Lurifaksen Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Hei, Jeg bare lastet ned et program som het MailEnable, som er en email server. Installerte dette på "serveren" i huset, og uten å sjekke så nøye gjennom instillinger og slikt, har jeg i hvertfall opprettet en postkasse. Jeg prøvde å sende til meg selv uten å være koblet til internett - fungerte utmerket. Jeg prøvde deretter å sende til en email adresse på domenet mitt, og ble temmelig overasket over at det faktisk funket. (jeg er selvsagt koblet til internett nå). Bare for å forsikre meg om at jeg faktisk kunne sende e-post fra min egen smtp server til internett testet jeg å sende til en hotmail adresse - men da ble jeg skuffet. Kom ingen e-post der. Prøvde også home.no, men da fikk jeg en e-post i retur fra POSTMASTER@server (server = domenet til serveren min... ), hvor følgende stod: The following recipient(s) could not be reached: [sMTP:[email protected]]: 553 5.1.8 <fredrik@server>... Domain of sender address fredrik@server does not exist Vel, hvorfor funker det ikke? Siden det funket å sende til domenet mitt? (jeg logget inn på webmail hos webhosten min og så der at e-posten lå der) Sjekker hotmail og dem at domenet er gyldig eller noe slikt før de tar i mot? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Hei,Sjekker hotmail og dem at domenet er gyldig eller noe slikt før de tar i mot? Ja, det er ikke så rart i disse spamtider. Har du eget domene som peker mot serveren da? Lenke til kommentar
int20h Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Sjekker hotmail og dem at domenet er gyldig eller noe slikt før de tar i mot? Kjenner ikke den tekniske løsningen, men vet at det er eksempelvis er problemer med auto-generert server-side e-post fra PHP som sendes med mail(). Den kommer ganske enkelt ikke igjennom, selv om "headere" er riktig formattert. Bakgrunnen for en slik sperre er vel at det er mange spammere som kjører egne Apache-servere som de sender ut spam i fra. Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Hei, Jeg bare lastet ned et program som het MailEnable, som er en email server. Installerte dette på "serveren" i huset, og uten å sjekke så nøye gjennom instillinger og slikt, har jeg i hvertfall opprettet en postkasse. Hvis du setter smtp-adressen til din isp, skal det fungere. Har selv satt opp egen mailserver (RaidenMail) hjemme, og det var det jeg var nødt til å gjøre for å kunne sende ut mail til andre domener. Er veldig usikker på de tekniske forklaringene, og beveger meg sikkert ut på veldig tynn is akkurat nå, men jeg tror problemet ligger i at din smtp-adresse ikke er "registrert" på nettet, i sammenheng med at din isp ikke tillater at man bruker andre smtp-servere enn deres egne på deres nett, pga. muligheter for missbruk av spam. Som jeg sa er jeg veldig usikker her, men det er garantert noen personer her på forumet som kan rette opp det jeg evt. har skrevet feil. Mvh. Magnus Lie Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Er veldig usikker på de tekniske forklaringene, og beveger meg sikkert ut på veldig tynn is akkurat nå, men jeg tror problemet ligger i at din smtp-adresse ikke er "registrert" på nettet, i sammenheng med at din isp ikke tillater at man bruker andre smtp-servere enn deres egne på deres nett, pga. muligheter for missbruk av spam. Ikke noe problem og kjøre egen SMTP på nettet. Muligens må han sette opp domenet sitt slik at IP-en til SMTP-serveren gir rett DNS-oppslag. Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Er veldig usikker på de tekniske forklaringene, og beveger meg sikkert ut på veldig tynn is akkurat nå, men jeg tror problemet ligger i at din smtp-adresse ikke er "registrert" på nettet, i sammenheng med at din isp ikke tillater at man bruker andre smtp-servere enn deres egne på deres nett, pga. muligheter for missbruk av spam. Ikke noe problem og kjøre egen SMTP på nettet. Muligens må han sette opp domenet sitt slik at IP-en til SMTP-serveren gir rett DNS-oppslag. Sikkert det jeg forsøkte å forklare... :wink: Vet bare at min epost-server fungerte kun etter at jeg hadde brukt smtp-adressen til min isp. Har ikke fast ip, og min server bruker en dns2go.com-adresse. Har ingen problemer nå, hverken med å sende eller motta mail. Og så er det ganske kjekt å kunne motta mail med vedlegg som er større enn 10mb... Mvh. Magnus Lie Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Vet bare at min epost-server fungerte kun etter at jeg hadde brukt smtp-adressen til min isp. Har ikke fast ip, og min server bruker en dns2go.com-adresse. Har ingen problemer nå, hverken med å sende eller motta mail. Og så er det ganske kjekt å kunne motta mail med vedlegg som er større enn 10mb... Mvh. Magnus Lie Det er mye tryggere og bruke leverandøren sin SMTP fordi da slipper man og være så nøye med oppsettet. Mange hiver opp SMTP-server som er åpne og de vet spammerne og bruke kan jeg love. Man må hvertfall teste de med en eller annen web-basert sjekker. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 9. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2003 Takk for svar! Ja, det funket å sette mail server til ISP'en sin. Men da ble det jo plutselig ikke email serveren min lenger... Men det funket jo å sende til webhosten min med min egen smtp? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Kjøp et domene og få det rutet til din server, så kan du konfiguere mail server etc slik du vil Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 9. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2003 Tja, jeg har jo ISDN - hadde jeg hatt (mulighet til å få) bredbånd, hadde jeg selvsagt hostet websider og email og alt selv, med domene! Men dette prosjektet mitt var bare en liten test. Skulle egentlig bare se om det funket på nettverket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå