hean Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Lurer på det med merkingen på objektiver angående autofokusmotor. Nikkor har jeg hørt skal merkes med AF-S hvis det skal ha innebygd fokusmotor og passe til D40, D40x, D60 og S5000 (som jeg har). Hva med merkingen til Tamron og Sigma, ser at det av og til er opplyst i beskrivelsen men de fleste onjektivene på JF har ingen produktbeskrivelse. Har utrolig lyst på en supertele fra Sigma så jeg lurer på om den er verdt å spare til.... http://www.japanphoto.no/product/objektive...-hsm-for-nikon/ Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 hsm hos sigma betyr innebygget fokusmotor Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) hsm hos sigma betyr innebygget fokusmotor Takker.... Da fungerer jo 50-500 linsa fint på min D5000, kjærlighet ved 1. blikk Endret 25. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Og tamron har ikke noen betegnelse på de med fokusmotor, annet en ett klistermerke med "built in focus motor" på esken. de seriøse nettbutikkene har betegnelsen "ny versjon" eller lignende. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Og tamron har ikke noen betegnelse på de med fokusmotor, annet en ett klistermerke med "built in focus motor" på esken. de seriøse nettbutikkene har betegnelsen "ny versjon" eller lignende. Synd, blir nok noen egentlig unødvendige telefoner til JF da men kan vel ikke tro noe annet enn at en standardmerking på dette må komme. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 De tamron-objektivene jeg fant på jp sin side hadde merket med ny eller ny type med af motor. 18-250 90mm makro 17-50 for å nevne noen Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Du har jo også en finforkortelsesforklaringstråd her på forumet. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 hsm hos sigma betyr innebygget fokusmotor Takker.... Da fungerer jo 50-500 linsa fint på min D5000, kjærlighet ved 1. blikk Den bør det, men vær obs på at det har vært problemer med at noen eldre Sigma HSM objektiver har trengt firmware oppgradering for å fungere med nyere Nikon kamera.... Da er det viktig å ha kjøpt objektivet via riktig importør her i Norge for å få gjennomført oppgraderingen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Du har jo også en finforkortelsesforklaringstråd her på forumet. Vet faktisk om den men trodde ikke den hadde med Sigma og Tamron også... den er nå på mine favoritter Den bør det, men vær obs på at det har vært problemer med at noen eldre Sigma HSM objektiver har trengt firmware oppgradering for å fungere med nyere Nikon kamera.... Da er det viktig å ha kjøpt objektivet via riktig importør her i Norge for å få gjennomført oppgraderingen. Og hva er da riktig importør her i Norge og har du eksempler på noen som IKKE er det? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Og hva er da riktig importør her i Norge og har du eksempler på noen som IKKE er det? Det er/har vært to offisielle (FotoVideo og Fotopartner) + gråimport av noen butikk kjeder + privatimport. Som eksempel så hadde jeg importert et objektiv selv med "verdensgaranti" og det ble annonsert på Sigmas hjemmeside at firmware ville oppgraderes uten kostnader. Når jeg så henvender meg til utførende Sigma verksted i Norge(Camera & Videoteknikk) så har de ingen entydig importør å sende regningen til slik at jeg blir sittende med valget om å betale selv eller sende objektivet ut av landet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Det er/har vært to offisielle (FotoVideo og Fotopartner) + gråimport av noen butikk kjeder + privatimport. Som eksempel så hadde jeg importert et objektiv selv med "verdensgaranti" og det ble annonsert på Sigmas hjemmeside at firmware ville oppgraderes uten kostnader. Når jeg så henvender meg til utførende Sigma verksted i Norge(Camera & Videoteknikk) så har de ingen entydig importør å sende regningen til slik at jeg blir sittende med valget om å betale selv eller sende objektivet ut av landet. Hmmm, det var dårlig men kjøper jeg fra JapanPhoto så går det nok greit for da er det jo de som har ansvaret uansett. Virker det ikke med den firmwaren som er installert er det jo bare å bytte det inn igjen. Likevel er ikke det ett stort problem enda for det blir nok ikke før eventuelt neste år jeg åpner lommeboka for den linsa, håper bare den duger. Edit: Seriøst, er det samme glasset som selges på FotoVideo for 13 365 kr som koster 8 999 kr på JapanPhoto. Ser ikke forskjell men kanskje andre gjør det.... http://www.fotovideo.no/aspx/loginVnet.asp...4&__redir=1 http://www.japanphoto.no/product/objektive...-hsm-for-nikon/ Edit2: Nytt spørsmål i samme gate.... hvis man setter ett objektiv med fokusmotor på ett hus med innebygd motor. Hvilken motor blir brukt, kan man eventuelt velge det selv? Endret 26. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Nytt spørsmål i samme gate.... hvis man setter ett objektiv med fokusmotor på ett hus med innebygd motor. Hvilken motor blir brukt, kan man eventuelt velge det selv? Motoren i objektivet brukes når den finnes, hvis ikke brukes kameraets motor. Du kan ikke velge hvilken motor nei. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Nytt spørsmål i samme gate.... hvis man setter ett objektiv med fokusmotor på ett hus med innebygd motor. Hvilken motor blir brukt, kan man eventuelt velge det selv? Da vil det alltid være objektivets motor som brukes. AF-S-type objektiver mangler tilkobling for den mekaniske kraftoverføringen. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Nytt spørsmål i samme gate.... hvis man setter ett objektiv med fokusmotor på ett hus med innebygd motor. Hvilken motor blir brukt, kan man eventuelt velge det selv?Det er nok ikke mulig å bruke kamerahusets motor for å drive autofokusen til et objektiv med fokusmotor innebygget. Edit: Fillern, slått på målstreken av arela og Anew. Endret 26. juni 2009 av k.n.b Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Synkronisitet, folkens! Hehe, takker for svar folkens. Har istede sett på Sigma 150-500, trodde i begynnelsen at det var omtrent den samme som Sigma 50-500 men 150-500 hadde stabilisator i tillegg. Siden 150-500 i tillegg har kun 3,3x zoom vil jeg tro de optiske egenskapene er bedre og den koster nesten en lapp mindre. Stabiliseringen stabiliserer opp til 4 trinn... det er jo mye, om jeg i praksis kun får det halve er det jo likevel store forskjeller fra å ikke ha stabilisator i det hele tatt. MEN får jo da ikke 50mm i kortenden, 150mm på crop er jo langt.... Hardt valg dette, har ikke funnet noe direkte konkurenter til disse linsene fra Nikkor eller Tamron. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Å dekke alle brennvidder er ikke noe mål, så jeg ville ikke brydd meg så mye om det kun gikk til 150mm. Når en først setter på et slikt objektiv må det jo være for at man er temmelig sikker på at det er litt avstand til det man skal fotografere. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Å dekke alle brennvidder er ikke noe mål, så jeg ville ikke brydd meg så mye om det kun gikk til 150mm. Når en først setter på et slikt objektiv må det jo være for at man er temmelig sikker på at det er litt avstand til det man skal fotografere. Hadde egentlig drømt om en "potet" linse som jeg kunne bruke omtrent til alt MEN til det er jo 50mm altfor smalt uansett. Dessuten er slikt glass altfor tungt til å gå med konstant... så, ja det blir nok 150-500mm jeg går for. Edit: Å dekke alle brennvidder er ikke noe mål... Egentlig... men ikke i ett objektiv. Kunne tenkt meg følgende.... Supertelezoom, som den vi diskuterer nå. Altmuliglinse, 18-200, 18-250 eller noe. Normal macro + Telemacro Fast normal (svak tele med god lysstyrke) Eks, nikkor 50mm f/1.4 Vidvinkelzoom, som kitlinsa men bedre kvalitet, byggekvalitet og bredere helt bak, kanskje 16mm Ser for meg at dette vil koste til sammen rundt 25-30K til sammen + blitz, mellomringer og andre småting. Masse penger men med en tidsperiode på 2-3 år er dette absolutt overkommelig. Som sagt har jeg en D5000 nå og jeg ser INGEN grunn til å kaste bort penger på nytt hus før jeg har all optikken i hus. Ihvertfall ser jeg ikke noe grunn til det enda. Edit2: Må vel også legge til en god portrettlinse der men vil tro at en svak telemacro f.eks. Nikkor 60mm vil passe bra til portrett, vil jo bli en 90mm med D5000... Endret 26. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå