Gå til innhold

Hunden min har fått diabetes. Trenger svar.


Anbefalte innlegg

Heisann. Hunden min har fått påvist diabetes nå og begynnte på insulinkur igår (25.06.09) men sprøyta hadde ingen effekt.( Funker vel kansje ikke med engang?)

Men det som bekymrer meg mest er at den ikke klarer og gå eller stå på bena skikkeli. Som oftest må hjelpe henne og gå eller stå eller da hun skal opp i sengen. Noen som har hatt hund med diabetes på samme måten som har blitt bedre med insulin kur?

er det håp om at hunden blir bedre da insulin behandlingen funker? Får det siste vi vil er og avlive henne, men vist vi må da må vi. Men er det håp om at hun kan komme på egne ben og bli i den formen hun var i før?

hun sliter med og få i seg mat også.

Her er litt info om hunden i tilfelle det kan trenges:

Blandingsrase. Blanding av rottwiler og labrador.

Hunden er 10 år(fyller 11 i August).

 

Mvh Bekymret hundeeiger som håper på svar.

Endret av djanrune
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hunden vår hadde diabetes, akkurat det samme, blodsukker % eller promille eller hva det var på over 20, det skal ligge mellom 3-6. insulinkur funka ikke, og da fant vi ut at det var livmorskreft, så etter en opperasjon var den like fin igjen og blodsukkeret stabiliserte seg ved hjelp av insulin med en gang. Levde et par år etter det, så ville absolutt sjekket om det kunne vært det. :) Lykke til

 

Og ja, de blir i mye bedre form en før. Personlighet, energi og alt blir helt forandra. Kjente ikke igjen hunden da den hadde vært syk lenge, den orka ikke noe, ble sliten etter 100 meter med tur osv. Etterpå ble den leken og rask igjen, jeg ville dratt til dyrlegen så fort som mulig fordi hunden vår fikk veldig dårlig syn av å ha for høyt blodsukker for lenge, de blir blinde tilslutt. Høres ut som hunden din er i ganske dårlig form, min var kanskje ikke like ille, men var umulig å få henne med ut for å lufte osv, måtte løfte henne. Mat og tur var det eneste hun ville, og turer orket hun ikke mye av. Sleit ikke med å reise seg opp men å hoppe opp i senga sleit hun litt med. Og hun ble som sagt like kvikk å rask som før hun ble syk, med unntak av dårlig syn. Desverre døde hun av kreft i oktober, men vi utsatte det et par år ihvertfall. =(

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Hei. Det startet med at hun kastet opp og var ganske så ivrig med drikkeskålen og på tirsdag eller onsdag da såg hun så slapp ut og var rett og slett ikke i form. Og torsdagen var hun ikke så veldig god på bena men hun klarte og gå selv sånn sett men igår fredag da har hun måtte ha hjelp til alt. Får gi henne ett par dager og prøve og gå litt med henne her i mårgen og hjelpe henne og se om litt "trening" kan klare og få henne til og gå litt selv. Hun har klart og gått litt får egen "maskin" men enten bakbena eller frambena bare "flater" ut rett og slett. Men huff har hatt hunden siden hun var liten hundehvalp og er den første hunden og jeg vil selfølgeli at hun skal ha det godt og avlive er selfølgelig ikke noe jeg vil men får gi henne ett par dager. Hun skal på kontroll på torsdag får og hmåle blodsukkere. Men vist det ikke hjelper før torsdagen da må vi nok ta henne med til dyrlegen :( Håper at den kommer seg!

 

EDIT Tmz:

Tusen takk får tipset! Skal ringe dyrlegen i morgen og høre om det kan vere livmorskreft!

hun har ett par kreftkuler men har ikke vært plaget med det og væterineren trodde faktisk hunden kunne leve lenge med dem kulene men får sikkerhetskyld så får vi ringe væterineren og forhøre oss litt om det kan være det. Men væterineren ville ikke opperere bort kulene grunnet at hun var gammel og kunne dø av narkosen, men er vel bedre og prøve enn og ikke ha prøvd eller?

Endret av djanrune
Lenke til kommentar

Høres nesten ut som den har føling, dvs alt for lavt blodsukker. De får det ved for høy dose, eller hvis de bruker for mye energi, da ble hunden min helt rar, gikk skeivt å klarte knapt å gå, men da måtte vi bare gi den noe mat for å få opp blodsukkeret så ble den fin igjen med en gang. Er ikke noe ekspert men vi hadde akkurat samme problem, ville ventet på blodsukkermålingen. Er jo ikke sikkert du har fått riktig dose første gangen vettu. :)

 

Vi hadde forresten også noen kuler på hunden vår, vi oppererte den i en alder av 10år uten noen problemer, da var heller ikke helsa bra. Ørebettenelse, kuler og diabetes. Men vet ikke om det ble brukt narkose eller hva det var. 2 opprasjoner de siste årene og begge gikk bra, så oddsene kan ikke være så dårlige. Riktignok tror jeg kanskje det var en risiko, for foreldrene mine prøvde å forbrede meg på at dette kanskje ikke gikk veien men de ville kanskje skåne meg litt. Gikk bra alle gangene ihvertfall. :)

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Høres nesten ut som den har føling, dvs alt for lavt blodsukker. De får det ved for høy dose, eller hvis de bruker for mye energi, da ble hunden min helt rar, gikk skeivt å klarte knapt å gå, men da måtte vi bare gi den noe mat for å få opp blodsukkeret så ble den fin igjen med en gang. Er ikke noe ekspert men vi hadde akkurat samme problem, ville ventet på blodsukkermålingen. Er jo ikke sikkert du har fått riktig dose første gangen vettu. :)

 

Vi hadde forresten også noen kuler på hunden vår, vi oppererte den i en alder av 10år uten noen problemer, da var heller ikke helsa bra. Ørebettenelse, kuler og diabetes. Men vet ikke om det ble brukt narkose eller hva det var. 2 opprasjoner de siste årene og begge gikk bra, så oddsene kan ikke være så dårlige. Riktignok tror jeg kanskje det var en risiko, for foreldrene mine prøvde å forbrede meg på at dette kanskje ikke gikk veien men de ville kanskje skåne meg litt. Gikk bra alle gangene ihvertfall. :)

 

 

Du har nettopp faktisk lettet litt på meg nå på en måte. Hunden er hos min far nå men han kommer med den i morgen tidlig og da får vi vel ringe væterineren og høre om vi kan få sjekket dette opp. ja det var noe føling det ble kalt hun kunne få at hun går skjeivt og at hun sovidt klarer og stå på bena. Men kan da vel være får lavt blodsukker siden hun ikke har fått i seg mat siden torsdagskveld?

Eller tar jeg helt feil? Prøvde og gi henne litt mat etter vi ga henne insulin men det var ikke hjelpi :(

Lenke til kommentar

Nei altså, sånn det var med vår hund ihvertfall. Hunden fikk diabetes og blodsukkeret steg til vers, derfor har du insulinen som kroppen egentlig skal produsere selv, men når de har diabetes må man sprøyte det inn og det skal senke blodsukkeret ned på riktig nivå. Tar man for liten dose får man ikke lavt nok blodsukker tar man for mye får man for lavt blodsukker.

 

Torsdagskveld var istad så det skal ikke ha noe å si sånn sett. Gi mat etter insulin er heller ikke noe vits. Det med føling kommer helt ann på, hunden kan spise så tar du den med ut i aktivitet og da kan den få føling etter en liten stund, men ligger den hjemme å slapper av så synker jo ikke blodsukkeret like raskt.

 

Ville vært forsiktig med å gi den mat utenom måltider, faste spiserytmer og sprøyting til et klokkeslett hver dag fikk vi vite at var viktig. Vi ga vår mat hvis det var nødstilfelle, som ved feks føling, spessielt når du er på tur og sånn, men er man usikker lønner det seg kanskje å vente. Hvordan var henne før hun begynte på insulin da? Tipper egentlig at det er noe annet, enten livmor, feil dose eller en annen type kreft eller noe. Men formen på våres ble værre og værre helt til vi tok livmoren, jeg ville ikke basert meg på det som jeg skriver for jeg snakker kun utifra erfaringer jeg hadde med vår hund. Er ikke noe vetrinær eller ekspert på området. Kan godt hende det finnes flere typer diabetes for alt jeg vet. Får håpe det går bra da, alltid trist med dyr som blir syke når man har hatt dem hele livet. :\

Lenke til kommentar
Nei altså, sånn det var med vår hund ihvertfall. Hunden fikk diabetes og blodsukkeret steg til vers, derfor har du insulinen som kroppen egentlig skal produsere selv, men når de har diabetes må man sprøyte det inn og det skal senke blodsukkeret ned på riktig nivå. Tar man for liten dose får man ikke lavt nok blodsukker tar man for mye får man for lavt blodsukker.

 

Torsdagskveld var istad så det skal ikke ha noe å si sånn sett. Gi mat etter insulin er heller ikke noe vits. Det med føling kommer helt ann på, hunden kan spise så tar du den med ut i aktivitet og da kan den få føling etter en liten stund, men ligger den hjemme å slapper av så synker jo ikke blodsukkeret like raskt.

 

Ville vært forsiktig med å gi den mat utenom måltider, faste spiserytmer og sprøyting til et klokkeslett hver dag fikk vi vite at var viktig. Vi ga vår mat hvis det var nødstilfelle, som ved feks føling, spessielt når du er på tur og sånn, men er man usikker lønner det seg kanskje å vente. Hvordan var henne før hun begynte på insulin da? Tipper egentlig at det er noe annet, enten livmor, feil dose eller en annen type kreft eller noe. Men formen på våres ble værre og værre helt til vi tok livmoren, jeg ville ikke basert meg på det som jeg skriver for jeg snakker kun utifra erfaringer jeg hadde med vår hund. Er ikke noe vetrinær eller ekspert på området. Kan godt hende det finnes flere typer diabetes for alt jeg vet. Får håpe det går bra da, alltid trist med dyr som blir syke når man har hatt dem hele livet. :\

 

 

Før insulinen var hun slapp og var ikke god og stå på bena. Det samme med etter hun fikk insulin. Men jeg rekner ikke med at insulinen hjelper den første dagen hun får den første sprøyten?

Ja er forferdelig trist :(

 

EDIT: Ser jeg har skreve litt feil anngående dagene. Trodde det var natt til Lørdag nå jeg :p

Men den begynnte og få symptomer på tirsdag.

Endret av djanrune
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...