Gå til innhold

Windows 7-prisene klare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg skal oppgradere til Snow Leopard i september, så må jeg betale $29, siden jeg har Leopard fra før av.

Interessant prissetting av Microsoft, igjen.

Snow Leopard er jo en enda mindre oppgradering til Leopard enn Windows 7 er til Vista.

Hvilke virkelig nye funksjonaliteter på overflaten har Snow Leopard?

Service Packs til Windows er ihvertfall gratis.

Fjerning av PPC-kode, OpenCL, Grand Central, full 64-bitsstøtte pluss en god del generell optimalisering. Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er $29 for alt dette (og veldig mye mer som jeg ikke har i hodet) en ganske koslig pris. MS sine retail-priser burde være det OEM-prisene er på. Og de burde fjerne alle de hundre forskjellige lisenstypene. Det faktum at jeg ser ut til å måtte kjøpe 7 Ultimate for å få Remote Desktop-funksjonalitet er litt skuffende. Det skaper kunstige skiller i programvaren som ikke trenger å være der.

Er så lei av Mac-folk mase om Winodws! Herregud! Det er bare 3 forkjellige versjoner av windows, home, pro, ultimate. Ikke 100...

Når jeg skal oppgradere til Snow Leopard i september, så må jeg betale $29, siden jeg har Leopard fra før av.

nok en gang, Mac'er klager på windows, hva har det å si for deg hvor mye W7 koster, når du har en mac fra før av?

Endret av brucelee.will
Lenke til kommentar
Man bytter ut hardware til flere tusen i løpet av ett eller to år så hvorfor ikke betale noen tusen for et os du kommer til å ha mye lengre?

Er det egentlig relevant i det hele. Det relevante er om Microsoft overpriser retailversjoner i forhold til resten av markedet. Noe de faktisk gjør etter min mening.

Men det er klart at Microsoft egentlig ikke ønsker dette markedet i særlig grad og priser det slik at OEM markedet tjener på dette. Lavere pris i dette markedet ville medført større press på OEM-leverandører om å levere maskiner uten preinstallert OS, fordi vi som kunder da faktisk kunne ha en reell fordel av å kjøpe en retailversjon som vi bruker over flere generasjoner av maskiner. Jeg hadde aldri kjøpt bærbare med OS om jeg kunne ha kjøpt retail til 60 % av dagens pris. Men øker salget av ferdige maskiner uten OS vil det også gi klare markedsmuligheter for ulike Linux-distroer.

Lenke til kommentar

Morro at du ikke skjønner at Apple tjener sine på penger på å ta betalt for selve datamakinen som følger med et Apple OS.........

Lenke til kommentar
Alt som ikke er gratis er åpenbart grovt overpriset, og dette kommer fra folk som kaster bort flere 1000 i året på det forferdelige WoW. Nei huff.

flere tusen er sterkt overdrevet. ca 1400 er mer korrekt.

Linux kunne blitt bundlet med penger for alt hva det bryr meg, jeg trives ikke med det.

OS X er ikke et alternativ for meg da jeg ikke kan velge og sette sammen hardware etter egne ønsker.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar
Alt som ikke er gratis er åpenbart grovt overpriset, og dette kommer fra folk som kaster bort flere 1000 i året på det forferdelige WoW. Nei huff.

flere tusen er sterkt overdrevet. ca 1400 er mer korrekt.

Linux kunne blitt bundlet med penger for alt hva det bryr meg, jeg trives ikke med det.

OS X er ikke et alternativ for meg da jeg ikke kan velge og sette sammen hardware etter egne ønsker.

Ikke nok med at de må betale en måndesavgift for at serverene skal holde seg oppdatert osv de må i tilegg betale for oppgraderingspakker. Dette blir tåpelig mye å bruke på et spill. Et OS varer jo gjerne i 4-5 år også, så om man sammenligner det man bruker på WoW og et operativsystem er jo WoW overlegent dyrere.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Hva kan man egentlig gjøre med bare OS-et. Ikke særlig mye tenker jeg, og det er derfor helt håpløst å sammenligne priser på OS med priser på spill, bruksprogramvare etc. Derfor blir kostnad pr time faktisk ikke relevant i det hele tatt. Klart PC-en kan stå på 24 timer i døgnet, men når man ikke kan gjøre noe særlig med maskina er den reelle kostnaden pr time ekstremt høy.

Så slike sammenligninger er faktisk helt bak mål. For et "bruksprogram" er det faktisk noe mer relevant.

Klart OS-et er nødvendig, men det betyr ikke at OS prisen er rett om den er den samme som f.eks en 5 - 10 spill eller årsavgiften jeg betaler på regnskapsprogrammet mitt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Et operativsystem er uendelig mye mer komplekst en både et spill og annen vanlig programvare og man kan si rimelig sikkert at det har nok gått en god del flere arbeidstimer i å lage et skikkelig operativsystem enn det har gått med å lage et vanlig spill.

Operativsystemet bruker jeg jo hver eneste dag og er derfor viktigere at kvaliteten her er en god del høyere enn et spill eller annen programvare.

2-3000 er derfor fryktelig lite å betale for verdens beste operativsystem synes nå jeg.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Apple er tydeligvis billigere på software, men hardware derimot...;)

Alt i alt er det nok jevnt

Lenke til kommentar
Om man skal kjøpe oppgraderingen så selges denne til 50$ på Amazon nå.

W7 Home - 50$

W7 Pro - 100$

Står forøvrig mer her om tilbudte, http://gizmodo.com/5302734/how-to-pre+orde...to-cut-the-line

altså man kan få W7 pro til ca 800 spenn istedet? :|

nærmere 650,- dollaren er 6,45 nå :]

650 + 25% i moms ;) = 812,5

men til en så billig penge er det jo bare å kjøpe er det ikke?? :S

Lenke til kommentar

@fenderebest:

Hvor komplekst det er har heller ingen betydning for om det er rett priset. Og at det er verdens beste OS er jeg fundamentalt uenig i. Det er et velfungerende OS til sitt formål, men knuses av alternativene innen andre bruksområder.

Og om du drar fram kompleksitet vil jeg påstå at med Windows betaler man for unødvendig kompleksitet og bloat. Kompleksitet og bloat som faktisk ikke gir noe som helst merverdi.

Og som tidligere nevnt, snittprisen på en Windowslisens ligger på ca 400 - 800 kr. Da er faktisk å betale over 3 000 kr for å få lov til å skifte ut så mye hardware man vil faktisk en direkte ublu pris.

@En kommentar til dere som ser på "spesialtibudet".

* Du må ha en amerikansk adresse å kjøpe til. Regn derfor en 250 - 350 kr i frakt og avgiftshåndtering i tillegg.

* I og med at selve produktet ikke leveres før 22 oktober er det uten tvil kursrisiko ved kjøpet.

* Dette er kun oppgraderingsversjoner - dvs du må ha en retailversjon av XP eller Vista fra før.

* Tilbudet vil også komme i EMEA området regnes det med.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...