Gå til innhold

Windows 7-prisene klare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du mener, diskutere et fagområde. :roll:

EDIT:

Forøvrig må jeg bare bekrefte det Bolson sier. Jeg kan telle på en hånd de gangene en server kun fryser i drift i løpet av alle år jeg har holdt på (muligens fordi man vet å unngå risikofaktorene). Det meste av problemfeilsøk jeg holder på med går på å finne feil i totalimplementasjoner i et større miljø, hos andre. Eks. bruker jeg mye av tiden min på å feilsøke i større kunde eller ASP miljøer, og da ofte i situasjoner hvor ikke alle er like samarbeidsvillige som man kunne ønske.

Det går hovedsaklig ut på å finne feil i kombinasjoner av implementasjoner andre mennesker har utført, eller kombinasjoner som er mindre gunstig for det man ønsker å tilføre miljøet. I unntakstilfeller er det hotfixes, patcher, drivere og annet som er årsaken til problemer, i noen flere tilfeller bugs i kombinasjoner av programvare og i de aller fleste tilfeller menneskelige årsaker.

I det store bildet er det meget få tilfeller hvor jeg ville hatt behov for å debugge stacks og minnedumper. Jeg har sendt over minnedumper til Microsoft Professional Support ved noen tilfeller, men aldri fått noen fornuftige svar tilbake.

Og selvfølgelig mener ingen av oss at vi har bedre innsikt i "windows indre" enn Microsofts egne eksperter og det enkelte må forstå er at kostnaden ved å ha såpass spisset kompetanse blir altfor høy for de aller fleste bedrifter. Med kostnad mener jeg ikke lønn høyere enn normalt eller utgifter ved kursing og eksamner, men å ha en stilling hvor mye tid ikke er tilgjengelig tid for bedriften og hvor investeringen gir lite tilbake. Hver enkelt må ofte ha en vesentlig bredere kompetanse med noe spissing på enkeltområder. Dette er luksus en privatperson selv har hatt mulighet til å anskaffe seg men neppe hadde hatt ledig kapasitet til i en normal arbeidssituasjon i bransjen.

Unntakene her er selvfølgelig alle leverandører og VAR aktører hvor levebrødet er å spisse seg på egen portofølje, samt større aktørerer som satser på spesialisering for deler av mannskapet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
I oppgraderingsprogrammet som skal fungere fra den 26 fins det ikke Norsk ? verson har jeg hørt er det noen som vet noe rundt det ??

Da må du ha hørt feil :thumbup:

Merkelig etter å ha hentet den bærbare pc`en på fredag 26.06 så klarte ikke jeg å få oppgradert den til win7 slik det fremkommer ang dato.

det hadde vist noe med at min bestiling ble registrert på Onsdag å da er det bestillingsdatoen som er gjeldende for når du får garantien fra og ikke fra du betaler varen.

Tokk kontakt med nettbutikk og merkeleverandør i Norge der det fremgjikk etter en god stund at den bærbare pc som jeg fikk på fredag ikke kom under oppgraderingsprogrammet til win7.

Det er tillogmed en medfølgende lapp som forteller at den kan oppgraderes ??!! etter oppgraderingsprogrammet men hva så Takker for sånn der god suport altså fra packard Norge.

Ja det ender med at jeg tar å pakker ned den bærbare frakter den til Sandefjord og får en tilgodelapp/refundert beløp som jeg kan handle akuratt samme pc 2 gang. skittt for en miss både fra min og forhandler+ leverandør.

men nå skiter jo både forhandlere og leverandører i hva mine kostnader rundt dette er.

Jeg fikk meg en dyrebar lekse her over hva oppgraderingsprogrammet er for noe.

Velger å dra til Netshop sporen straks bare jeg får tilbakestilt det lille vindunderet.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=126451

Ja så da blir det en tur til sandefjord fra oslo av en meget glad og blid pc kjøper

Endret av Gapatrosten
Lenke til kommentar
så hvis man kjøper W7 nå får man den atskillig billigere? interessant.

utrolig at erfarne datafolk klarer å krangle så mye...

Ja, dersom du har XP eller Vista som du kan oppgradere fra, så har du et lite tidsrom som gir rimeligere kjøp.

Lenke til kommentar
med de prisene kommer jeg nok aldri til å kjøpe windows 7. kjøpte heller ikke vista pga høye priser. da tar jeg heller en "gratis" versjon fra et vist nettsted :)

hadde gjort det samme, men burde kunne W7/vista pga jobb, selv om vi fortsatt har XP, som de fleste tenker jeg.

men vil også spille på lettest mulig måte, da er det som regel windows som gjelder.

Lenke til kommentar
I oppgraderingsprogrammet som skal fungere fra den 26 fins det ikke Norsk ? verson har jeg hørt er det noen som vet noe rundt det ??

Merkelig etter å ha hentet den bærbare pc`en på fredag 26.06 så klarte ikke jeg å få oppgradert den til win7 slik det fremkommer ang dato.

det hadde vist noe med at min bestiling ble registrert på Onsdag å da er det bestillingsdatoen som er gjeldende for når du får garantien fra og ikke fra du betaler varen.

Tokk kontakt med nettbutikk og merkeleverandør i Norge der det fremgjikk etter en god stund at den bærbare pc som jeg fikk på fredag ikke kom under oppgraderingsprogrammet til win7.

Det er tillogmed en medfølgende lapp som forteller at den kan oppgraderes ??!! etter oppgraderingsprogrammet men hva så Takker for sånn der god suport altså fra packard Norge.

Ja det ender med at jeg tar å pakker ned den bærbare frakter den til Sandefjord og får en tilgodelapp/refundert beløp som jeg kan handle akuratt samme pc 2 gang. skittt for en miss både fra min og forhandler+ leverandør.

men nå skiter jo både forhandlere og leverandører i hva mine kostnader rundt dette er.

Jeg fikk meg en dyrebar lekse her over hva oppgraderingsprogrammet er for noe.

Velger å dra til Netshop sporen straks bare jeg får tilbakestilt det lille vindunderet.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=126451

Ja så da blir det en tur til sandefjord fra oslo av en meget glad og blid pc kjøper

-Hva mener du med at du klarte ikke å få oppgradert den til Win7?

-Siden når en medfølgende lapp som gir deg rett til oppgradering, og som du er i besitelse av, er ikke gyldig?

(er det bare en info lapp om muligheten, eller er det et gyldig lapp med referanse kode-nummer eller annet?)

Helt til slutt. Hvorfor skal du bruke så mye tid, det koster å kjøre og (tog eller bil eller gva det måtte være). Vurdere derfor situasjon i ro og fred før du tar på deg kostnader, allerede nå, som kan være høyre, enn hva en tilleggs win7 key vil koste deg ut i april 2010.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Du har misforstått litt. Oppgradering-funksjonen fra Vista til Windows 7 er ikke mulig før 31. oktober (norsk versjon). Etter å ha registrert din kode-nøkkel vil du få tilsendt Windows 7 DVD i posten.

hadde vist noe med at min bestiling ble registrert på Onsdag å da er det bestillingsdatoen som er gjeldende for når du får garantien fra og ikke fra du betaler varen.

Nettopp. Man må også forvisse seg om at forhandler har fått systemet på plass, enten man kjøper laptop eller stasjonær pc med pre-innstallert Vista, og vil ha med oppgraderings-opsjon.

----

Bygger man pc sjøl og kjøper med Vista DVD, så legg merke til at Vista versjonene (Home Premium/Business/Ultimate) som har oppgraderings-rett, har andre SKU/varenr. De er også rundt 200 kroner dyrere. Men til gjengjeld får du tilsendt W7 DVD kostnadfritt.

eks.

Vista Premium (uten oppgr.) Produsentens varenr.: 66I-02092

Vista Premium (med oppgr.) Produsentens varenr.: 66I-03612

(med forbehold, tilfelle forandring)

Et annet moment er at man ikke kan oppgradere (i den forstand at du innstallerer W7 over allerede eksisterende Vista) og beholde filer, program, settings, osv. Man er nødt til å foreta clean-install av W7. (noen synes kanskje dét er en ulempe. Jeg for min del synes det er en fordel å starte med rene ark)

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Ta tog hv pokers har det med minn verdag å gjøre wiberos tror du burde spasere deg en tur på jutunhemen og bli der med slik sløv propaganda.

Mekkus

hva har jeg missforstått tror du jeg er helt grønn på dette joda har bare drivi med data ca 16 år bygd mange dårlige pcer og forska meg til å kunne trykke på taster i programering og msdos.

beklagelivis så bruker jeg en dell tid på å lære meg å skrive norsk

Endret av Gapatrosten
Lenke til kommentar

fendererbest:

det å si at du har gitt linux en sjans lukter forresten forpestet hestemøkk herfra og til kina. ta å heller si at du er en microsoft fanboy fordi du har sertifiseringen din - med en gang, istedet for å prøve å påberope deg kredibilitet med noen dumme fiskehistorier. du påstår at linux er "gjennomført dårlig etter grundig testing av meg" fordi du ikke får skjermkortdriveren din til å funke. la inn linux mint her om dagen, og det er en installasjonsprosess som er så latterlig overlegen slipstreamingshelvete og mating med drivere man må på windows, at det virkelig illustrerer hvor sykt dette monopolet til microsoft har blitt. når man er istand til å låse brukeren så hardt inn vha. ulovlige metoder at de betaler flere tusen kroner for dårligere funksjonalitet enn noe som er gratis, sier det litt om hvordan ståa i bransjen er. i tillegg er man nødt til å betale for en bunch med latterlige kloner av diverse programmer microsoft har kopiert som også driver opp prisen - jeg håper EU etterhvert tar mer tak i dette også - at når man betaler for et operativsystem, ja, så er det faktisk en plattform man betaler for.. ikke en "opplevelse" som microsoft prøver å vri det mot. blir som om gillette skulle begynt å bundle barberskum, cleanser og hudkrem med hvert blad de selger.

internet explorer, windows mediaplayer, windows movie maker, windows messenger... osv. når har egentlig noen bedt om all denne dritten her? burde det ikke kunne gå an å kjøpe en vesentlig rimeligere windows versjon uten alt dette tullet med tilsvarende høyere utviklingskostnader inkludert? det hadde selvfølgelig vært det om markedet hadde fungert, men nå gjør det ikke det - og det er på tide at konkurransetilsyn tar tak.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Ta tog hv pokers har det med minn verdag å gjøre wiberos tror du burde spasere deg en tur på jutunhemen og bli der med slik sløv propaganda.

Mekkus

hva har jeg missforstått tror du jeg er helt grønn på dette joda har bare drivi med data ca 16 år bygd mange dårlige pcer og forska meg til å kunne trykke på taster i programering og msdos.

sløv propaganda? 

Lenke til kommentar
Mekkus

Beklager hvis det jeg skrev ble oppfattet som belærende eller noe, det var ikke meningen i allefall :thumbup:

Mulig jeg misforstod, men så for meg at du hadde bestillt deg laptop før du hadde hørt om denne oppgraderings-funksjonen, men siden dato for bestilling/betaling lå så tett opptil 26.juni så håpet/forventet du å være berettighet til oppgradering alikevel, men ble "skuffet". Var i den settingen jeg mante til at man må være påpasselig og 100% sikker på at produktet man bestiller virkelig ER omfattet av den nye ordningen, dvs. at butikk/forhandleren spesifikt fremhever der i annonsering. Slik som f.eks. Komplett.no > her (stasjonær pc) eller som Netshop.no > her (laptop)

Forøvrig er jeg enig med deg i at det virker stivbent at Packard Norge ikke kunne finne ei løysing på ditt laptop kjøp.

Lenke til kommentar

Folk hater Windows. De slenger ofte ut banneord mot Bill Gates & Co når de får problemer. De aller fleste har ikke hørt om særlig mange alternativer og ganske få har prøvd noen alternativer. OSX er det mest velkjente alternativet blant Ola nordmann og det får mye skryt fra brukerne.

Apples OSX selger seg selv ved at folk tipser hverandre om dette OSet. Det er også lett å gå over til OSX på grunn av at det selges maskiner med det ferdig installert. OSX er summa summarum ikke billigere enn Windows på grunn av høyere maskinpriser. Prisene er omtrent like.

Linux-baserte OS er mindre kjent enn OSX men selger seg selv på flere måter:

- Gratis CD = fristende og uforpliktende å prøve en Live-distro

- Linux ferdig installert = billigere maskiner enn de med Windows

- En god lisensfilosofi (åpen kildekode)

Linux trenger ikke være mest mulig lik Windows for at folk skal like det. Se bare på OSX. Det øker stadig på grunn av sine forskjeller fra Windows.

Noen oppskrifter for å få flere til å bruke Linux er:

- Øke tilgjengeligheten i ferdigmaskiner (stasjonære og bærbare i alle størrelser). Det må delvis gjøres ved å åpne for rettferdige konkurransevilkår. (EU har vært ganske flinke der)

- Øke medieomtalen av fordelene ved lisensfilosofien

- Redusere en del barrierer som maskinvare med dårlig driverstøtte, programvarestøtte for enkelte velkjente programmer (Photoshop, videoredigering, AutoCAD).

- Litt TV-reklame som knuser fordommer om dårlig GUI, at man bruke kommandolinje, "det er dumt å betale for mye" osv.

Lenke til kommentar
Jeg ser logikken din, Simen1, men er Linux-folka villig til å betale for dyr, lukket programvare? For det er naivt å tro at Autodesk og Adobe skriver CS5 native til Linux og så slenger det ut på torrent så alle som vil ha kan få.

Mange selskaper betaler for dyre 3D-applikasjoner til Linux ... som Maya og SoftImage, så hvorfor ikke.

Når det gjelder hjemmebrukere så er vel pirat-programvare ofte et alternativ mange benytter seg av uavhengig av plattform, og de store frie alternativene som er tilgjenglig på Linux finner man stort sett også gratis til Windows uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...