Gå til innhold

politicalcompass - venstre eller høyre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Economic Left/Right: 0.12

Authoritarian/Libertarian: -4.26

 

Det er jo litt forskjell på amerikansk og europeisk politikk. Med alle de spørsmålene som tydeligvis er konstruert for å luke ut helsprø republikanere, er det ikke til å undres over at man fremstår som venstrevridd i forhold. Selv om mine sympatier ligger til høyre i norsk politikk...

Lenke til kommentar
Testen er satt opp på en måte som gjør at de fleste vil bli litt mer venstrevridd enn de egentlig er. men hvis du ser gjennom spørsmålet, så vil ikke spørsmålssettingen gjøre deg mer venstrevridd.

Enkelte av spørsmålene er jo ganske tendensiøse, vil jeg si. Ta det aller første spørsmålet som eksempel:

If globalisation is inevitable, it should primarily serve humanity rather than the interests of trans-national corporations.

Hvis jeg sier meg enig i dette, som jeg gjorde, vil det sikkert bidra til å plassere meg mot venstre. Det tas imidlertid ikke høyde for at jeg kan mene (som jeg gjør) at en globalisert økonomi og frihandel vil være til beste både for bedriftene og for vanlige folk.

 

Et annet eksempel:

What's good for the most successful corporations is always, ultimately, good for all of us.

Dette er jo et ganske ekstremt utsagn. Jeg kan ikke være med på at storselskapenes interesser alltid sammenfaller med vanlige folks interesser. Vi må for eksempel utøve en viss kontroll over selskapene for å hindre uønskede ting som monopoldannelser, som ødelegger forutsetningene for den frie markedsøkonomien. At jeg mener dette, betyr aldeles ikke at jeg er særlig skeptisk til kapitalisme, som det tydeligvis oppfattes som.

 

Nå har jeg tatt testen på nytt, og har svart med hensyn til hvordan jeg tror spørsmålene er ment, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig med påstandene slik de lyder ordrett, med det mål å få et resultat som bedre samsvarer med mitt virkelige politiske ståsted. Resultatet ble:

 

Economic Left/Right: 2.75

Authoritarian/Libertarian: -3.64

 

Da føler jeg at resultatet ble litt mer riktig. :-)

 

Det er utrolig hva man kan få til ved å stille spørsmål på lure måter. La oss si at jeg fikk i oppdrag av Senterpartiet å utføre en meningsmåling for å finne ut om det norske folk vil ha høye matvarepriser. Siden jeg vet hvilke resultater min oppdragsgiver er ute etter, kunne jeg for eksempel stilt disse to spørsmålene:

 

1. Er du villig til å betale mer for mat av god kvalitet?

2. Mener du at norskprodusert mat har god kvalitet?

 

De fleste ville sikkert svart ja på begge spørsmål, og dette kunne jeg presentert som om nordmenn er villig til å betale mer for norsk mat. Men denne konklusjonen kan egentlig slett ikke trekkes av undersøkelsen, fordi den ikke sier noe om hvordan kvaliteten på norsk mat oppfattes sammenlignet med f.eks. svensk mat.

 

(Jeg hevder på ingen måte at norske meningsmålinger er så useriøse som dette; det var ment som et eksempel på hvordan man kan få de svarene man vil ha, ved å stille spørsmålene på en bestemt måte.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Economic Left/Right: -6.00

Libertarian/Authoritarian: -6.67

:yes::woot:

 

Dalai Lama 4ever :lol:

 

Men altså...når det står hvor de forskjellige personene er plassert, er det tydeligvis etter hvilket parti de var medlem i, ikke hva de står for personlig. Saddam Hussein f.eks er nok langt fra leftist, han er nok i sin egen lille verden :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...