Gå til innhold

Hvor vil jeg studere? (Fysikk og matematikk)

Reeve

Anbefalte innlegg

Jeg er nå ferdig på VGS og går ut med ca. 51 poeng. Siden vi er første år med den nye reformen vil nok ikke dette bety særlig mye, men det jeg lurer på er hvilket universitet det er best å studere på, som jeg kan komme inn på, eventuelt linjer. Jeg har lyst til å jobbe med noe innen forskning og har store interresser for fysikk og vitenskap generelt, i tillegg til matematikk. Dette er også de fag jeg er flinkest i, og de jeg har mest motivasjon til å jobbe med. Jeg har altså ikke lyst til å studere spesielle linjer som en siv. ing. linje eller lignende, med mindre dette også fører til gode muligheter for jobbing innen felter som partikkelfysikk eller astrofysikk (fortsatt ikke bestemt meg helt enda hva jeg vil spesialisere meg i).

Av universiteter jeg til nå er interresert i, stiller NTNU sterkt, med den generelle fysikk og matematikklinjen. Ellers har jeg hørt litt om UiO og UiB som tydeligvis skal ha godt samarbeid med bl.a. CERN. Jeg må ikke nødvendigvis studere i Norge, så er åpen for studier i for eksempel England eller USA, hvis det er noe der å anbefale innen de samme feltene.

Takker for alle svar. :)

Endret av Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veeeel, jeg er veldig glad i universitetet mitt jeg (UiT). Vår fysikk sentrerer seg mye mot astrofysikk og fjernteknologi. Vi har EISCAT i Tromsø, med stor base rett utenfor Tromsø (Ramfjorden) og samarbeid med Svalbard som også har en EISCAT radar. Kongsberg spacetec og satelittservice har også hus her i byen, dermed er satelittteknologien tungt tilstede :) Jeg studerer selv en "lightversjon" av Siv.Ing i romfysikk - og er veldig fornøyd med læringsmiljø og tilbud.

Vi har i tillegg et "minifokus" på plasmafysikk, med gode emnetilbud innen dette fagfeltet. Vi har også fått en minisatsning med ett nytt emne om Kaos og Fraktaler.

Du får finne ut hva du vil spesialisere deg i :) Jeg elsker fjernteknologien, og har kommet til rett plass!

Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på 3. året som bachelor i fysikk ved UiB nå.

Jeg er i hvert fall svært fornøyd med matematikk-/fysikkmiljøet her. Mange fagfolk som er veldig dypt inne i det osv.

Det er dessverre ikke en astrofysikklinje (master altså) her, bare romfysikk (som begrenser seg til området mellom jorden og solen).

Da er miljøet for partikkel-/atom-/osv-fysikk større -- men som du sa er det ikke lett å bestemme seg for hva man skal spesialisere seg, spesielt ikke før man har kommet godt i gang med studiet. Min oppfatning av fysikk er helt endret enn hva den var før jeg begynte på dette :)

Hver høst er det f.eks. mulighet å dra til CERN gjennom det tilhørende faget (som vanligvis tas i 5. semester om man velger det), og de aller fleste som jobber innen atomær fysikk har mange opphold hos CERN og andre spennende steder om de vil.

Fagfeltene du nevner er såpass store at jeg tror at på bachelornivå vil du få utmerket opplæring og motivasjon uansett hvor du drar, så kan du heller finne et annet sted for master om det du interesserer deg for ikke tilbys akkurat der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...