Gå til innhold

Alternativer til Panasoic LX3? (mer kompakte)

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et kompaktkamera, og LX3 er helt ypperlig bortsett fra at det er litt stort (og har objektivdeksel som kommer til å irritere vettet av meg).

Hvilke alternativer har jeg da?

Jeg vektlegger:

-Vidvinkel 24/25

-Hastighet (spesielt på fokusering, også når det er helt mørkt til partybruk med blitz)

-Størrelse/vekt (må kunne ligge i innerlomme på jakke uten å være plagsomt)

-Gjerne ekstra solid/vann/støtsikret (men vidvinkel, hastighet og bildekvalitet går foran, kjøper heller en superforsikring)

Har kan noen si noe om disse kameraene i forhold til mine behov:

-Panasonic Lumix TZ7

-Samsung WB100

-Samsung WB500/550 (hva er forskjellen?)

Finnes disse Samsung kameraene å få kjøpt noe sted enda?

Andre forslag?

(og hvor mye vidvinkel/tele har de, og er de raske i bruk? Har de manuelle innst.+ RAW?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kikket litt på TZ7 og Panasonic Lumix DMC-FX40, TZ7 er litt i største laget, og virket tregere (å slå på, fra play til rec) enn FX40. Ble ikke helt overbevist av FX40 heller - det kunne gjerne vært litt høyere for å få bedre "grep", heller ikke så responsivt som jeg hadde håpet på.

Ellers kommer FX550, som er ganske lik FX40 men flere manuelle muligheter, og derfor høres jo det spennende ut.

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Da ble jeg utålmodig (vil jo ta vare på alle sommerminner, selv om jeg ikke har med speilrefleks), og bestilte et Panasonix Lumix DMC-FX550.

Synd kameraene kommer tregt ut i butikkene, og at det er få butikker som har mange merker/modeller, og om de har det så har de ikke strøm. Skulle gjerne testet flere modeller i hånda og opplevd responsen, men håper FX550 duger til mitt bruk.. Blir det for tregt, må jeg vurdere andre kameraer som kanskje ikke har like vid optikk. (liker å ta bilder kjapt, flere etter hverandre, også i dårlig lys med blitz og bare sikte med hjelpelyset).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

FX550 er for tregt for mitt bruk gitt...

Får vel vurdere Canon S90 da, selv om det ikke har videre vinkel enn 28mm, men det gir gode bilder, og skal visst være raskt (stemmer dette?).

Prøvde Sony DSC-WX1 i butikk her en dag, og det virket meget kjapt (både på å slå det på, fokus, og visning), og virker ålright med 24mm og f2.4. Skulle bare hatt RAW-støtte... Noen erfaringer?

Ellers har vel panasonic oppgradert hastigheten noe på de nyere modellene, men har ikke fått testet noen av de. Noen som kjenner til Panasonic Lumix DMC-ZX1?

Er det andre modeller som har kommet i det siste, som har noen eller alle av disse kriteriene:

-Raskt (oppstart, fokus, skifte til/fra play-modus, osv.)

-Vidvinkel

-Gode bilder

-Høy lysstyrke

-Kompakt (så det ligger behagelig i brystlomme på jakke)

-RAW-støtte

-(Solid, gjerne enkelt å betjene med hansker)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ble Canon S90 på meg gitt.

Ellers ser jeg at Casio har noen alternativer også, med bra vidvinkel.

Men det blir helt sikkert et kamera til etter hvert (til festbruk), med mer vidvinkel og enda raskere (trolig Sony eller Casio). Kameraet er forsåvidt raskt, men føler jeg venter noe allikevel spesielt i situasjoner der jeg bare vil knipse mange bilder etter hverandre (lading av blits).

(Mitt gamle sony-kamera er genialt til den bruken, kanskje ikke superraskt, men det fokuserer og knipser konsekvent hver gang og bruker lik tid hver gang - og det er nesten viktigere.)

Men S90 vil komme godt med på tur osv.. :)

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For min egen del lister jeg opp noen kameraer (men kun de med 25mm). Mulig det er noen faktafeil, eller prisfeil (ca billigste, og sett litt bort i fra pixmania-priser). Kom gjerne med innspill til styrker/svakheter ved de forskjellige, jeg orket bare å ta med noen jeg kom på i farten.

-Panasonic Lumix DMC-LX3: 24-600mm, ca 3700,- (Bra bildekvalitet, bra lysstyrke, stort, manuellt linsedeksel)

-Sony DSC-WX1: 24-120mm, ca 3000,- (høy lysstyrke/bra følsomhet/mindre støy, kompakt)

-Panasonic Lumix DMC-ZX1: 25-200mm, ca kr 2300,-

-Panasonic Lumix DMC-FX60: 25-125mm, ca kr 2300,- (noe mindre enn ZX1, mindre zoom, litt dårligere lysstyrke)

-Panasonic TZ6: 25-300mm, ca 2200,-

-Panasonic TZ7: 25-300mm, ca 2600,-

-Samsung WB500: 24-240mm, ca 1900,-

-Samsung WB550: 24-240mm, ca 1900,-

-Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10: 24-240mm, ca 2200,-

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hehe, da ble det WX1 også.

Har testet det litt (en kompis sitt), det som tiltrekker er vidvinkel, kjapt, kompakt og greie egenskaper i forhold til lite lys.

Klarte ikke å la vær å bestille når jeg tilfeldigvis så en B-vare utgave til kr 1800,-.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Enig at Panasoic LX3 er litt stort, men det "var" (er fortsatt) et godt kamera. Ser selv etter ett kamera som tar gode bilder som er lett å ta med. Syntes LX3 begynner å bli "gammelt" så får se om de kommer med nytt LX4, kansje litt større zoom og kansje større billedbrikke, bedre billedbrikke, bedre på høyere ISO (det har vært en bra utvikling de siste 1 1/2 til 2 årene.). Det bør komme kamera nå for at butikkene skal ha det til sommeren. Ønsker å legge videokamera hjemme og filme i HD med fotoaparatet. Tar selfølgelig med Canon 30d også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...