Gå til innhold

Innspill på fiskeutstyr

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg har tenkt å begynne å fiske som hobby. Har fisket mye i sjø tidligere men har egentlig aldri satt meg inn i fiskeutstyr.

Nå skal jeg fiske i innsjø og elv etter ørret og laks. Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger eller innspill på det utstyret jeg har funnet.

Stang:

Shimano beastmaster 9' 10-30gr 949,-

Tica Discovery G2 9' 5-25gr 708,-

Tica Discovery G2 9' 10-40gr 708,-

Har fått tips om at beastmasteren er en veldig god stang, men den er jo litt dyrere enn discovery. Skal høre på sportsforretning om de har billigere, eller kanskje fjorårets modell på lager.

Snelle:

Shimano Exage 1000RB 649,-

Her er jeg usikker på om det er vits i å gå for en større snelle, jeg skal jo ikke ha mer enn 110 meter snøre uansett.

Sene

Fireline Crystal 110m 0,10mm 246,-

Her er jeg veldig usikker på om jeg skal gå for et tjukkere snøre, kanskje 0,15mm?

Hvis noen har tips til det de mener er bedre alternativer tar jeg imot med stor takk, men utstyret jeg skal kjøpe inn kommer nok til å ligge i denne prisklassen totalt sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv sansen for beastmaster-stengene. Kjøpte min første for en del år siden, var vel da flunkende ny på markedet (5-delt).

Prisen var en smule stiv da, men det har absolutt vært verdt hver ei krone, siden stanga nå passer i bilen, og alltid er med meg.

Kjenner ikke til snella du har tittet på, men regner med at den er mer enn god nok for de fleste.

Fireline er ett godt alternativ til sene. Har ikke testet crystal ennå selv, og kommer nok til å bestille denne ASAP (titt innom Ebay, har sett slikt der til en brøkdel av norsk pris).

Kommer selv til å gå for 0,04 til innlandsfiske - kun fordi det gir en tøffere fight, der det er fiskerens ferdigheter som settes mer på prøve.

I tillegg får en fort ganske mange meter på selv de minste haspelsnellene med en diameter i den størrelseorden :D

Skitt fiske!

Lenke til kommentar

Har selv nettopp kjøpt Shimano BeastMaster BX 240L 8' 3-14 gr.

Valgte denne størrelsen fordi jeg fisker stort sett i innsjøer og fjellvann etter ørret og bruker sjelden spinner eller sluk større enn 12g.

Har nettopp fått testet den sammen med Cardinal ALB 701 FDog fireline crystal 0.12 mm. Fikk kjempefine kast og følsomheten i stanga var herlig. Kjente vibrasjonene til spinneren hele veien.

Uansett, så må du tenke over dette med slukvekt, for hvis du skal kaste med en mindre sluk eller spinner, feks på 6-7 g så vil du kanskje slite med å få noen lengde på kastene med så kraftige stenger.

Tror ikke det idag har så stor betydning på om hvor mange deler stangen er i. Men det er selvsagt veldig kjekt å ha en i mange deler når man skal på tur :)

Lenke til kommentar

Ja du sier noe. Jeg er ganske usikker på det med slukvekt. Er litt vanskelig å vite hvor stor fisk man kan klare å dra i land på de forskjellige stengene. Jeg ser for meg at hvis jeg skal fiske noe laks så kan jeg jo fort finne på å sette på sluker som veier opp i 20-30gr.

Ser også for meg at jeg kommer til å fiske mye med sluker i området 12-20gr, vet egentlig ikke om jeg kommer til å gå lavere enn det. Har jo som sagt ikke så mye erfaring med ferskvannsfiske.

Lenke til kommentar
Ja du sier noe. Jeg er ganske usikker på det med slukvekt. Er litt vanskelig å vite hvor stor fisk man kan klare å dra i land på de forskjellige stengene. Jeg ser for meg at hvis jeg skal fiske noe laks så kan jeg jo fort finne på å sette på sluker som veier opp i 20-30gr.

Ser også for meg at jeg kommer til å fiske mye med sluker i området 12-20gr, vet egentlig ikke om jeg kommer til å gå lavere enn det. Har jo som sagt ikke så mye erfaring med ferskvannsfiske.

Ett par tips på tampen.. Det lønner seg å kjøpe fiskesett(se under supertilbud på skittfiske,eller andre nettsider,coop obs har noen tilbud for tiden),noen tilbud er veldig gode.

Man sparer ofte en tusing på å kjøpe ett sett med både fireline,snelle og stang.

Selv har jeg drevet med denne hobbyen i over 20 år,og fireline er bra.

Men husk at man sliter det også :roll: ..

De fleste gode sneller kommer med en ekstraspole,på denne kan du feste på en tykkere sene til laks.

Til ørret holder det med 0.10 fireline Til laks ville jeg økt til rundt 0.20 eller 0.25 fireline(en storlaks sliter det den vil uansett)..

Kjøper du en stang som er 9-10 fot og takler sluker mellom 10-35, kan du fiske både ørret og laks.

Det skal mye til for å knekke en stang,selv har jeg knekt 2 stenger i min karriere(bildør og lånt bort stang)

Har stenger som er både 6 delt,og 2 delt og det er ingen forskjell i funksjonaliteten på stengene.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har selv 2 beatmaster stenger. Veldig godt fornøyd med de. Det er god rygg i stanga, og du kaster langt med de.

Litt mer skeptisk til fireline i elv. Hvis det er en stri elv med steinbunn du skal fiske i, vil jeg absolutt ikke anbefale denne.

Fireline fliser seg opp veldig lett i mellom steiner. Gå for monosene i stedet til dette fisket.

Lenke til kommentar

Da dro jeg innom Coop OBS! Hypermarked for å se litt etter et fiskesett.

Jeg endte opp med:

Berkley Lightning Rod 9' 10-30gr 2-delt

Cardinal FD 103 m/snelleveske

Fireline Flame Green 270m./0,17mm.

Fikk med ekstra spole til snella og veske til stanga.

Pris: 899,-

Kjøpte i tillegg 5-6 sluker, 20 svivler og en boks til å ha slukene i.

Endte opp med et nybegynnersett til 1217,-

Skal fiske med dette i år, så får vi se hvordan jeg trives med settet.

Takk for alle tips og innspill, det har gitt meg litt mer peiling på hva jeg skal se etter i utstyret. :D

Lenke til kommentar

Flott at du fant deg ett billig sett :-) Trenger jo ikke bruke 10 høvdinger på ett sett med fiskeutstyr :D

Er litt uenig med tidligere taler angående bruddstyrke på sena. Med mindre det er aggressive bunnforhold, som skarpe steiner og annet som kan tære på sena, eller for den del der fisken vil forsøke å gjemme seg, er det alltid snella og fiskers egenskaper som får det til å smelle.

Setter en bremsen lavere enn bruddstyrken på sena, vil den aldri ryke. Fysikk det der :D

Har selv stått å slost i over 3 timer med ei kveite på ca 25-30kg, på den billige teleskopstanga fra europris. Er vel 0.20 nylon på denne, med bruddstyrke på noen få kilo.

Fikk beistet til land flere ganger, men ikke tilstrekkelig til å få tak i henne. Endte med at utstyret gav opp etter flere fullstendig viltre tømminger av spolen.

Hører med til storryen at; Stanga knakk rett før sena røk. Snella var da så slarkete, at bremsen enten var av eller på. Ikke rart at en kraftmaskin av en fisk som er 5-6* bruddstyrke da vinner.

Hærlig opplevelse, bare synd at fisken måtte svømme videre med en sluk i kjeften (forsvinner etter ett par dager). Hadde uansett satt beistet ut etter ett par bilder.

Ett tips fra meg;

Den sena du nå har, er ganske så visuell, spesielt i sterkt sollys. Jeg ville derfor laget meg en fortom på 4-5meter. Denne er uansett en fordel med multi-sene, siden den tar litt av for sjokk-støt når fiskene går bananas - eller du får Moder Jord på kroken.

Lenke til kommentar
Da dro jeg innom Coop OBS! Hypermarked for å se litt etter et fiskesett.

Jeg endte opp med:

Berkley Lightning Rod 9' 10-30gr 2-delt

Cardinal FD 103 m/snelleveske

Fireline Flame Green 270m./0,17mm.

Fikk med ekstra spole til snella og veske til stanga.

Pris: 899,-

Kjøpte i tillegg 5-6 sluker, 20 svivler og en boks til å ha slukene i.

Endte opp med et nybegynnersett til 1217,-

Skal fiske med dette i år, så får vi se hvordan jeg trives med settet.

Takk for alle tips og innspill, det har gitt meg litt mer peiling på hva jeg skal se etter i utstyret. :D

Coop obs har noen utrolige tilbud av og til,særlig utenfor sesong(jeg betalte 600 for ett sett som hadde kostet 1299,-)

Meget god pris på det settet..Koster mellom 300 og 450 bare for firelinen i butikk..stanga koster mellom 600-800 i norge(på nett)

Snella du kjøpte er god(koster ca 400-500 ),har den selv og er meget fornøyd.

Smart måte å spare 500-600kr på..

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Ett tips fra meg;

Den sena du nå har, er ganske så visuell, spesielt i sterkt sollys. Jeg ville derfor laget meg en fortom på 4-5meter. Denne er uansett en fordel med multi-sene, siden den tar litt av for sjokk-støt når fiskene går bananas - eller du får Moder Jord på kroken.

Enig. Her løser du en del av problematikken med fireline og steinete bunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...