn følgene for meg og mine om jeg sykemelder meg et par uker.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Men er det egentlig et spørsmål om liv eller død?

Såvidt jeg har oppfattet er det mest bare et spørsmål om samfunnet vårt kommer til å fungere optimalt til vinteren..

 

Vel, det spørsmålet kan du jo også stille til de samfunnene du vil hjelpe. Edel tanke.

Men det du egentlig ber om er altriusme, selvutslettende altruisme.

 

Og om vi har råd til å betale for produksjonen av vaksiner til oss, så betyr jo ikke det automatisk at alle i hele verden får..

 

Det er klart. Men det er vel et par % av verden sine militærutgifter som ville dekke rent vann til alle i verden. Det er dette faktum man står opp imot.

 

EDIT:

For å svare på om jeg hadde valgt å gi "min" dose til en ukjent person i afrika, så.. tja.

Hadde jeg dødd uten den, så hadde jeg nok tvilt, såpass ærlig skal jeg være.

 

Hadde du svart noe annet, og det bombesikkert, hadde vi alle visst at du bedrev fjas ;)

 

Men jeg overlever et par uker med influensa. En annen person i et annet land, kanskje avhengig av å dyrke litt korn eller ris eller whatever på jorda si for å overleve, får kanskje ikke tatt inn avlingen fordi han er sengeliggende med influensa. Det kan få mye større og alvorligere følger for han og hans familie enn følgene for meg og mine om jeg sykemelder meg et par uker.

 

Det er klart. Behovsprøving er et fenomen man skal strekke seg etter. Men det fungerer ikke enda på et overnasjonalt felt. Det er bare å se på fedmeepidemien i vesten og sult i Afrika.

Lenke til kommentar
Hadde lett gitt bort mine to vaksiner. Ja, to. Norge har kjøpt opp to vaksiner til hver eneste person i landet. Svineinfluensa er ikke farlig engang. Gjett hvem som tjener penger her da. Legemiddelindustrien.

 

Ah. Godt det ikke bare er meg da.. :p

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Vel, det spørsmålet kan du jo også stille til de samfunnene du vil hjelpe. Edel tanke.

Men det du egentlig ber om er altriusme, selvutslettende altruisme.

 

Vel.. heller altruisme enn dets motpol, egoisme.

Fullstendig, selvutslettende altruisme i verdenssamfunnet vil nok aldri forekomme, det er vel bare å innse. Men ja, jeg skulle så inderlig gjerne se at vi bikket mer mot det enn den overvekten av egoisme jeg synes det er nå..

 

Det er klart. Men det er vel et par % av verden sine militærutgifter som ville dekke rent vann til alle i verden. Det er dette faktum man står opp imot.

 

Det der er også en ekkel og kinkig sak. Det er helt sant.

 

Det er klart. Behovsprøving er et fenomen man skal strekke seg etter. Men det fungerer ikke enda på et overnasjonalt felt. Det er bare å se på fedmeepidemien i vesten og sult i Afrika.

 

Igjen, et godt poeng. Men så mener jeg at det må være opp til oss som faktisk har litt ressurser å rutte med, å prøve å få gjort noe med det. En god, saklig diskusjon her er en god start, selv om det vil være enda en fryktelig lang vei å gå ;)

Lenke til kommentar

Men, igjen, la meg nå få poengtere..

 

Jeg påstår ikke at denne vaksinen er noe som kun vi i den vestlige, rike verden får. Jeg stiller spørsmål ved dette fordi jeg er usikker, og tildels redd for at det kan være sånn. Jeg vet rett og slett ikke, og ønsker å vite, finne ut av det.

Om noen kan fortelle noe annet og evt avkrefte den frykten, er jeg svært åpen for det.

Lenke til kommentar
Men, igjen, la meg nå få poengtere..

 

Jeg påstår ikke at denne vaksinen er noe som kun vi i den vestlige, rike verden får. Jeg stiller spørsmål ved dette fordi jeg er usikker, og tildels redd for at det kan være sånn. Jeg vet rett og slett ikke, og ønsker å vite, finne ut av det.

Om noen kan fortelle noe annet og evt avkrefte den frykten, er jeg svært åpen for det.

 

Bekymrer meg ikke for at ikke alle land får vaksinen, jeg bekymrer meg heller over at norge kjøper inn 2 vaksiner til hver innbygger, det fører til hysteri og vi kan risikere at hele befolkningen blir ødelagt av de livsfarlige stoffene som faktisk er i en vaksine. Staten må opplyse om at det er bare utsatte personer som trenger å vaksinere seg, dette er skumle greier, en vaksine inneholder ikke akkurat vitaminer og næringsstoffer som kroppen har godt av(det motsatte).

Lenke til kommentar

Høres veldig merkelig ut å ha to doser H1N1-vaksiner til alle personer i Norge. Dette er jo helt unormalt i forhold til hva som ellers har vært standard for import av influensavaksiner.

 

Det er forresten stor ueninghet ang. effekten av influensavaksiner generelt, og jeg må vel si meg enig med kritikerene mht det jeg har lært om virologi og immunsystemet.

 

Influensavirus muterer veldig raskt og sannsynligheten til at vaksinen virker minker for hver gang viruset replikerer seg p.g.a mutasjonsaspektet, og går det igjennom mange personer før du får det er det så og si garantert at det ikke er likt de som er i vaksinen.

 

Min filosofi er at man heller bygger opp kroppen og styrker immunsystemet slik at man er bedre rustet til å takle viruset om man skulle være så uheldig å få det inn i kroppen.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
HWBruker: Den holdningen der... er du seriøs?

 

Jepp, noen har det alltid best og jeg er glad jeg er en av de og kommer til å gjere alt eg kan for å holde meg der.

 

..og så lenge du har d greit, så er du fornøyd og driter i hvordan andre har det?

 

Det er 100% korrekt. Det er min holdning noe jeg har rett til å ha. Ikke noe i veien med det.

Lenke til kommentar
HWBruker: Den holdningen der... er du seriøs?

 

Jepp, noen har det alltid best og jeg er glad jeg er en av de og kommer til å gjere alt eg kan for å holde meg der.

 

..og så lenge du har d greit, så er du fornøyd og driter i hvordan andre har det?

 

Det er 100% korrekt. Det er min holdning noe jeg har rett til å ha. Ikke noe i veien med det.

 

Riktig, du er i din fulle rett til å ha en slik holdning.

Men at det er noe fundamentalt galt med den holdningen, det er også jeg i min fulle rett til å mene.

 

:no:

Lenke til kommentar
Vel.. heller altruisme enn dets motpol, egoisme.

Fullstendig, selvutslettende altruisme i verdenssamfunnet vil nok aldri forekomme, det er vel bare å innse. Men ja, jeg skulle så inderlig gjerne se at vi bikket mer mot det enn den overvekten av egoisme jeg synes det er nå..

 

For all del. Men for ordens skyld, argumenter altruisme ut ifra deg selv. Ikke for en tredjeperson.

Jeg beundrer mennesker som ofrer seg selv for andre, men ingen skal bestemme over andre når de skal ofre seg.

 

Igjen, et godt poeng. Men så mener jeg at det må være opp til oss som faktisk har litt ressurser å rutte med, å prøve å få gjort noe med det. En god, saklig diskusjon her er en god start, selv om det vil være enda en fryktelig lang vei å gå ;)

 

Skjer aldri.

Et godt eksempel er kopimedisindebatten.

Lenke til kommentar
Hadde lett gitt bort mine to vaksiner. Ja, to. Norge har kjøpt opp to vaksiner til hver eneste person i landet.
Høres ut som en lite gjennomtenkt bløff fra din side. Hva hvis du ble syk? Ville du da la være å belaste helsevesenet ekstra?

 

Vaksinen vil ikke bli distribuert før det blir ansett som nødvendig for å forhindre at helsevesenet blir overbelastet med smittede personer. Ved å velge å gi bort din vaksinasjon vil du være til en mye større belastning for helsevesenet enn om du hadde tatt vaksinen.

 

Hvor skal vi ta inn denne ekstra kostnaden du påfører Norge? kutte i uhjelpsbudsjettet?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...