Silfsurf Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Hei hei! Jeg er på jakt etter noen gode bøker jeg kan bruke å drepe tida med nå som det er ferie. Er vel mest ute etter "ungdomsbøker" som åpner sinnet for litt filosofisk tankegang. Er ikke ute etter krim og sånt, men mer etter bøker der jeg kan lese om folks hverdagslige problemer og hvordan disse blir takla, altså bøker som er litt triste, men likevel gøy å lese. Da tenker jeg på romaner som ligner litt på "Ute å stjæle hester", "Mannen som elsket Yngve", "Yatzy" osv. Takk på forhånd! Endret 14. juli 2009 av cyclo Emnetittel spesifisert Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 "Boktyven" av Markus Zusak "Øya" av Victoria Hislop Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 "Boktyven" av Markus Zusak "Øya" av Victoria Hislop Sånn! Da fikk jeg skrevet dem ned på lista mi Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Lignende tråd her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1122957 Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Marguerite Steen har skrevet en fantastisk bok som heter ; The sun is my undoing (solen er min ulykke - norsk tittel) Skal ikke røpe innholdet i boken, men den handler om slavehandelen i Bristol og familien Flood. En særdeles bra bok, mener jeg Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Kan ikke si annet enn at jeg tror du vil få stor glede ut av Dostojevskij sin Forbrytelse og Straff. Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg vil anbefale "High Fidelity" av Nick Hornby. Leste den når jeg var på hytta i en uke. Mye bra av Hornby ellers også. Jeg anbefaler "Slam" av han også, selv om den ikke var like god som "High Fidelity". Lenke til kommentar
martita Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Om du likte "Yatsy" bør du lese flere av samme forfatter, Harald Rosenløw Eeg:) Cecelia Ahern er og en veldig bra forfatte! hun har skrevet blant annet "PS: jeg elsker deg" som det er laget film av. om du er ute etter litt tykkere bøker er "señor Peregrino" og "drømmehjerte" av Cecilia Samartin kjempebra bøker! Drømmehjerte Señor peregrino Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) "Vindens skygge" av Carlos Ruiz Zafón anbefales på det sterkeste. Jeg klarte rett og slett ikke legge boka fra meg da jeg leste den for et par år siden. Overlevde stranda og et par søvnløse netter på en sofa med den. Ellers kan jeg absolutt anbefale Ingvar Ambjørnsen. Da spesielt "Den siste revejakta" (boka er mange ganger bedre enn filmen), "Hvite niggere" og "23-salen". Den siste kan kanskje virke litt tørr, men var absolutt interessang. Ellers har du Isabel Allendes ungdomsbøker "De ville guders by", "Gulldragens rike" og "Pygmeenes skog". Alle tre svært fengende og spennende. Få også med deg hennes herlige "Ines jeg elsker deg". En spennende bok om spanjolenes (europeernes) invasjon av Chile og starten på det hele. Med masse action, conquistadorer og det hele. Masse kjente navn man husker fra de spennende delene av ungdomsskolens historietimer. edit: Om du klarer å oppdrive de, så anbefaler jeg på det aller sterkeste å pløye gjennom de noen og tjue bøkene om dr. Jonas Fjeld, skrevet av Øvre Richter Frich, eller Røverdikter Frekk som han også er kjent som. Bøken er skrevet en gang mellom 1910 og 1930 eller noe slikt og beskriver kampen til en arisk kjempe (høy og sterk, blondt hår og blå øyne) som kjemper mot anarkister, kommunister og annet "pakk" rundt om i verden. Den serien har gitt meg mye glede, vel, flere av hans andre bøker også for den saks skyld. Endret 11. juli 2009 av Datasmurf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå