Lock-Aze Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Hei, leier ut og deler internett med hybelverten. Slik det er nå, så tror jeg det er irriterende for både han og meg når den andre personen bruker hele linjen, er det noen routere der man enkelt kan f.eks fortelle routeren at man har 10mbit/1,8mbit og si at hvis det er høy last på linjen fra begge personer, så skal linjen deles 50/50 (jeg vil helst ikke ha en router der jeg må sette at begge skal få f.eks 5mbit hver, for det virker litt mot sin hensikt når den andre er borte) Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 enkleste er en gammel pc som du installerer en gateway distro som f.eks clarkconnect da setter du i 3nettverkskort så kobler nettet i den så en kabel ut til hver av dere, dere vil da få seperate nettverk så ikke dere ser hverandre sine maskiner eller kan snoke noe der. så kan du da sette opp prioritet, maks belastning hvert kan bruke, evnt bare dele linjen i 2 etc Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Det beste du vil få er en ruter som du kan laste inn DD-WRT på (google etter listen med kopatible rutere). Da vil du ha mulighet til å sette opp alle slags mulige forskjellige QoS systemer. Desverre fra egen erfaring har jeg merket meg at QoS på en rask linje krever mye mer CPUkraft enn de aller aller fleste rutere har - og den blir da flaskehalsen på throughput i stedet. Jeg er dog ikke ekspert på akkurat QoS, og det kan finnes et QoS oppsett som kan gjøre noe slikt som du spør om uten å begynne med full QoS sortering, og dermed ikke møte veggen på CPUkraft på samme måte. I uansett tilfelle, sjekk ut DD-WRT. Om DD-WRT ikke kan gjøre det, så kommer du ikke å finne noen annen ruter som kan gjøre det heller (utenfor industri-klasse utstyr, med tilsvarende kostnad). En annen mulighet er å bruke en PC med et ruterOS. FOrdelen er at du da har masse masse CPUkraft og kan dermed gjøe nesten hva søren du vil i forhold til avansert QoS sortering, men med den ufordelen naturligvis at du bruker en hel PC bare som ruter - hvilket kan føles litt vel overdrevet om den bare skal tjene et vanlig hushold. Det finne flere gode slike ruterOS for PCer. Noen har også liveCDer slik at du kan teste dem enkelt. -Stigma Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Takker for svar, skal sette meg ned og se på DD-WRT, har satt opp en del utstyr for slikt via jobben, men har liksom ikke pengene til å kjøpe nettverksutstyr til noen tusen dollars for å sette opp hjemme... Får IKKE audiens av min andre halvdel til å sette opp en til maskin (kan jeg pent glemme) Så jeg får se hvordan det blir med DD-WRT Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Ja DD-WRT er ihvertfall rimelig, sidne du kan installere det på en rekke kompatible "standard" forbrukernivå rutere. SOm sagt vet jeg ikke om det er mulig å sette opp noe ren 50/50 fordeling i DD-WRT for jeg har aldri hatt behov for det selv - men om ikke DD-WRT har muligheten så eksisterer det ikke Lurer på om jeg kanskje har sett noe sånt i interfacet en gang, men jeg tror det er bedre å se på DD-WRT dokumentasjonen enn å stole på min hukomelse -Stigma Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 Ja DD-WRT er ihvertfall rimelig, sidne du kan installere det på en rekke kompatible "standard" forbrukernivå rutere. SOm sagt vet jeg ikke om det er mulig å sette opp noe ren 50/50 fordeling i DD-WRT for jeg har aldri hatt behov for det selv - men om ikke DD-WRT har muligheten så eksisterer det ikke Lurer på om jeg kanskje har sett noe sånt i interfacet en gang, men jeg tror det er bedre å se på DD-WRT dokumentasjonen enn å stole på min hukomelse -Stigma Det som står er vel gjernet at det går å gi programmer(tjenester) båndbreddegaranti... via QOS hvis jeg husket det rett, så sto det vel at man måtte sette hastigheten på linjen. Jeg skal ta og oppgradere DD-WRT på den routeren jeg har fått tak i, så får jeg se hvordan det går.. (Linksys DD-WRT 54GL) Etter det jeg har lest, så er denne kjempeenkel å flashe til DD-WRT uten å bruke 10 steg på å få den flashet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå